Eldstadstryck

Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Eldstadstryck

Inlägg av leifa.k »

Man läser ju att den och den brännaren ska ha ett visst antal Pa eller mm/vp undertryck för att brinna bra. Ställs det in så av installatörerna eller de som i efterhand monterar in en motdragslucka på rökröret efter pannan? Jag har bara fått för mig att draget mäts i röret mellan pannan och murstock isåfall, inte i eldstaden där mätningen egentligen borde ske. Mäter man i rökröret och det visar bra värde (undertryck) så kan det ju vara nära övertryck i eldstaden beroende på längden och arean på rökgasvägarna genom pannan och turbulatorer mm. Näe, jag tror nog att i jakten på perfektionism så ska man nog försöka mäta trycket i eldstaden, inte efter pannan.

Synpunkter?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Har funderat i samma banor. En motdragslucka kan förstås inte monteras i eldstaden :-), men jag tänkte mig en konstruktion med en bälg, förbunden med eldstaden med ett klent rör. Bälgen styr sedan ett lättrörligt späll med motvikt efter pannan. Det skulle då kompensera för att pannan blir trängre varteftersom flygaska samlas.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Låter rimligt,

Om man en gång mätt undertrycket i eldstaden vid ett visst undertryck i rökröret. Så skulle jag tro man är safe.

Jag gissar på att det förhållandet är konstant.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ja, precis det är det jag är ute efter lite granna, att man kanske får ställa u-trycket vadvetjag, kanske 1/2 eller 1mm/vp lägre efter pannan så att det blir rätt i eldstaden.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

undertryck

Inlägg av snillet »

Det beror ju på rökgasvolymen och hur trång pannan är.

Jag som monterat mycke turbulatorer får ex.vis ha dragregulatorn på ca 27pa för att ha lagom undertryck i eldstaden för brännaren. Utan turbulatorerna är ca 12pa en lagom inställning :!: :!: :!:.

Då får helt plötsligt undertrycket i eldstaden en enorm betydelse eller hur 8). Det är ju ett visst undertryck vid DRIFT inuti ELDSTAD som är det viktiga värdet för en brännare.

Så inte räcker det bara med att ställa in regulatorn på "rätt" värde för brännaren....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Precis, för skulle vi på jobbet inte mäta trycket i eldstaden utan efter både överhettare, elfilter, economizer's, dvs kanske 50 meter eft. eldstaden (144m2 rosteryta, 15-20 ton fastbränsle/h) dessutom pannan ej i drift. Där håller jag med dig. Det kan aldrig bli bra.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Dum fråga kanske :oops: Men ska begränsarn vara i låst läge när man mäter undertrycket :?:
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Gustav skrev:Dum fråga kanske :oops: Men ska begränsarn vara i låst läge när man mäter undertrycket :?:
Gustav
Nej, man vill ju mäta det faktiska suget man har i pannan har man för mycket undertryck så justeras dragluckan till man kommer rätt, vilket brlis svårt om den är låst.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej på er.

Jag mäter draget i optovaktsröret på EcoTec brännaren. Då får jag undertrycket i eldstaden.
Då skall även motdragsluckan justeras så att den öppnar vi önskat undertryck. T.ex 0,15 hPa beroende på brännare

Jag brukar få ett högre mätvärde i optovaksröret än i mättuttaget i skorstenen. Jag mäter med ett TESTO 325 XL instrument.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Det var de jag misstänkte :cry: klanten jag hadde här brydde sig inte om varken turbolatorerna eller dragbegränsarn :evil: Men betalt tog han
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Skriv svar