Värmesystem - Bästa lösningen i detta fall?

Skriv svar
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Värmesystem - Bästa lösningen i detta fall?

Inlägg av PELLE »

En frågeställning som jag tänkte ni här på forumet kunde ha lite synpunkter på. (lägger upp den åt en bekant)

Ett system som består av följande
vedpanna1
vedpanna2 (kökspanna)
solfångare
värmepump (ska gå när inget annat ger värme)

Hur får man allt att fungera bra ihop?
Kan man koppla allt till en och samma ackumulatortank?
Storlek på tank?
Hur många spiraler i acktanken?
Senast redigerad av PELLE den mån 31 jan, 2005 01:43, redigerad totalt 1 gånger.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

:) Ehh.. Alltså 4 "pannor" i ett ack.. Då blir det mång rörledning och flera cirkulationspumpar. Sen måste kunna styra.
Annars tror jag skall funka.
Hoppas någon av här Röris kan hjälpa dig!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Det verkar onödigt att koppla två vedpannor mot samma tank.
Kökspannan kanske kan bytas till kamin eller vedspis, för att göra någon brasa då och då, eller för att eldas med vid strömavbrott.

Jag skulle välja en acktank med anpassad volym efter den förhoppnigsvis större vedpannan, med solslinga för solfångare. Elpatron 6-9 kw
En huvudtank med allt det roliga och en slavtank för vedeldningen. 2X750 liter ??
- Laddomat21, shuntventil mm.
- Två vvslingor med förvärmning (för att han envisas med VPump)
- En cirkpump och backventiler skall kunna koppla ihop vedpanna och värmepumpen.
Ett alternativ kan ju vara en extra slinga i botten som växlar från värmepumpen.
- Några termostater och en styrning som startar värmepumpen vid en lämplig temperatur.
- Nytt expkärl tillkommer ju förstås.

Skall nog gå bra, men jag har som sagt svårt att se att man skall elda i två vedpannor samtidigt ??

Varför inte slänga ut värmepumpen och sätta in en pelletsbrännare i panna 1 och köra pellets och solfångare mot 1X500l tank med elpatron, och elda med lite ved i kökspannan ? :wink:
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Finns något redan av det uppräknade "prylarna"?

Förstår inte vitsen med att ha två vedpannor. Det kommer att kräva mycket acktanksvolym. Acktanken måste ju kunna ta emot fulla ved inlägg från bägge pannorna.

Tycker att MatsH:s altenativ låter bättre om man nu inte har en del av grejorna redan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Tack för responsen hittills

Jag tror själva energikällorna är spikade. Alltså bara att acceptera 8) De som ska ha systemet har mycke egen ved och vill kunna elda antingen direkt i kökspannan eller i 'riktiga' pannan. De ska ha vp även fast pellets är ett billigare alternativ. (Det är inte pengarna det sitter i.. :wink: )

Jag tror vedpannan finns redan. Resten ska nog inhandlas.

Vad är argumenten för/emot en resp. två tankar?
Mats, om du får möjlighet skulle jag gärna se en skiss på ditt förslag :) det låter som du har ganska bra koll på vvs. Det lär ju bli en hel del pumpar och ventiler.. och rör.. hua :P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

PELLE skrev:Vad är argumenten för/emot en resp. två tankar?
Ur värmeläckage är en enda acktank bäst (minst yta att isolera).

Skall man sätta in acktank i "gammalt" hus så brukar det ofta vara dörröppningar och passager in till pannrummet som bestämmer största möjliga storlek som går att få in utan att riva något. Detta brukar då ge både 2, 3 eller till och med fler tankar.
Har man sedan olika uppvärmningskällor så varierar det när det gäller antal acktankar och storlekar.

T.ex solfångare blir snabbare om man har en liten tank medan vedpanna kräver en tank vars volym skall göra det möjligt att ta emot minst all värme som en vedpanna kan ge på ett vedinlägg eller mer om man vill minska antalet eldningstillfällen.

Så det finns många parametrar som måste vägas in när man skall bestämma acktanksvolym och därefter antal tankar.

När jag byggde nytt så pratade jag med ett flertal s.k "proffs" och de flesta var inne på att en enda stor tank skulle vara det bästa för mig.
Därav en tank på 1800 liter med dubbla solfångar slingor för att göra det tillräckligt snabbt. En sådan tank skulle jag inte kunna få in i mitt hus idag pga dörröppningarna. Men det finns de som tycker annorlunda.

Det bästa man kan göra och ge tips på, är att prata med och fråga så många "kunniga/okunniga", proffs/amatörer/brukare som möjligt och sedan själv försöka bilda sig en uppfattning om vad som är bäst just för mig. Och det behöver inte betyda att det som fungerar jättebra hos grannen är det som passar bäst just hos mig (brukar iofs ofta fungera bra men kanske inte bäst).

Vill man ha det bästa system som är möjligt så tror jag att man måste själv läsa på och försöka förstå vad det är som erbjuds hos den ena eller andra försäljaren/montören/rörkrökaren osv. Det flesta system fungerar dock inte alla. Det finns tyvärr det som råkar ut för dåliga/okunniga personer (förhoppningsvis få men tyvärr för många). Men att sedan hitta/köpa/få tag på det bästa då måste man själv veta en hel del för att inte "köpa" allt som sägs......

Vet inte om detta gav så mycket men det är svårt att råda någon om hur han/hon exakt skall utforma sitt uppvärmningssystem när alla parametrar inte finns tillgängliga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

sett liknande

Inlägg av snillet »

....
Senast redigerad av snillet den mån 31 jan, 2005 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

sett liknande

Inlägg av snillet »

Jag har sett liknande upplägg fast utan solfångarna.

Den anläggningen hade en separat slinga på mitten för inladdning från köksspis. Fungerade bra enligt "utsago". Alltså med en egen cirkpump som startar när tempen är högre i spisen än där slingan är, diferenstermostat typ solfångare..... naturligtvis med kokningsskydd....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

OK - jag återkommer här om ett tag.. ska vidarebefordra era synpunkter.
Undra förresten om de inte hade funderingar på golvvärme någonstans i huset dessutom..! ska kolla upp lite... det blir ett avancerat system i så fall :D
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Värmesystem - Bästa lösningen i detta fall?

Inlägg av manin »

PELLE skrev:En frågeställning som ...
Storlek på tank?
...
Länk till .. "Hur stor skall acktank vara ..
:arrow: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... torlek.pdf

Hoppas det hjälp dig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar