Bakbrand villa Hulared. Var troligen ej bakbrand.

Skriv svar
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Bakbrand villa Hulared. Var troligen ej bakbrand.

Inlägg av Patrik »

Läste i GT där det stod om en villa som varit utan ström et tag. personen kom hem när strömmen kom tillbaka och satte igång brännaren för att sedan åka iväg. varpå det började brinna i pannrummet.
Någon som vet orsaken, typ av brännare mm? kan ju ha blivigt en utjämning av källarens temp mot ut vilket medför inget drag i skorstenen?
eller e det så att media än en gång förvrängt sanningen... han kanske eldade med briketter i en gammal panna?! :roll:
Senast redigerad av Patrik den mån 17 jan, 2005 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Antaglig är att när man inte har eldat som ved eller pellets i pannan under en eller fler dagar så skorsten har blivit kall i rörkanal och skulle man sätt igång och då fyr man och varmluft ska trycka ut kallluft upp i rörkanal, varmluft har passera förrän det är precis topp så dunka det till "tillbaka"

Det har jag upplevt själv med vedeldad förut och har lärt mig nu att göra aldrig mer så ... fick lite brann på mitt hår bara lite och min högerarm brann hår. det luktade illa av håret som smältade på arm, annars klarade mig helt och fick nyväxt hår.

Det kan vara orsakad samma för de, medan jag har inte upplevt med pellets, det borde likadan.
Viktig att skorsten skall finnas alltid varm hela tiden.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

instämmer

Inlägg av snillet »

Instämmer med manin, i stort.

Har inte hört eller sett ett dyft om detta ...bor ju i "området" men sånt sprider sig väl inte som en löpeld kanske.

De flesta som råkat ut för "baktändning" har ju gjort det i vedpannor skulle jag gissa, har själv också varit med om detta några gånger innan draget kom igång när jag bodde hos mina föräldrar.

När det är en pelletsbrännare inblandad så kan det ju bero på en himla massa saker känner jag. Skulle va intressant å få veta mer , det stod inte nåt mer i GT ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Detta stod om själva olyckan resten var om strömavbrottet och skadorna på huset.
citat: därmed skulle familjen flytta in igen och mannen satte fyr i pannan som eldades med pellets, för att få upp värmen i huset.........
Brandkåren kallades till platsen och kunde konstatera att branden startat i källaren..... De va inte i GBG utan i hulared (mellan gällstad/limmared).

Som snillet sa det e hundra frågor man vill ställa
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Om en vanlig orsak till bakbrand är att man fått för kall pipa... är konstruktören som uppfann återstart efter strömavbrott pyroman :?: :?:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

gamla

Inlägg av snillet »

Det gäller no mest GAMLA pannor gissar jag.

Eller om man vill fylla på en gammal panna med överförbränning mitt i en eldning, fast då får man la skylla sig själv :roll: :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

J!¤"#%&# Media

Inlägg av Patrik »

En en gång skiver dom artiklar utan att ha full fakta.
hittade detta i borostidnings nätupplaga idag:
http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=209133
Ingen hemma vid villabrand

Lyckligtvis var ingen hemma i huset som brann i Hulared natten mot lördag.

TRANEMO. Enligt polisen är villan förstörd. Man tror att branden startade från en behållare som man samlat upp brandrester i. De boende hade eldat med ved under strömavbrottet. Nu hade man rakat ut rester ur pannan för att kunna återgå till pelletseldning.

Publicerad: 2005-01-15 06:30
Ser ut som att det inte hade något med pellets att göra utan rent slarv!
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Där ser man vad som kan hända om man inte använder brandsäkra förvaringskärl för aska från ved och pellets........

Som dessutom måste placeras säkert ifall det börjar brinna i kärlet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Re: gamla

Inlägg av inkognito »

snillet skrev:Det gäller no mest GAMLA pannor gissar jag.

Eller om man vill fylla på en gammal panna med överförbränning mitt i en eldning, fast då får man la skylla sig själv :roll: :wink:
Så länge du har drag i en överförbränd panna är det ingen fara att fylla vad, däremot om du pyreldar och tvärt öppnar vedluckan, då lär du få en eldkvast på dig(vet av erfarenhet) men annars är det ingen fara.
Skriv svar