värmeväxlare-blir där varmvatten så det

Syren
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 22 jan, 2005 19:08
Ort: skåne Kågeröd

Inlägg av Syren »

men gustav det förstår jag men det är ju det att panna dalar i grader
Snabbt tycker ja 6-7 minuter e den nere och startar igen.Skall kanske vara så det e inte min panna men jag vill bara ha råd till honom som har den .Man skulle inte kunna sätta en el beredare på ca:femtioliter somförvärmare om man hade satt den på 60 grader tex så hade ju panna inte fått 5 gradigt i sig direkt ?
Kmp
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Mitt svar var riktat till charlie he he :wink:
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Gustav skrev:Mitt svar var riktat till charlie he he :wink:
Hälsn.Gustav
Tack för svaret. Jag har levt i min tro att vvx endast går på vattentrycket i ledningarna. Jag ska lusläsa manualen för pannan ikväll. Dock bör ju detta inte göra nån större skillnad för mig. Om man ökar hastigheten på pumpen tömmer man väl bara pannan på värme snabbare!? Man får ju inte tillgång till mera varmvatten för att man ändrar hastigheten.

Nästa gång det blir baddags ska jag testa att sätta brännaren i läge 3 som innebär att den hela tiden är igång med underhållsfyr. Då kommer den ju att starta upp mycket snabbare och det kanske är tillräckligt för att kunna fylla badet!
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Du tänker rätt :!: Men det är den andra sidan av vvx som styrs av cirkpumpen och den slingan kan man öka vattenflödet på.
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

En tanke slog mig. Är det inte så att en automatshunt sänker vv kapaciteten. Alltså när pann.tempen sjunker så öppnar automatshunten mer för att kompensera, vilket ju resulterar i att pannan kyls ännu snabbare. Eller hur?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar