BIOWIN WINDHAGER

Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Räknar ni in tiden för hängande på detta pelletsforum får ni nog inte så vackra siffror. :twisted:
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om man tittar på era siffror på hur lång tid det tar att sota pannan och rengöra brännaren, så undrar jag hur långsam är då jag...... eller vad gör jag som tar så långtid ?!?!?!?! :cry:

Att sota pannan och rengöra kanaler och pannväggar samt ta ut brännaren rengöra och knacka ur koks ur brännarskålen tar sin tid hos mig. Tror aldrig att jag någon gång varit under timmen på det jobbet :oops: . Sedan så måste jag göra rent filtret med jämna mellanrum i vakuumsystemet.....

Skall man fråga frugan så tillbringar jag nog enligt henne en minst 70-80 timmar på årsbasis i pannrummet. Själv skulle jag nog säga att det ligger mellan 15-20 timmar per år som man lägger på att se över uppvärmningssytemet lägger man sedan till "hobbydelen" med ändra, fixa och trixa-delen så kanske man kommer upp till minst 50 timmar men där ingår även solfångarna.

Att lägga till tid för forumet.... törs inte ens tänka på hur många timmar som hamnar där.......
Senast redigerad av Roli den ons 23 jan, 2008 16:41, redigerad totalt 2 gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Fredde skrev:Räknar ni in tiden för hängande på detta pelletsforum får ni nog inte så vackra siffror. :twisted:
Nja det snabba forumet är väl en faktor som starkt talar till pellets fördel. :D
Tid är pengar och på värmepumpsforum går det mycket sakta (kanske använder man windowsservrar?)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Inlägg av Sg »

Här kommer en liten uträkning och jag fick ihop knappt 10 timmar, men med lite Italienskbokföring så blev det faktiskt 10 timmar - konstigt va?

3 rengöringar på ca 1 timme styck Tot 3 timmar
(OBS inte adekvat beskrivet. dvs rengöring
av aska i förbränningkammaren, rengöring av
området där värmen överförs, rengöring av
reglerfläkt, tömma aska och ev rengöra
brännarkoppen, tömning av aska i första
delen av skorsten, stålröret mellan skorsten
och panna, tömma asklåda, städa ur allt
med industridammsugare, köra den automatiska
rengöringen 4-5 gånger så att så mycket av
askan i värmeöverföringsdelen ramlar ner,
dammsuga upp allt i bakre uppsamlings delen
av askfällan. Städa upp kring pannan, torka
av golvet.


2 stycken mellan tömningar av asklåda, Tot 30 min
ca 15 min per gång
Här skall man gå med askan till komposten,
häcken eller liknande, damsugning och ev
torkning görs också.


Avnotering av driftstattus vid månadensslut Tot 1 timme
ca 5 min per gång

Omstart av pannan pga något som strulat, Tot 1 timme
eller justering av reglerkurvan under året

Kontrollera tillgång på pellets i förrådet, ev Tot 1 timme
ändra styrning vilken sond som det bör sugas från.

Renskriva driftjornal i dokument på datorn Tot 1 timme

Konstakt med pelletslevarantör och dirigering Tot 1 timme
av leverans.

Säker något jag glömt Tot 1 och 30 min


SUMMA SUMARUM 10 timmar
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Inte illa :D

För mig blir det nog 10 timmar i veckan :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Andreas Hansson skrev:Inte illa :D

För mig blir det nog 10 timmar i veckan :wink:
För mig är det nog lättare att mäta tiden jag inte är i pannrummet :wink:

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sg skrev:2 stycken mellan tömningar av asklåda, Tot 30 min
ca 15 min per gång
Här skall man gå med askan till komposten,
häcken eller liknande, damsugning och ev
torkning görs också.
Enligt de som är bra på kompostering så mår en kompost inte bra av att få en massa aska i sig..... varken varm- eller trädgårdskomposten.

Det skall vara mycket bättre att sprida ut askan på gräsmattan än i komposten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Och helst inte på bärbuskar-fruktträd heller.....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Inlägg av Kungen_72 »

Sedan att matkällaren med alla öl ligger brevid pannrummet gör ju att sotningen gärna tar lite tid!!.... :)
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: BIOWIN WINDHAGER

Inlägg av thomasx »

Jahapp, det var några dagar sedan det var lite aktivitet i den här tråden, ser jag. Men jag tänkte ändå att jag skulle skriva här och berätta att jag nu blivit lycklig ägare till en Biowin Exklusiv. Köpte en begagnad som nu står i källaren i småbitar, i väntan på att den gamla pannan plockas bort och pannrummet byggs om och renoveras. Eller ja, allt utom själva pelletspannan och ack-tanken står i källaren. En faslig massa prylar. Pannan och ack-tanken får jag fundera lite på hur jag ska baxa ner i källaren. De är ju både tunga och otympliga.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BIOWIN WINDHAGER

Inlägg av Roli »

Du har inte lite bilder? En sådan panna är lite sällsynt så jag har nog aldrig sett någon, annat än på de bilder som förekommer i reklam och då visas för det mesta bara en snygg utsida...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: BIOWIN WINDHAGER

Inlägg av thomasx »

Har inga bilder på min så här på rak arm. Men här är en på brännkoppen på en annan, av märket Viessmann, dock i stort sett samma som Windhager, de tillverkar dessa åt Viessman.

Kan man inte bifoga bilder?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BIOWIN WINDHAGER

Inlägg av CPMS »

Nja... du kan bifoga bilder i dom flesta andra kategorier men av någon anledning går det inte i bl. denna.

Har påtalat detta för mod men det har inte hänt något ang detta.

Du kan lägga upp bilderna på ett bildforum och länka in dom i tråden men eftersom det är bättre att bilder ligger i detta forum så skulle jag istället starta en tråd i en annan kategori, ladda upp bilderna dit och länka dom till inlägget i denna kategori.

Vissa gillar inte korspostning men det borde vara bättre än bilder som försvinner pga dom ligger på andra forum.

Använd Ladda Upp Bilaga som finns under denna ruta bredvid Alternativ (i någon annan kategori).
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: BIOWIN WINDHAGER

Inlägg av rod02 »

Jag spred aska på gräsmattan, och fick en ny växt... Inte gräs.
1 timme för att tömma en asklåda? Jag tror inte jag lägger mer än 15 min på alt. Och inte så ofta :oops: . Senast 160806. Jag väntar på att den skall stanna...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar