Likadan panna...

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Likadan panna...

Inlägg av André »

Pratade med en kille iförgår som hade biona, Nibe alpha keram ub, 2 st 500 L acktankar (körde pellets bara på en tank vinter tid), 14 kvm solfångare... Något för dåligt drag hade han...(hade inte monterat rökgasfläkten än o ingen dragbegränsare fanns heller)
Huset va på 160 kvm 1 plan byggt - 94 med golvvärme pelletsförbrukningen trodde han skulle bli 5-6 ton/år..(hade inte kört riktigt ett år än....Huset är i Nybro riktnr område 0481...
Tycker de lät som en hög förbrukning jag hade ifjol 6,7 ton på hela året
Och då har ja ett hus på 135+80 kvm = 215 kvm 4 mil norr om Umeå Betydligt kallare klimat o förmodligen sämre isolerat hus byggt -73 14 cm isolering i väggarna o 2 glas fönster...
Vi körde tydligen med samma inne tempratur oxå (21°)
Jörgen på mbio hade montreat brännaren o Jörgens kompis solfångarna..
Hans slang blev även den svart/sotig o han va även tvungen att ta en rasp o riva bort belägningarna som blev i fallröret ner till brännaren..
Efter en tids körning så va de bara ett hål kvar lika stort som en 10 krona
(såg att de har börjat bygga igen i fall röret även för mej nu oxå efter 380 tim har inte kollat detta tidigare)
Även han hade en hel del glöd i askan...
Men nu till de otroliga han hade prövat att köra 200 tim nu innan han tog ut askan..(Normalt körde han drygt hundra timmar)
Då hade han 13-15 liter aska i pannan... Jag får lika mycke på 45 timmars drift... ...
Tyvär blev då jag inte nå klokare av detta samtal... Snarare tvärt om..
Han va inte så värst intreserad av brännaren mer än att de va varmt i huset... Visste t.ex inte vad bränaren låg på för % matning... Och att de blev svart i slangen tyckte han inte att de gjorde nåt heller...
Men nu är de bara så att de blir svart i slangen pga att de flammar upp eld i den... Men han hade inte ståt o kollat om de gjorde de hos han...
Han va som sagt inte så intresserad.........
_________________
Biona 2000, Nibe alpha keram ub, Borö 500/110 L Acktank, Rökgasfäkt RF300
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nä, jag blir oxå konfunderad.... Hade du inte bott så jäkla långt bort skuklle man gjort hembesök ;)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja du de ä alltid trevligt me besök.... :wink:
Då hade du fått nå å bita i... Försöka finna vad som ä fel här.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar