Vedolux

Skriv svar
Bonnen
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 22:27
Ort: skaraborg

Vedolux

Inlägg av Bonnen »

Hej detta är mitt första inlägg, bakgrund hus 1,5 plans byggt 1976 med direktel vilket var en stor miss att låsa sig av ett alterativ för uppvärmning. När vi bestämnd oss att sätta in vattenburet system skulle vi ha flera ben att stå på. Vi valde en vedpanna blev vedolux 40 ub för att den var gjord i Sverige och bra kvalite ,beställde en med sidouttag 2500kr extra +moms monterade, in en Eco Tec Agroline brännare i första hand avsedd för spannmål men går även köra pellets med,kör nu med havre det går utan problem har kört i 4 månader nu, enda problemet är att jag får för låga rökavgaser måste köra på maxeffekt 23KW vilket ger ca. 110 grader vid nysotad panna måste då öppna förbigångsspjället lite för komma upp till 140-150grader. Då jag läst att Värmebaronens pannor ska ha dålig verkningsgrad. Vad kör ni med för rökgastemp. som har pannor som har över 90% verkningsgrad. TIllägga termometern kollad inga turbulatorer i
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Skriv svar