Risk

Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Risk

Inlägg av Fredde »

Hej,
Ser man på fjärrvärmen där jag bor så ligger den ju alltid precis lite under vad elpriset är. Lite konstigt med tanke på att bristen på sopor inte är speciellt stor. Däremot el så ser man ju att den påverkas av hur kallt det är och hur mycket det regnar.

Har förstått att många av pelletsleverantörerna blir uppköpta av rika elbolag. Finns inte det en stor risk i att pellets kommer att följa elpriserna precis som fjärrvärmen gör?
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Till skillnad mot fjärrväme och el så borde pellets vara lättare att importera. Det borde underlätta en bra konkurrens.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Någon som vet om det finns firmor som importerar pellets :?: Då menar jag importörer som även säljer till privatfolk. Har sett ruskit stora lager vid hamnar. (så kallad industripellets) Fick fylla en sopsäck av pelletsen och fast den var lite grövre tyckte jag den funkade riktigt bra i min janfire :) Dock utfördes ingen rökgasanalys under tiden.Hadde ju varit kul att se om skillnaden var stor jämfört med vanlig pellets.
Inbillar mig att pelletsen skulle kunna vara bra mycket billigare än dom priserna vi konsumenter får betala idag :evil:
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Roan
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 okt, 2004 21:25
Ort: Gistad

Exempel på pris

Inlägg av Roan »

Visst borde det finnas möjlighet att importera.
Ett exempel:
Jag har en släkting som bor i Kanada. Han betalar 2-3 $CDN för en 18kg-säck. Enligt Forex kostar en kanadadollar 5,61. I värsta fall kostar alltså 18kg-säcken 16,83, vilket bör ge ett tonpris på 935 Kr. Det tycker jag är sjysst!

Om man köper några containrar så borde priset dessutom kunna bli ett helt annat än om man köper styck-säckar!

Jag har bett släktingen forska lite...

/Roger
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jo det finns billigare utanför sverige, som i polen, danmark och litauen kostar ett lapp per ton som jag har tagit fram.
Oj fan billigt. Ja ja men glömt inte tillkommer kostnader för båtbiljett, bensinkörning. Då blir det alltså lika pris som här.

Om man har släkting/kompisar som bor i danmark eller polen som tänker hälsa på så passa på ta med släpvagn som är lastvikt 2500 kg med 2 axel. då kan du lasta 3 pallar vågar man 4 pallar så ok. bara inte sin bil är för klen. Då kostar det båtbiljett runt 1500 kr till polen och bensin klunkar på 50 mil =800 kr. Ju tung drar släp ju mer klunkar bensin.
Total på 3 ton = 5300 kr.

Jag köper hos min närmast affär på 8 km för bara 5400 kr för 3 ton. + 50 kr för klunk. Däremot är svensk kvalitet. Polen och litauen är mycket skräp. dvs blandad med sand och pellets.
Senast redigerad av manin den mån 24 jan, 2005 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Exempel på pris

Inlägg av Roli »

Roan skrev:Visst borde det finnas möjlighet att importera.
Ett exempel:
Jag har en släkting som bor i Kanada. Han betalar 2-3 $CDN för en 18kg-säck. Enligt Forex kostar en kanadadollar 5,61. I värsta fall kostar alltså 18kg-säcken 16,83, vilket bör ge ett tonpris på 935 Kr. Det tycker jag är sjysst!

Om man köper några containrar så borde priset dessutom kunna bli ett helt annat än om man köper styck-säckar!

Jag har bett släktingen forska lite...

/Roger
Intressant.

Forumet väntar på vad du får för uppgifter
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Exempel på pris

Inlägg av manin »

Roan skrev:Visst borde det finnas möjlighet att importera.
Ett exempel:
Jag har en släkting som bor i Kanada. Han betalar 2-3 $CDN för en 18kg-säck. Enligt Forex kostar en kanadadollar 5,61. I värsta fall kostar alltså 18kg-säcken 16,83, vilket bör ge ett tonpris på 935 Kr. Det tycker jag är sjysst!

Om man köper några containrar så borde priset dessutom kunna bli ett helt annat än om man köper styck-säckar!

Jag har bett släktingen forska lite...

/Roger
Jo billigt men båtfraktera kostar beror ca 4000-10 000 kr för en big containen, har jag hört. (sant?)
Om vi 50 medlemmar vill köpa så kan blir billigare om att fördelning oss på båtfrakten och beställa en stor full med big containen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ojoj...

Inlägg av snillet »

Tullpapper å grejer :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde helt klart kommer priserna att stig o ligga snäppet under el priset... De tror då jag.. För inte är tillverkarna dummare än att dom tar ut så högt pris som bara är möjligt... De skulle då jag göra..
Sen skulle de va kul att veta hur mycke tillverkarna får betala för råvaran.. Vet att bönderna får betala 50kr+ moms/kubik för spån här i västerbotten.... Och man köper pellets på bulk för 1480/ton...
Jag såg att de går ca 4 kubik spån till 1 kubik pellets så med andra ord har tillverkaren ca 750 kr/ton för tillverkningsen o leverans...
Min granne sa även att butiken han jobbade på tidigare köpte pellets jävulskt mycke billigare än konsumenten...
Så detta tycker jag tyder på att tillverkarn försöker ta ut max...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Jo, det känns som att det blir viktigt med import av pellets. För kännslan jag har är att de svenska tillverkarna kommer att jämföra sina priser med elen. Kan man istället få in bra pellets utifrån så måste även de Svenska pelletsleverantörerna konkurera med dessa istället för med elen.

Egentligen borde det vara någor för konkurrensverket att utverdera följderna av att pelletsleverantörer köps upp av de store drakarna till elleverantörer.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Roan.Angående import av pellets.Har du hört nåt mera från släkten over there :?:
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Skriv svar