Nytt försök!!! Pellets i oljesidan eller vedsidan?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Nytt försök!!! Pellets i oljesidan eller vedsidan?

Inlägg av johansjostrand »

I min första tråd angående pelletseldning i min panna fick jag rådet att absolut montera brännaren i vedsidan!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=168

Nu har jag bestämt mig för vilken brännare jag ska köpa, fast nu rekomenderas eldning i oljesidan istället!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=398

Nu ska snart sågen fram och ett hål ska göras. Men jag vill ju verkligen veta i vilken lucka jag ska skära... Som tidigare sagt så har jag en rökgastem på ca 170 grader vid vedeldning, om det nu kan va till hjälp vid en effektivitetsuträkning för pellets.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag har en liknande panna ctc regent med en biona.
Till den har jag gjort nya luckor en till veddelen o en till urasknings luckan.
Började med att köra den i olje delen sen provade jag i
ved delen o sen i urasknings luckan,bäst resultat får jag i
uraskningsluckan det går fortare att värma upp vattnet
när brännaren sitter där men lite plats för askan.
Vid montering i olje hålet o ved luckan har jag ett rör som
sätter brännaren längre ut(10cm) pga för litet utrymme.

mvh christer
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

åtskiljda

Inlägg av snillet »

är inte eldstäderna i den pannan åtskiljda ?

För det är väl en City ved/olja/el kombi du har ?
Inte en Aplha ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: åtskiljda

Inlägg av johansjostrand »

snillet skrev:Är inte eldstäderna i den pannan åtskiljda ? För det är väl en City ved/olja/el kombi du har ? Inte en Aplha ?
Det är en Combi VX. Oljedelen är identisk med Nibe City och de är helt åtskilda. Hjälp mig nu! Var ska jag såga? I Oljeluckan eller vedluckan?
Bild
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Roli ?

Inlägg av snillet »

För att röra till det för dig :D.

Du kan ju montera en uppåtbrinnande, typ ecotec i ved delen.
Då får du en liknande uppställning som Roli:s panna/brännare.

Hade för mig att det fanns två olika nibepannor som var snarlika...och hade rätt där ja... Den ena är den gamla TMW alpha keram kombi, den andra är den du har, Nibe city VX som har helt åtskiljda eldstäder.

Oljeeldstaden BÖR ju vara trängre med mindre askutrymme etc etc.

Dessutom, har du 170 graders rökgastemp med ved lär du inte få dålig verkningsgrad med pelletsbrännaren i ved delen. Det du kanske skall tänka på är väl att ta ut eventuell keramik/vågräta bafflar i botten av eldstaden om du kan.

Sedan är det väl bara att köra ?, har för mig att många får väldigt fin verkingsgrad i nedre luckan i vedeldstaden men då får du ju sämre askutrymme....

JAG hade (rent spontant) monterat den i övre luckan för askutrymmets skull och provat.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag tror att det bästa för din panna är att montera i övre vedluckan så att askan kan ramla ner på botten och du kan enkelt ta ut den via nedre luckan. I min Albin 330 får jag samma funktion i oljedelen, det finns både övre och nedre lucka på den. I din panna verkar det bli bökigt att rensa om du monterar i oljedelen. Dessutom tror jag att oljedelen är väl litet för att pelletsbrännaren ska fungera bra. Det behövs lite utrymme för att lågan ska brinna bra utan att slå i pannväggar. Dessutom tror jag att du lättare kan ställa in eldfasttegel runt väggarna i veddelen och med det få en ännu bättre förbränning.

Lycka till!

Eurofire från 2001 monterad i Albin 330DL, nöjd med min brännare.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja tror du ska satsa på ved delen... Själv hade jag en rökgastemp på 190-210 grader med ved o nu med pellet 130-145 grader... Går de så montera i övre luckan men då måste de va 15 cm fritt ovanför brännarkoppen om du ska ha en ecotec el bequem...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
biggus
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 22:08

Håller med!

Inlägg av biggus »

Jag håller med föregående kloka skrivare. Montera den i vedluckan, förstod inte riktigt hur din panna var konstruerad tidigare när jag förvillade dig med tipset om oljebrännarluckan. Lycka till!
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Ved eller oljedel

Inlägg av energibiten »

Frågan angående olje eller vedsida för din pellets montering.
Då din panna har en liknande konstrukton som ctc 2200 så är svaret i vedsida långt ner/ask lucka. Ta bort stenarna till eldstaden, om du har isolering under stenen som askan ligger på så kan du ta bort den och lägga tillbaka stenen så får du plats med lite mer aska. det är inte säkert att du har en sådan sten på just din panna. Du kan sedan ställa en eldfast tegelsten strax under brännaren så får du en askfålla så fylls inte botten på pannan så fort. risk för att det blir stopp.


Ha det och hoppas du får till det


ENERGIBITEN CTC1100 25 med VIKING B16.
Skriv svar