Det rinner tjära ur skorstensröret

Skriv svar
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Det rinner tjära ur skorstensröret

Inlägg av Giggegubb »

Hej!

Hade bransyn och fick nerslag på att det saknades isolering på röret mellan panna och skorsten (skorsten med rostfritt rör i). Well, well, klämde dit lite nätmatta mellan skorstenen och den lilla rensluckan fär några veckor sen. Men imorse upptäcker jag att det droppar tjära genom packningarna mellan panna och renslucka. Öppnar rensluckan och ut rinner typ Svarta Havet av tjära (eller typ nån dl i alla fall).
Visst handlar detta om att rökgaserna är för låga? Kan det lösas genom att isolera även mellan panna och renslucka? Jag slopade det tidigare för det blir lite bakmusat att komma åt där.

Mvh Giggegubb
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Det rinner tjära ur skorstensröret

Inlägg av Olle45 »

Giggegubb skrev:Hej!

Hade bransyn och fick nerslag på att det saknades isolering på röret mellan panna och skorsten (skorsten med rostfritt rör i). Well, well, klämde dit lite nätmatta mellan skorstenen och den lilla rensluckan fär några veckor sen. Men imorse upptäcker jag att det droppar tjära genom packningarna mellan panna och renslucka. Öppnar rensluckan och ut rinner typ Svarta Havet av tjära (eller typ nån dl i alla fall).
Visst handlar detta om att rökgaserna är för låga? Kan det lösas genom att isolera även mellan panna och renslucka? Jag slopade det tidigare för det blir lite bakmusat att komma åt där.

Mvh Giggegubb
Hej
Det handlar inte om isoleringen !
Utan helt enkelt att trimma in förbränningen!!
Det med tjära hur den uppstår vid förbränning.
Här är lite tips. Om förbränningen får för lite förbränningsluft så får inte förbränningen upp rätt temeratur för att förbränna allt här uppstår tjära
+ andra oförbrända sustanser.

förlåg förbränningstemperatur för att de tyngre brännbara gaserna skall bli brännbara, kan vara brännaren är stäld på förlåg effekt.

Här finns litet utrymma att prova sig fram om man inte har tillgång till rökgasinstrument för att kunna trimma in pelletsbrännaren!
lågans färg skall vara i det gula områdets spektra
Vit = förmycket förbränningsluft = hetlåga, men kan ju bara så att förbränningen kyls ner av förmycket luft i förhållande till bränsle.

I det röda spektrats området förlite förbrännings luft här kan tjära bildas.
Ja det var lite info i ämnet tjära.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den lör 03 nov, 2007 21:07, redigerad totalt 2 gång.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Håller med Olle45, men det kan också vara gamla synder som rinner fram. Tjäran kan ha avsatts tidigare (ved?), och när röret isolerats mjuknar tjäran och rinner.

En annan undran? Måste verkligen rökröret vara isolerat?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Furetör skrev:Håller med Olle45, men det kan också vara gamla synder som rinner fram. Tjäran kan ha avsatts tidigare (ved?), och när röret isolerats mjuknar tjäran och rinner.

En annan undran? Måste verkligen rökröret vara isolerat?
Ja, det undrar jag också, måste det vara isolerat och varför? Jag fick inget på min brandbes. ifartfall...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Furetör skrev:Håller med Olle45, men det kan också vara gamla synder som rinner fram. Tjäran kan ha avsatts tidigare (ved?), och när röret isolerats mjuknar tjäran och rinner.

En annan undran? Måste verkligen rökröret vara isolerat?
Hej
Angående om rökröret måste vara isolerat,
Krav på isolering finns bara om rökröret blir plaserat för nära bränbara
byggdelar. i övrigt finns ingen anledning att isolera rökröret.

MVH
Ruben
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Olle45 skrev:i övrigt finns ingen anledning att isolera rökröret.
Det beror ju också på hur varmt man vill ha i sitt pannrum.

Jätte varmt = ingen rökrörsisolering.

Mindre varmt = isolerat rökrör.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar