Låg rökgastemp=effektiv panna inte alltid sant!

Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: glöm inte...

Inlägg av Patrik »

snillet skrev:Glöm inte rökgasvolymen, den är mindre från en pelletsbrännare som eldar med 25kW än från en vedbrasa på 25kW.

Alltså hinner rökgaserna kylas mer innan de lämnar pannan...
Menar du arean på eldhärden :?:
varför hinner rökgaserna kylas ned bättre från en pelletsbrännare än eldhärden om båda avger samma mängd energi :?: :roll:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

VOLYM-HASTIGHET

Inlägg av snillet »

Eftersom volymen på rökgaserna är lägre från en pelletsbrännare pga lägre fukt% i bränslet så passerar rökgaserna med lägre hastighet genom pannans konvektionsdel än rökgaserna från vedeldning, som alltså innehåller mer vattenånga.

Därför hinner energin tas upp bättre på vägen genom pannan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag måste köra upp rökgastemperaturen till 200-225 grader för att ha en temp på 85-90 grader uppe i skorstenen 1 meter ner ..jag vill ju inte få kondens där uppe

//notti :roll:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag kollade för första gången vilken temp jag har uppe vid skorstenen ca. 50 cm ned (givarkabeln räckte inte längre): Där hade jag 74 grader med ej låst dragbegränsare.

Vad jag hade för rökgastemp nere vid pannan vet jag inte eftersom min mätpunkt försvann när jag monterade dragbegränsaren. Skall man sedan följa råden här på forumet så skulle jag inte kunna ha någon rökgastermometer nere vid pannan eftersom jag inte har några möjligheter att montera den före dragbegränsaren.

Jag skall dock ändå montera dit den när jag får tid och lite hjälp med svetsning eftersom jag måste "fixa" en infästning och ny genomföring i rökröret från pannan in i skorstenen.
Man kan väl alltid mäta rökgastempen med låst dragbegränsare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Fråga :räcker det inte med ca: 60gr 1 meter ner i skorsten?
UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vad jag läste på Äfab.info som skrivning citat:
Rökgaserna efter pannan bör vara minst 160-170 grader, ca: 65-70 grader en meter ner i skorstenen ifrån taket sett för att undvika kondens i en äldre skorsten. Nyare förbränningsutrustning har oftast väldigt låga rökgaser så det gäller att se upp med detta
Jag har rökgastemp. på strax 150 grader och nästan 80 grader 1 m ner. Jag undrade också fråga om att min grader är nog ligga precis gräns för kondens?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar