Är detta ett bra pris

Skriv svar
matdah
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 20:33

Är detta ett bra pris

Inlägg av matdah »

Hej!

Vi har precis börjat fundera på att byta från olja till pellets till våren då vår oljetank blir tom.

Vi fick idag ett pris på en brännare, en PX21 från www.kmp-ab.se.

Priset var 23.000 kronor.

Då ingick detta:
Brännare
Matarskruv
Veckoförråd
Montering
Återbesök för injustering

Låter detta som ett bra pris. Tycker själv att det låter bra, hade räknat med mer.

Tänkte börja med att köpa 16kg säckar. Sedan när man sågat ner oljetanken tänkte jag att man kanske kunde ordna någon annan form av förråd.

Årsförbrukning Olja: 3.5 kubik = 29750:-

Årsförbrukning Pellets: cirka 7 ton = 15900:- enligt prisuppgift från samma leverantör som gav oss priset på brännaren.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det låter inte orimligt.

En tanke kan kanske vara att vänta till efter sommaren och se hur teknik och prisutvecklingen går. Under sommaren kan du nog lika gärna köra med elpatron (om du har sådan).
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
matdah
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 20:33

Inlägg av matdah »

Har tyvärr ingen elpatron, utan bara olja.

Vill inte fylla upp tanken en gång till.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

På 2 år e ju anläggningen ihoptjänad jämfört me olja, sen går du vinst 15 papp om året =)
matdah
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 20:33

Inlägg av matdah »

Visst, det lönar sig ju helt klart.

Har ju velat fram och tillbaka om uppvärmningen sedan vi köpte huset för 3 år sedan.

Först var vi inne på fjärrvärme, första sommaren skulle anslutningen kosta 35000:-, men de hade inte tid att koppla in oss då. Sommaren efter hade bolaget blivit uppköpt av fortum och en anslutning kostade 75000:- plus grävning och återställning av fastigheten, då hoppade vi av.

Sedan har vi undersökt bergvärme, vilket vi inte kan ha, utan det blir i så fall en slinga i trädgården. Cirka 130000:- i investering och det ville vi inte lägga ut.

I höstas var det kapitaltorka på kontot och mycket annat på gång så jag fyllde upp tanken igen istället för att ta tag i att undersöka pelletsvärme.

Sedan är det ju så att jag inte är så där jättehändig själv och det har ju verkat som att man måste göra lite själv när man har en pelletsbrännare. Det är ju inte lika automatiskt som oljebrännare.

Men efter att ha sett anläggningen idag och fått allt förklarat för mig så känns det väldigt positivt, det blir nog en pelletsanläggning tror jag. Det är ju lite mer jobb, med rengöring och påfyllning av förrådet, men tjänar jag 15 000 om året så gör jag gärna det.

En fördel är att leverantören jag pratat med finns här i stan (de säljer både anläggningar och levererar pellets), så om jag får problem med brännare så har jag ju någon att ringa till. Under de två första åren har jag ju garanti på allt också, så det är ju bara att ringa dem om det krånglar.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

För att få någon förtjänst måste brännaren minst ge 50% av vad direktverkande el kan göra. Har man en taskig brännar/panna kombination så kan det vara värre. Dvs den måste minst lämna av sig 50% av den energi den innehåller.

Själv kör pellets nu och värmer bara varmvattnet med pellets. Det går i princip jämt ut en lite förtjänst så här långt (kronor räknat). Samtidigt måste jag dock sota och övervaka pana på ett helt annat sätt. Inte så tokigt i och för sig att ha en ursäkt att man måste gå ner i pannrummet och sätta sig och övervakta förbränningen :lol: samtidigt som det är j.vligt intressant.

Jag har en luft-luft värmepump som försörjer mig med värme så länge som det är över -5 grader ute (plus en insats i öppna spisen i källaren). Därav har jag inte fått testa min pelletsanläggning ännu.

Skall det fortsätta att vara så här varmt i Sverige kanske man bör överväga att se över om det inte kanske vore bättre att skaffa sig en kylanläggning.... :lol:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

matdah, precis vad jag valde och till samma pengar dessutom, för två år sedan. Jag hade en något lägre oljeförbrukning än vad du verkar ha. Jag har fört en enkel statistik över förbrukningen av pellets och min installation blev avbetald i december förra året (kontra fortsatt oljebränning). Jag har inte heller någon elpatron och ska snart kasta ut gamla ctc pannan till förmån för en ny pelletspanna. Nackdelen med att vara utan elpatron är ju om man tänker åka bort på vintern någon längre period. Drifts och underhållsmässigt är pellets inte särskilt betungande heller.
Priset är helt OK även om jag har sett billigare. Det är lika viktigt att man får bra service och mottagande. Jaga sista hundralapparna är inte alltid det viktigaste....
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Vill inte strö salt i såren, men jag fick pris på 19.300:- inkl. moms
Allt som du räknar upp var med förutom återbesöket...
Kanske finns en viss prutmån där...???!!!???
Skriv svar