Pelletsbrännare eller bärgvarme?

ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Alltså det där med skorstenar ! det är väl så att om man inte använder skorstenen är den kall och förblir så o ingen fukt, men när man eldar tillföres värme om man då har för låg temp på gaserna ut möts den kalla o varma luften på fel ställe så att säga och då får man kondens problem, den varma luften måste orka hela vägen dock ej överdrivet för att ej elda för kråkorna,för om man har halvaskorstenen mer eller mindre varm och den andra kall då rinner nog snart vattnet efter väggarna.konternuerligt självdrag är ok. och har man stängt som vid eldrift är det ok, men tillföres värme skall den vara balanserad allså drag i pipan eller inget alls inget fladder!!!!!


mvh UB ..fd olje eldare.senare elpatronanvändare imånga år, numera pelleteldare..
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) med värme pumpar av olika desslag jag har själv kollat på bergvärme alt luft - vattenpump och klart kommit fram till att det blir dyrare samt att tänka på att man är väldigt upplåst till den energiformen + spettsel men vill man nu ha värme pump så lönar det sin nog mer att investera i luft/vattenpump betydligt billigare än bergvärme och enkel att installera själv om man så vill. finns upp till 10 kw ger ca:55gr vatten ut,
en på 7.5kw ger ca: 60 gr ut ,lamellavstånd på 4mm för mindre påfrysning ,tilldetta bör man ha acctank pris 40000kr för agregatet o 11700kr för tank finns billigare + patroner o styrningar 6-9000kr.i mitt fall hos KOMFORTBYRÅN I SÖDERTÄLJE.har kollat hos andra ochså, köpte acctanken men valde pelletsbrännare till befintlig panna och acctank ångrar mig inte!!inte bra att låsa sig till en energiform.
Bergvärmen kollade jag bla hos Åkerberg o son utanför Nyköping 210 m borrhål +ivt greenline HT PLUS-C11
pris 146500kr, conteineravgift och kostnad för grävning och håltagning ingår ej så man kanke landat på170-180000kr??(kallare borrhål efter 10-15år?? kolla beskaffenheten på mark energin där du bor!)
Markslingor,växer där något om x antal år? !!!15000kw år, ja inga lampor etc på i onödan ducha ljummet? max18gr i huset? kanke har kamin en pinne i brasan, inga vitvaror? etc tror inte han berättar hela sanningen andrès kompis.måste isåfall usäkta mig vara ett särdeles snålhushåll men en del tycks lyckas med det mesta!! eller bor ha ensam?komfort?

invest o avskrivningskostnad är att beakta isammanhanget

MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jo visst e det intressant med hushåll som totalt bara gör av med 15000kwh om året när man kör värmepump (totalt inkl hushålls el)

När jag gör av med ca 10000kwh om året när jag kör pellets.. :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har en elförbrukning på ca. 6500 kWh per år och en pelletsförbrukning på ca. 6,5 ton.

Detta förser oss, ett hus på 267 kvadrat, 2 vuxna och 2 barn, med värme, varmvatten och hushållsel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har en kompis som kör med bergvärme han gör av med 15000kw per år inklusive hushåls el. Dock eldar han jämt i sin vedspis :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Hade 20000 kwh totalt med DIREKTVERKANDE el, plus ständigt en pinne i spisen på 190 qm byggt 1858. Blev för jobbigt nu blir det pellets.... :D
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

En bergvärmepump ger ca 55-60c vatten och passar bäst till lågtemperat uppvärmningsystem (tex golvvärme 2rörs radiatorsystem).
Igammla hus sitter det ofta 1rörs radiatorsystem som kräver varmare framledningstemperatur vilket betyder att 55-60c inte räcker till och man får stödelda med elpatronerna vilket inte blir så billigt.

med pelletspanna får man rätt frammledningstemperatur så min uppfattning är att pellets passar bättre i gammla hus och bergvärme i lite nyare hus.
eller vad tror ni???
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

ub skrev:8) Alltså det där med skorstenar ! det är väl så att om man inte använder skorstenen är den kall och förblir så o ingen fukt, men när man eldar tillföres värme om man då har för låg temp på gaserna ut möts den kalla o varma luften på fel ställe så att säga och då får man kondens problem, den varma luften måste orka hela vägen dock ej överdrivet för att ej elda för kråkorna,för om man har halvaskorstenen mer eller mindre varm och den andra kall då rinner nog snart vattnet efter väggarna.konternuerligt självdrag är ok. och har man stängt som vid eldrift är det ok, men tillföres värme skall den vara balanserad allså drag i pipan eller inget alls inget fladder!!!!!


mvh UB ..fd olje eldare.senare elpatronanvändare imånga år, numera pelleteldare..
Humm.. nja.. jag har så.. kall skorsten, kör Elpanna... Man bör ha ett skorten skydd då efter som den regnar då o då.. vilket faktiskt hamlar i skorstenen som i sin tur kan leda till att tegelstenen sprängs sönder. Samt att mina Fogar i skorstenen ovan noc är slut. på minner om sandlåde sand typ. man kan till o med ta bort stenarna med Handkraft :shock: .... = Renovering ska det bli, enligt sotaren så kan det bli så här då skortenen utsätts för regn samt kyla, efter som skorstenen är kall så hinner den inte torka upp. Ett skorstens skydd (vilket jag saknar) Hade räddat min skorsten till stor del.

Han sa att inte var nån ide för mig att köpa en nu efter som min skorten kommer bli varm under året.. (hoppas jag i allfall)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) jadu Per-Erik det kan nog stämma till viss del,men om man eldar med expl ola/ved så är nog problemet det samma ,ÖVER NOCK, om mann inte eldar för mycket för kråkorna ,mitt hus är sen 1949 och eldats med olja/ved fram tills 1985
och angrepp på skorsstenen som du menar fanns redan då och har ej bilvit värre sedan dess, då jag kört med el fram tills nu 2005,kör nu pellets (köpte villan 1982)men regn skydd är en bra ide det har du rätt i
och det var ju dåligt bruk förr i tiden ochså så ommurning en bit ner är nog nödvändigt för rättså många ägare av äldre fastigheter.men det kan ju te sig lite olika pga var man bor i landet kanke o kvaliteten från början på pipan. MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar