Pelletsbrännare eller bärgvarme?

Zala
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 21 jan, 2005 15:58
Ort: Grästorp
Kontakt:

Pelletsbrännare eller bärgvarme?

Inlägg av Zala »

Hej!
Jag är norsk, men flyttade till Sverige i somras, därfor alla skrivfel!!!

Vårt hus er från 1920 och pannan är från 1964, så jag räknar med att den måste bytas innom nån år. Frågan är då: skall vi byta till pelletsbrännare eller till bergvärme?

Hur stort måste pannrummet vara för att husa både en brännare och en matare (veckoforråd)?

Hur mycket arbete är det med en pelletsbrännare?

Hur tungt är det å mata med pellets? (Jag har en nackoskada)

Vårt lokala VVS-affär sa att en ny pelletsbrännare med matare ville kosta ca 65.000,- Vad har ni betalat?

Lite bakgrundstoff:
Vi bor två stycken i huset, som är på 264 kvm och jag tror vårt årsgennomsnitt kommar att ligga på ungifär 30.000 kWh.

Behöver ni väta mer så fråga bara.

Jag är hemskt tacksam för svar.

Zala
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Lite allmän info (ej produktspecifikt...) på ett ungefär:

Pelletsbrännare med veckoförråd & skruv inkl installation 20-25 000kr
Ny panna lämpligt för pellets ca 25-30 000kr
Installation av panna ca 15-20 000kr
Totalt ca 60-70 000 kr. :?
Går även att köpa ett färdigt system, dock hamnar du nog på ungefär samma kostnad so ovan...

Installation av bergvärme beroende på husets läge 120-150 000 kr. :(

Vid förbrukning av ca 30 000 kwh blir årskostnaden ca:
Pellets med väl intrimmad brännare och småsäckar ca 14 000 kr :)
Bergvärme ca 10 000 kr. :D

Tillkommer sedan kostnader för räntor för investering etc.

Pellets arbetsinsats vid ett nytt system ca 0,5 timmar per månad samt tiden det tar att fylla på förrådet...(kan ju skilja lite.. :lol: )
Janfire Flex-A i en CTC Total
Zala
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 21 jan, 2005 15:58
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Zala »

Tack, för snabbt svar, men hur stort måste pannrummet vara for å få plass med det hela?

Zala
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Idag har du redan en panna. Brännaren brukar sticka ut ca 3-5 decimeter från pannan (vissa pannor kan man välja vílken sida brännaren ska sitta på).

Förrådet går att placera i stort sett var som helst och kan byggas på många olika sätt. T ex en EU-pall med några pallkragar.
Förrådet tar väl annars max ca 1m2 i yta. I alla fall om du inte ska behöva fylla på för ofta... :lol:
Janfire Flex-A i en CTC Total
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Mitt pannrum är på 8-9 kvm då har jag dock en oljetank på 3 kbm som tar upp drygt 2 kvm. I kvarvarande utrymme har jag plats med pannan, och interförråd.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Mitt pannrum är ca 9 kvm och jag har bulkföråd i pannrummet som rymmer ca 3500kg ..smidigt med bulk i och med att man slipper bära (jag har oxå nackskada) fyller ca 2ggr /år
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Zala hur stort är ditt pannrum??
Mitt är på 13 kwm har bulk föråd nu på 13,5 kbm eller ca 8 ton
Körde säck i fjol lite slitsamt va de ju....
Men de beror på om du behöver bära långt...
Själv va jag tvungen o bära ner i källaren sedan tvärs genom hella huset..
Har du en ledig golvyta på minst 1,5*2 meter ledig tycker jag du ska sikta på bulk.... Billigare o inget bärande 8) (har även jag nackskada)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zala
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 21 jan, 2005 15:58
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Zala »

Mitt pannrum er tyvärr bara på 2,2 x 2,4 m, dvs ungefär 4,5 kvm och där skall också hydroforen stå. Det betyr at jag måste bygga et större pannrum om jag skal få plass med båda en panna och en bulk. :cry:

Zala
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Man måste inte ha förrådet inomhus. Se här tex:

http://www.mafa.se/villapkt.htm
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Tittar in min pannrum http://www.freewebs.com/viking_manin/155_5531.JPG
Så här tar plats på 2,55 m2. Min förråd heter mini. du kan kolla mått på http://www.mafa.se/bransle.htm Min skruv är 1,5 m längd.

Kan tips här:
-göra lite hål mellan vägg ( ta bort några tegelsten) så kan förråd står på andra rum till pannrum. Om du har plats på andra rummet.

Bulktank kan vara ute men då får man ha lång flexskruv, och lite ful att se vid trädgård, man kan dolda med att snicka upp enkel bod.

