En del vet inte vad de talar om...

Skriv svar
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

En del vet inte vad de talar om...

Inlägg av Tunsta »

Nu har jag, efter mycken vånda, läsning och beslutsångest, bestämt mig
för brännare. Valet föll på en EcoTec A4. Visst, brännaren verkar gedigen och bra uppbyggd, men det som fick mig att ta det avgörande beslutet
var kompetensen hos återförsäljaren !

Har pratat med en del olika sk. installatörer och återförsäljare för en det ena märket, än det andra. Det är ruskigt vad lite en del vet egentligen.
Skulle själv aldrig tänka mig att anlita en installatör där han vet mindre
än vad jag vet ( enbart via det jag själv läst och hört ). En "installatör"
verkar knappt ha hört talas om att det finns något som heter motdragslucka ???!!! Skrämmande! "- mäta Co2 halten ja... visst... det ska jag nog kunna göra också..." Säger en annan. Så det är nog inte konstigt, tror jag, att en del inte får sina anläggningar att fungera på ett bra sätt.

Installatören jag pratat med är väldigt seriös ( känns så i alla fall )
Med hembesök innan installation ( vilket väl är mer praxis än undantag iof. ) Men han är den enda som jag hört talas om som kommer på efterbesök, och kollar samtliga mätvärden igen efter att anläggningen varit i drift ett tag.

Hoppas på en god Pellets vår!
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Kul att läsa om dina erfarenheter !

Med risk för att sträcka ut hakan för långt för en del kollegor i branchen, men:
Jag tycker det är bra att ställa krav på installatörerna, det hjälper ju hela pelletsbranschen om installatörerna är kunniga.
Om inte en pelletsbrännare fungerar bra(oavsett märke), så är det ju i grannarnas/bekantas öron "pellets är inte bra".
Är den då felaktigt installerad, så drabbas ju även de seriösa återförsäljarna.

Bra att ni hjälper till att lyfta kompetensen hos pelletsinstallatörerna !

(Bara för att skryta så gör jag även ett återbesök för att göra en korrekt rökgasanalys, då allt "snurrat till sig") :D
Bra kontakt med kunderna är ju jätteviktigt, trots allt är ju mina kunder mina bästa återförsäljare !
Därför jobbar jag inom ett begränsat område, så jag lätt kan vara tillgänglig.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Gratis till "fyndet" av en bra installatör. Det är guld värt att ha en bra sådan att falla tillbaka på OM det blir problem/driftstörningar.

Själv trodde jag att jag hade valt den "bästa" när jag köpte brännare och installation av tillverkaren själv (E.K.Teknik), men de gick i konkurs när min brännare nästan var ett år, så ett års-servicen med översyn samt möjligheten att teckna återkommande årlig service med installatören försvann i samband med deras kk.

Att Sahlins sedan köpte upp E.K.Teknik och tillverkningen av EcoTec har inte hjälpt mig speciellt mycket. Det enda positiva i detta är väl att man har lärt sig brännaren bra mycket bättre nu än om man hade haft hjälp av installatören.

Jag tror att du har gjort ett bra brännarval, får du den bara bra installerad och intrimmad efter dina förutsättningar så kommer det sedan inte vara några problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Här var det inga problem när janfire brännaren skulle
in :D Här kollades drag , so2 , sottemp ja allt :wink:
Kunde fråga om vad som helst och svar fick jag direkt
Så här i Skellefteå är det inga problem med installeringen
av janfire iallafall :D :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Jag är kanonnöjd med min installatör, har jag problem ringer jag bara honom och frågar vad jag ska göra eller vad han tror kan vara fel. Jag var även på ett hembesök hos honom och studerade hans anläggning innan jag bestämde mig. Det blev en ecotec A3 och jag är inte missnöjd med nånting.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

Jag har samma uppfattning att kompetensen på installatörena är väldigt olika. Men skulle dock vilja påpeka det att detta är inte märkesberoende utan snarare intresset oss installatören, att göra ett bra jobb och vara intresserade i vad dom pysslar med.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej igen

Jag tycker också att leverantörerna har ett stort ansvar, så att de ställer
krav och utbildar de som installerar produkterna.

Det är ju deras återföräljare och installatörer som kunderna träffar, inte tillverkaren(i de flesta fallen).
Dessutom blir det ju garantikostnader och annat som kan ställa till det om brännaren inte fungerar som den skall, med en massa "badwill" på köpet.

P-märkta installatörer kanske ???

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

alla branscher

Inlägg av snillet »

Detta bekymmer finns ju i alla branscher, tråkigt nog.

Det allra tråkigaste är att många av de installatörer/säljare(är ju ofta bägge delarna...) som inte vet mycke å inte heller bryr sig mycke är de som ger ett intryck av att "de här e ju inga problem fixar jag".

Många känner sig trygga när man möts av ett sådant beteende och ställer inga mer frågor än vad för garantier som gäller t:ex.

ALLTID fler alternativ, alltid fråga många.
Sen får man tänka själv lite å kanske läsa på lite innan man hoppar på grabbarna å tjejerna igen.

Många stackar följer inte ett liknande schema å då drabbas man lätt av fulingarna....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Ja, verkar vara lite olika erfarenheter här inne också.

Annars är jag ganska säker på att medlemmarna i detta forum faktiskt
är mer intresserade av att ta reda på tekniker, alternativ och möjligheter
om och omkring det här med pelletseldning. Men man kan inte låta bli
att tänka på de stackare som inte vill, kan eller orkar ta reda på så mycket själva.
De blir ju oerhört låsta vid sin installatör/leverantör.

Nej det kanske finns anledning, som du skrev MatsH - "P-märkta
installatörer kanske?"

Man tycker ju också att tillverkarna utav brännare, pannor och tillbehör
skulle vara klart intresserade utav hur och av vem deras produkter
installeras och sköts. Kanske dags för ett kvalitetssystem mao.
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

Hej!Tunsta!! håller med om att det svänger kraftigt ang installatörernas kunskaper.jag tror att du gjort ett bra val av brännare tog en ecotec A:4 själv efter mycket vånda men den fungerar utmärkt hitills får väl se framöver, att installera den kan du gjöra själv det gjorde jag och det gick lätt och utan problem om du bara är lite händig det är i princip bara att montera med omsorg och köra igång, den är förinställd osv, kolla rökgas temp o att lågan brinner klart o fint osv inga märkvärdiheter alls,iannat fall kan man låta få den injusterad efter man monterat den men det torde knappast bli nödvändigt tror jag
(om du inte har en knepig panna vad det nu skulle vara?)du spar många tusenlappar på det iallafall.
Mvh:UB!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej ub!

Kul att den verkar fungera bra. Hoppas den gör det för mig också... :)

Funderade ett tag på att installera den själv, men har beslutat mig för
att låta installatören/leverantören göra det istället.
Dels för att jag vill kunna tillgodogöra mig all upptänklig garanti samt
att den installatör jag har kontakt med har jag, som jag nämnde tidigare,
ett mycket bra förtroende för.
Ett plus också för att man får alla mätvärden på pränt samt att han också
kommer och gör ett efterbesök för att kontrollera det hela känns tryggt.
Så jag antar att det får vara värt någon 1000-lapp extra... :wink:

Framförallt så kan tanten där hemma känna sig lugn också. Hon blir alltid
så orolig när jag ska till att göra något själv, speciellt som har med
varmvatten att göra... Tänk om hon skulle bli utan sin dusch en morgon :oops:
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Skriv svar