Pengar upp i rök...

Skriv svar
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Pengar upp i rök...

Inlägg av ztz »

Det pratas ju en hel del om att det försvinner mycket pengar vid pannornas stillestånd (genom skorsten och genom isolering). Det som går igenom isoleringen är väl ok då det tillför huset (pannrummet) värme men det som går genom skorsten är inte lika roligt. Finns det inga pannor som har någon automatik att stänga skortensvägen när inte den behövs (dvs eldningen är avslutad)?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag håller med dig, jag söker just nu efter någon tips och hittar någon som Eurofire har sådan.

Jag fundersam just om man skaffa en sådan som draglucka och vänd och justera vikt så att den ska kunna lätt öppna när den brännare starta luft.
När brännare avslut så stänga den och då andra dragluft öppna sig själv.
Jag letar efter någon grej som Eurofire har sådan.
Om ni har sett så säg till mig eller inlägg här. Tack
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Torbjörn Ljung
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 02 jan, 2005 13:15

pengar upp irök

Inlägg av Torbjörn Ljung »

olje brännarna har haft det länge . men olika lösningar på brännarna
ägare av biona2000 sedan20020510
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det vore bättre om pannan, tex med hjälp av ett spjäll, med automatik stängde utflödet till skorstenen. Förutom brännaren kan man även ha tjuvdrag vid luckor etc.

Det kanske skulle vara en produkt att ta fram om den inte redan finns. Ta t.ex en rökgasfläkt monterad på toppen av skorstenen som med automatik sluter tätt när den är klar (kanske med viss fördröjning så att eventuell efterförbränning får ske).
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Jag hade en typ av spjäll på toppen av skorstenen. Det var konstruerat så att de öppnade vid övertryck (=eldning) och stängde annars, alltså ungefär som en draglucka. Jag tog bort den då sotarn menade att man riskerade att få en massa kondens av den och sämre drag.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ztz skrev:Det vore bättre om pannan, tex med hjälp av ett spjäll, med automatik stängde utflödet till skorstenen. Förutom brännaren kan man även ha tjuvdrag vid luckor etc.

Det kanske skulle vara en produkt att ta fram om den inte redan finns. Ta t.ex en rökgasfläkt monterad på toppen av skorstenen som med automatik sluter tätt när den är klar (kanske med viss fördröjning så att eventuell efterförbränning får ske).
En sådan lösning kanske skulle fungera på biona-brännaren eller pellx som blåser in och saknar brännarkopp.

Men på alla brännare med över- resp. undermatning så skulle det rent utav kunna vara livsfarligt att stänga till rökgången.

Speciellt på min EcoTec A3 som går med underhållsglöd, från den kommer det ju ständigt mer eller mindre del rökgaser.


På oljebrännarna gick det bra eftersom när de stängde av så fanns det inget kvar som kunde brinna. Men på de flesta pelletsbrännarna så slutar det ju inte att brinna/glöda bara för att brännaren stänger av. Och "efterbränntiden" varierar väldigt mellan olika brännare, även mellan lika brännare i olika pannor.

Kan nog bli svårt att få till en generell lösning, men i enskillda fall kan man nog få till en bra lösning.

Skulle sedan en sådan lucka/spjäll kärva eller fastna pga sotavlagringer mm mm så blir det inte bra............
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Rent säkerhetsmässigt skulle luckan/spjället skulle kunna ha en bryt som gjorde att om den inte var öppen kunde inte brännaren starta. Rent säkerhetsmässigt borde det nog gå att ordna.

Problemet är nog, som du säger Roli, när kan man sluta tätt utan att riskera att det ryker in eller blir hälsovådligt på något annat sätt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Angående förlustvärme

Inlägg av Roger »

Hej

Det är väl kanske OK med förlustvärmen som kommer huset tillgodo som uppstår från panna/ackumulatortank/ledningar/mm. om det är vinter. På sommaren kan det bli ganska så varmt nere i pannrummet till ingen nytta, dvs "man eldar för kråkorna".

Själv har jag satt en 100 liters elvattenberedare för tappvarmvattnet som jag slår på på sommaren. På så vis behöver jag inte ha pannan igång eftersom brännaren står still för det mesta då. På sikt ska jag installera solvärme, då kan man ev plocka bort VV-beredaren

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Välisolerad

Inlägg av snillet »

Jo, en välisolerad solack har inte heller mycket läckage, fullt jämförbar med en modern elvvb utan problem har jag för mig. En 300liters elvvb ligger väl på ca 2-2.5kwh/dygn i förlust. En välisolerad solack på 500 liter ligger väl på 3kwh/dygn med NORMAL isolering. Inte de med 45mm fiberull alltså...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Focus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 20:09
Ort: olofstorp (gbg)

Inlägg av Focus »

Jag märkte att det var stora förluster när stormen härjade här,brännaren gick stup i kvarten och värmebehovet var ju inte så stort, och det hjälpte inte att dragluckan stog fullt öppen, pannan blev tydligen nerkyld av draget.
focus pe20 pellx-03
Skriv svar