Ljudnivå

Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Ljudnivå

Inlägg av TidlundNKPG »

Trots mitt idoga surfande och informationssökande inför det stundande bytet till pelletseldning är min praktiska erfarenhet av pelletsanläggningar noll. Därför är jag lite nyfiken på hur mycket en pelletsbrännare låter. Jag vet hur min oljebrännare låter, så det är en bra referens att jämföra med. Hur upplever ni som har bytt ljudnivån? högre? lägre? behagligare? olidlig? :)
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Lite mer låter den ju. Jag har en pellx p21, det som låter mest är väll när pelletsen trillar ner i brännaren. Nu hör jag det bara om jag är i källaren så det är inget som stör mig. Dock skulle jag inte vilja ha sovrummet vägg i vägg med pannrummet om jag säger så. Sen finns det de som har skruvar och kvarnar som låter men åter igen befinner du dug inte konstant utanför pannrummet och lyssnar så torde det inte vara något problem. :D
TidlundNKPG
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
Ort: Kolmården
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Just i dagsläget är det nog inget problem, men i framtiden är det nog tänkt att vi ska börja utnyttja källaren lite mer. Får väl isåfall fundera på lite ljudisolerande lösningar om det blir störande, som det är nu går knappt dörren att stänga till pannrummet (och berätta INTE det för min sotare!). :)
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Brossan har en "Pellx" brännare och jag en "Bentone Beo 10V" oljebrännare. Pelletsbrännaren har ju helt klart ett tystare fläktljud. Det enda man egentligen lägger märke till är ju när pelletsen SKRAMLAR ner i brännaren. Det låter ju en hel del. Jag har mitt sovrum ovanför pannrummet, så jag hoppas ju att man kan vänja sig vi oljudet nu när jag oxå ska övergå till pelletseldning....
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har Pellx och sovrummet ovanför pannrummet men jag hör inget

//notti
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

På bionan är det kvarnen som låter. upphängningen av den är väsentlig för hur tyst det blir.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Har PellX. Fläkten är mycket tystare än gamla oljebrännaren. Beror nog på att den är varvtalsreglerad och inte spjällstrypt. Via vattenrören vandrar det upp ett svagt skrammel från fallröret som hörs i WC ovanför pannrummet om man gör ett besök mitt i natten då det är knäpptyst. Hög mysfaktor, tycker jag, brännaren är också uppe och arbetar...
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Ljudnivå

Inlägg av Roger »

Hej

Har en Eco Tec A3:a, ibörjan gick man och lyssnade på om man skulle höra något konstigt ljud eller så. Har vardagsrummet ovanför pannrummet, ibland hör man skruven, om man tänker på det, när man sitter i rummet annars sköter den sej helt själv.

Det är till och med att man, nästan, blir överraskad vad fort det går mellan var annan/tredje vecka när man behöver aska ur/ekonomi sota pannan.

Kort sagt min anläggning fungerar jättebra

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Skriv svar