Fallrör /skruvplacering

Skriv svar
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Fallrör /skruvplacering

Inlägg av tr5 »

Sitter och planerar för pelletsinstallation i ett litet och trångt pannrum. Just nu lutar det mot att pelletsförrådet får stå i ett annat rum, "bakom" pannan. Skruven måste allstå passera bredvid pannan. Där sitter tyvärr bl.a expansionskärlet (slutet system) så den kommer ganska långt vid sidan av brännaren. Finns det begränsningar i längd och vinkel på fallröret?
Tacksam för synpunkter innan jag börjar hugga och mura i väggarna för att prova.
Jag vet att det finns böjliga skruvar men dels är jag lite skeptisk mot dessa dels är rummet såpass smalt att jag tror det blir svårt med böjradien på dem.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag har byggt mitt pelletsförråd i utrymmet bakom pannan. Skruven kommer genom väggen och går på sidan om pannan. Min slang är ca 8 dm lång och med ca 45 graders lutning.

Jag tror att du kan ha en slang på bortåt 1,5 m men lutningen bör ligga på ca 45 grader. Slangen får inte visa några svackor eller dylikt eftersom pelletsen måste ramla ner utan risk för stopp på vägen. Det finns risk att du slår i taket med skruvmotorn om inte brännaren sitter nära golvet. Sen bör inte skruven luta mer än max 45 grader för att fungera bra. Detta gäller åtmindstone axellösa skruvar till Eurofire och Viking B16. Det finns också en risk med en lång brant slang att pelletsen ramlar ner för fort och hoppar ur brännaren och ner i pannan och där gör dom ingen nytta.

En skruv behöver inte mer än ca 100 mm diameter så du kan kanske smyga ner den mellan diverse rör mm.

Lycka till! / Rolf
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har 10meter flexskruv...

Det enda jag vill säga att "flexibel" är den inte.. :)

Jo lite.. men den e jävligt styv,.

Skruven tog 1dag att installera... brännaren 20min..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Någon i sammanhanget som vet om det är tillåtet/tillrådigt att dra flexslang över själva pannan för att därifrån gå genom betongväggen in i angränsande rum...???
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Snillet snacka något om att sotarn tyckte något hos honom...

Men om man trär på en flexibel metallslang el dyl borde det gå bra..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar