Källarradiator..

Skriv svar
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Källarradiator..

Inlägg av Gustav »

Har installerat element i källarn. Kom då och tänka på min planerade schuntstyrning :roll: Har kopplat elementen på samma stamnät som övriga huset. Vad tror ni blir det problem med placering av givaren då jag nu värmer 3 våningar :?: Har tänkt mig endast inomhusgivare. och har termostat på samtliga radiatorer.......
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag har mina källarelement på en sk hetvatten slinga. vattnet som går ut är av samma temp som pannan. vet inte om detta finns på nya pannor dock. kan du int koppla på elementen för shunten, annars kan det riskera att bli litte kallare än du tänkt dig i källaren.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Nej jag har ingen så kallad källaruttag på pannan. Det ska va ifall jag drar ny ledning från exp. uttaget (har ju 2 st 1"uttag) och hoppas på självcirk. Alt. nr.2 leva med lite kyla i källarn :oops:
Fler förslag mottages......
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

På den slingan som är kopplad oss mig så tar man som du ssäger vattnet ur samma anslutning som exp kärlet. men dock så har jag en anlslutning som kallas "hetvattenretur" som sitter långt ned långt bak. denna slinga går med själv cirkl.
En ide kan man kanske koppla returen av slingan på avtappningskranen som brukar sitta på framsidan :? :?:

Tittar du på min hemsida så ser du returen vid rökgastermometern. och ut vattnet är det röret som går rakt upp i bild med en kran framför (går även till exp kärl utanför bild).
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

ALT:1 placerar du givaren på den våning som kräver mest eneri (förmodligen källaren)bör ju termostaterna ta hand om resten och justera innetempen på övriga plan,
ALT:2 men det bästa är kanke att ha större volym på källarradiatorerna och köra via pannshunten o placera givaren på mellanvåningen.


ALT:3 om du inte kan koppla in källarsystemet före schunten så kanke du kan koppla det + övriga systemet efter schunten och då ha pannshunten helt öppen och då bestycka systemen med varsin extern separat schunt,alltså effter pannschunten om den nu skulle vara innbyggd men det kräver 1 givare med signal till 2 externa motorschuntar.

Det är bra med utegivare ochså systemet reagerar snabbare då o behöver ej vänta på att kylan tar sig in till innergivaren

kanke kan vara värt och klura på eller???
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar