Pellets i veddelen

Skriv svar
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Pellets i veddelen

Inlägg av Topsi »

När man eldar med ved så brinner ju lågan förhoppningsvis uppåt,Borde det inte vara naturligt då och ha en uppåt brinnande pelletsbrännare :?: :?:
Min syster installerade en pelletsbrännare för ett tag sen och nu så får hon det varmare på ett rum på ovanvåningen där rökkanalen går,kan det bli så??
Kan också säga när hon bytte mellan olja till pellets så bytte dom rökgaskanal då pannan har seperata kanaler för olja och ved.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Pellets i veddelen

Inlägg av Patrik »

Topsi skrev:När man eldar med ved så brinner ju lågan förhoppningsvis uppåt,Borde det inte vara naturligt då och ha en uppåt brinnande pelletsbrännare :?: :?:
Min syster installerade en pelletsbrännare för ett tag sen och nu så får hon det varmare på ett rum på ovanvåningen där rökkanalen går,kan det bli så??
Kan också säga när hon bytte mellan olja till pellets så bytte dom rökgaskanal då pannan har seperata kanaler för olja och ved.
Det finns både uppåtbrinnande & framåtbrinnande.
Vilken rökgastemp mättes upp vid installationen? låter som höga rökgastemperaturer! vilken modell är det på pannan och vilken brännare är installerad?

pannan kan ju helt skilda elstäder vilka är anslutna till var sin kanal
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Pannan är en duplomat olja/ved från -67 tror jag att det var.
Jag frågade om rökgastemp men hon hade ingen aning brännaren är en eurofire baxi.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Efter installation så skall brännaren justeras in med rökgasinstrument och ett protokoll på rökgasvärden mm utfördas.
Detta kan ske ett tag efter installation pga man vill bränna rent i pannan.
rökgastemp bör ligga runt 200°.
Brännar installation som enbart justerats in oklulärt skall ej accepteras :!:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar