Bulkförråd

Skriv svar
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Bulkförråd

Inlägg av tr5 »

Jag överväger att byta från olja/el till pellets, men har inte slagit till än. Skall börja med att träffa energirådgivaren nästa vecka.
Jag har rätt gott om plats i källaren i anslutning till pannrummet och tänker bygga ett eget bulkförråd i reglar och plywood. Takhöjden ca 175 cm. Kan någon tipsa om utförande och dimensionering. Jag vill ju inte att bygget skall brista och 3-4 ton pellets rinna ut. Dessutom undrar jag över lämplig bottenlutning och utförande runt skruven.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Här finns också en beskrivning:
http://www.brikettenergi.se/pdf/pelletsforrad.pdf
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Funderar på hur man ska kunna ta ur skruven vid eventuellt haveri på förådet som micke länka till :?: Annars är det en smart lösning.
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror inte att du ska behöva va orolig över skruvhaveri... 8)
Den håller garanterat längre än brännaren... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
actor
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 08:18

Inlägg av actor »

Det kan vara klokt att kunna komma åt skruven trots fullt förråd. Hade Biona tidigare där flexskruvspiralen gick av och behövde byta hela spiralen. Har dock byggt mitt förråd med ett stålrör i botten med en öppning på långsidan avpassad för skruvens ingångsöppning. Flexskruven sticks in i stålröret. För att dra ut skruven vrider jag på stålröret 180 grader (tungt men det går med t ex stor rörtång) och kan sen dra ut skruven utan att behöva tömma förrådet.
EcoTec A3, Diom EloVed 25 -83, bulkförråd.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Tackar :) Känns ju lite tryggare att kunna ta ut skruven vid behov.
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det verkar som om det är skillnad på skruvar med resp. utan axel (spiral).

Läs: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=373

Jag har kört nu i över 6,5 år med en skruv med axel i mitt externförråd. Efter fyllning av förrådet ligger det dessutom en tyngd av 3 m pellets på skruven. Jag har inte haft några problem med den. Men skulle den haverera så lär jag få problem eftersom jag inte har plats att dra ut den, men även om jag hade plats så går det inte att få ut skruven utan att släppa på ett fäste inne i röret. Och detta fäste går endast att nå när förrådet är tömt.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

actors ide var att föra in hela skruvröret i ett större rör. Det borde funka perfekt :wink:
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

lösning

Inlägg av snillet »

Roli, om din skruv havererar får du la hyra en Container å ställa i garaget å sen skyffla över pelletsen i den :D.

(Han har stort garage !).

Huga... träningsvärk bara jag tänker på det :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: lösning

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Roli, om din skruv havererar får du la hyra en Container å ställa i garaget å sen skyffla över pelletsen i den :D.

(Han har stort garage !).

Huga... träningsvärk bara jag tänker på det :wink:
Jag får väl köpa in lite öl och lägga ut ett meddelande här på sidan om gratis öl mot hjälp med pelletsskottning.........

Jag har faktiskt haft funderingar på att montera ett extra rör i förrådets gavel, långt ner, där man kan få in en ny skruv ifall den ordinarie i förrådets botten skulle haverera. Där skulle man även kunna få ut pellets vid t.ex elavbrott eftersom min ordinarie skruv har 3-fas motor vilket är lite svårare att fixa batteribackup till.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Skulle nog bli en trevlig kväll :lol: Med mycket pelletstugg och vilken brännare som är den bästa.(naturligtvis efter skottningen)
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har min skruv i ett annat rör och då kan jag plocka ut skruvröret utan problem ..bara utifall att :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar