Installera själv?

Skriv svar
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Installera själv?

Inlägg av lasse34 »

Är det värt att installera en pelletsbrännare själv.
Jag Kan få tag på en brännare + skruv för 10000:-
Vad tar en installatör för jobbet?
Vad ska man tänka på om man gör allt själv?
Måste jag ta dit nån som justerar in brännaren?
Brännaren är en Viking Bio, Oljepannan är en
Duplomat från -74
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det grejar du säkert själv ..finns rätt mycket pengar att tjäna på att göra det själv
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hej Lasse34
Som jag har Vikingbio och såg vad Röris gjorde var enkelt. Men jag köpte var ingår i priset.

Så när man köpte ny och den var färdig justerad utav tillverka ev med skrumatning, och sätta in vikingbio till pannaluckan och kopplar kabel till pannaspanel.

Och starta den med högeffekt i början ( bara en gång ) efter ca 10 minuter. sen slå om till lågeffekt och kolla rökgastemp, om är för hög sätt in tub/er vid behov, låg ta bort någon tub/er sedan man prova med mät luftdrag och co2 ( att luftdragning är bra och att co2 skall vara fri från svartfläck på vitfilter).
Finns säkert att kunna låna mätverktyg om man har tur.

Så är klar och kolla då rökgas vid topp av skorsten så att det är bra vid lämplig grader.

Om du inte har sotat i skorsten på en tag länge så bör du sotas innan justera med tuber.

Finns medfölj Läs i instruktionbladet i vikingbiopaket.
Bör ej justera på vikingbio förrän försöka börja med luftdragningv (motdraglucka skall finnas) och tubulator och se till finns luftventil utifrån i pannrum.
Undviker peta på vikingbio, svårt att tillbaka igen enlig röris, han blev förbannad på de folk som peta än vad han sa låt bli peta, men folk gör ändå, sen be honom att komma och justera.

Finns lite problem kan vara avgör vilken pellets du kör med. Flesta pellets funkar bra som tillverkar har justerat. förutom köp inte från öst-länder.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

kolla här..

http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t= ... delning=18

ger väll iallafall en fingervisning om hur "jobbigt" det är.. :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Installera själv

Inlägg av lasse34 »

Tack för tipsen, det fixar jag nog själv! Sparar nog mycket pengar på det! :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De ä lätt att installera brännare skruv mm iaf biona...sen så är de inte säkert dnen går som den ska fast den ska va själv skjusterande.. :lol: :evil: (gäller biona)
Men de ä nog bra ide att få någon som skjusterar in brännaren o ser att den går som den ska...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Köpte min anläggning för 2500:- 1999 års Eco Tec A3:a + 3 meter skruv. (Ibland gör man bra affärer :wink: )

Har aldrig tidigare installerat en brännare själv men det var inga problem.

Lite hålmodifieringar i en medföljande fästplåt som är bultad i pannan som brännarn sitter i.

Upphängning av styrboxen i pannplåten.

Fick bygga ett pelletsförråd (rymmer ett ton) håltagning för matarskruven in i pelletsförrådet och upphängning av skruven i taket i pannrummet + montering av matarslangen mellan skruv/brännare.

Igångsättning av brännaren, efter att ha bytt slussvingar, termokontakt + lageret som internskruven sitter i har brännarn funkat helt suveränt sen november 2004.

Uraskning var 14:e dag, panna CTC 265B (jag vet, inte den bästa pannan för pelletseldning. Kommer installera en ny/beg panna inom snar framtid)

Slutsats: En normalt händig person klarar detta galant, intrimning kan man kanske ta hjälp med.

Jag har inte tagit hjälp med intrimmning utan håller man koll på färgen på askan + tittar i pannan om man har "sotrök" + kollar hur röken ur skorstenen ser ut + kollar vilken rökgastemperatur man har efter pannan bör man ligga på/nära optimal förbränning.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Skriv svar