Luftmatning

Skriv svar
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Luftmatning

Inlägg av energibiten »

Har nu testat och suga med tunnorna. Fungerar utmärkt. Vad det gäller att suga när pannan går kanske man skall undvika detta, jag hade ca 20 cm i tunnan när jag började och då började det lukta lite rök, pannan hade precis stannat, tog bort matarslangen och kände framför sangen och det sög, men inte mycket, så en timmes stillestånd borde räcka för att slippa rök i rummet, Kommer att montera ett sömlöst 2 tums rör på stosen där den svarta slangen sitter till mitt bulkförråd som ligger ca 8 m bort. http://www.energibiten.net/productssimple0.html

CTC1100 VIKING 9990 LADDOMAT4030 750l acctank
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Trevligt... Bra intiativ för just detta verkar saknas på marknaden..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Inlägg av kamrate »

Jag funderade lite på det här med luftsugningsförflyttning igår faktiskt, utan att ha sett denna tråd och det jag tänkte var - dammsugare drar ju en hel del el, undrar hur mycket det blir på ett år.

Bakgrunden är att min brorsa har pannan på järndurk ovanför sitt gamla pannrum, och jag funderade på om han kunde ha bulkförråd i det gamla rummet, och hur man isåfall skulle få upp pelletsen för förbränning. En idé vore att suga upp lagom till ett veckoförråd mha kraftig dammsugare.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

kamrate skrev:Jag funderade lite på det här med luftsugningsförflyttning igår faktiskt, utan att ha sett denna tråd och det jag tänkte var - dammsugare drar ju en hel del el, undrar hur mycket det blir på ett år.

Bakgrunden är att min brorsa har pannan på järndurk ovanför sitt gamla pannrum, och jag funderade på om han kunde ha bulkförråd i det gamla rummet, och hur man isåfall skulle få upp pelletsen för förbränning. En idé vore att suga upp lagom till ett veckoförråd mha kraftig dammsugare.
Om han kan ha förrådet i rummet under så är det väl bara att skruva upp det.. det är ju en del som har 10 meter och längre skruvar som funkar..
fast det kanske blir för brannt :roll:
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Skriv svar