Och värmepump är också bra, men investering kostar mer än pelletspanna. Och elpris är osäker och förmodlig att det bli bara stiga rätt fart liksom olja. Gamla hus med mindre bra isolering funkar inte alltid bra med värmepump. Gärna pratar med energirådgivare som kan ge dig kalkyl på båda pellets och v-pump och varför inte luft/vatten v-pump är billigare än berg v-pump. Beror på var du bor där väder förhållande.

Jipp. :)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Pelletsvärme vs värmepump

Detta är bara några av mina högst personliga för och nackdelar med pellets värme kontra värmepump.


Det är bra för ett gammalt hus att ha skorstenen uppvärmd. Om man har självcirkulation är det nästan ett måste för att självdraget skall fungera tillfredställande.

Om man kommer in i ett gammalt hus som har en "levande låga" för uppvärmning känns det som om man har en bättre luftkvalite' här. Huset känns varmare.

En del verkar ha en sorts övertro på värmepumpar men tänker ej på att en kompressor håller i ca 12-18 innan den packar ihop med en ganska god slant på en ny kompressor. Kanske dags att byta hela pumpen istället?

Har man en energiförbrukning på ca 20-25 kWh och ett någorlunda modernt värmesystem tycker jag det inte finns någon anledning att investera i bergvärme. Istället kan man köpa en luftvärmepump som ett jättbra komplement.

Tänker man på miljön är ett värmesystem med bioenergi helt rätt.

Utvecklingen går framåt, med tanke på uraska ur pannan, fylla på pellets mm.

Som sagt, det finns för och nackdelar med allt men tycker att pelletsvärme verkar vara ett helt rätt alternativ.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Tipps: köp en pelletsbrännare och kanke en begagnad men bra panna
panna kan man få för 6-8000kr 90-talare.,gick själv i början i bergvärmetankar ,tog offerter o.s.v man hamnar på ca:150000kr eller mer om man skall ha ordentliga grejer och ett borrhål som INTE ligger i underkant villket många verkar göra det har visat sig,inte under 200 meter om man inte skall börja ladda tillbaks överskottsenergi i hålet,dom prutar ofta på djupet för att få ned priset jag tycker nog som en del andra att det finns en stark övertro på bergvärme det skall tilläggas att man skall räkna in all el som man spettsar systemet med när det kyler på ute samt för tappvarmvatten + att får man någon form av fel på anläggningen vilket inte är en fråga om utan när så blir det dyrt .
Det kan nog bli svårt att ekonomiskt kamma hem ett bra (om det finns nåt)bergvärmesystem i längden,de snackar om ca:8 år knappast troligt, dubbla så hamnar man kanke närmare sanningen om det räcker?! nya uppvärmnings system kommer nog med tiden, och med en balanserad variant av värmesystem har man råd att skrota detta innom 3-10 år men vad gör man om man har investerat i bergvärme???det finns mycket att diskutera ang detta men jag är övertygad ang pelletssystem.det går säkert att förköpa sig där ochså om man vill ha det värsta, nä balans skall det vara,ett system skall betala sig innom max 10 år tycker jag,vi lever i föräderliga tider med stora svängningar vad gäller energi.Vad tycker ni??
mvh: UB! (ps:läs mycket info o gå inte på allt bladder)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Instämmer helt. Många energirådgivare förespråkar ju även fjärrvärmen
och så ser man på tv att värmebolagen konkar :shock: Tyvärr moste man nog tänka kortsiktigt iallafall när det gäller värmesystem...
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm Va hemma hos en kompis här om dan o fick se kvittona på hans insallation av värmepump som gjordes 2002...66 400:- :shock:
Då har han 450 meter slang i gräsmattan...
Huset hans är 1plan 230 kwm byggt 1990 med mekaniskvärmeväxlare golvvärme i hela huset...
Han hade bara 15000kw el förbrukning 2004 Fick även se el räkningarna för ja trodde honom inte...

Min pellets anläggning gick på 77000:- inkl. bulkföråd... :?
Jag fick lite ångest över min investering men när man har själv dragsventilation så behövs de en varm skorsten om man ska få någon ventilation el montera fläktar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zala
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 21 jan, 2005 15:58
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Zala »

Mange av dere snakker om at hvis man har självdrag i huset må man ha en varm skorsten og derfor ikke burde velge varmepumpe. I dag bruker jeg bare el-patron, så skorstenen er ikke varm per i dag. I tillegg så ligger denne skorstenen utenfor huset og jeg tviler på at den i mitt fall bidrar til noen ventilasjon. Den er bygget til pannrummet og har ingenting med de andre rummene å gjöre.

Jeg har også en skorsten i huset till en öppen spis. Den er ikke i bruk nå, men skal restaureres, så den kan brukes.

Dette blir derfor ikke avgjörende argument for hva jeg skal velge.

Jeg er så i tivil og får ikke bestemt meg for hva jeg skal installere. Kostandene for pelletsbrenner blir jo også dyr ettersom jeg også må ha en ny panna.

Zala
Skriv svar