Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyckad

HenrikHansson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 06 mar, 2008 16:02

Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyckad

Inlägg av HenrikHansson »

Jag flyttade till hus från lägenhet för ett år sedan nu och jag har fortfarande inte klurat ut exakt hur pelletspannan fungerar. Min panna är en ny Joker från värmebaronen och överallt där jag läser om pannan så ska den även gå att köra på eldrift (9 kW). Problemet är bara att hur jag än ställer kombinationen av drift på antingen el eller pellets eller kombinationen av båda så går det inte att köra den på el.

Problemen uppstår mest nu på vintern då brännaren ibland misslyckas med att tända och man vaknar på morgonen utan varmvatten (inte kul att duscha innan jobbet då) och 15 grader i huset.

När jag tittar på värmebaronens hemsida så får jag för mig att elpatronen måste köpas separat och installeras i pannan men säljaren av huset hävdar bestämt att det ska finnas på denna pannan..

Vad har jag missat?
_______________________________________
Värmebaronen JOKER -07
Viking bio
Draglucka
Veckoförråd
VIDA pellets
100m²
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Är elen inkopplad ,har förre ägaren använt el,det kan sitta en liten säkring i styrenheten som har bränt??
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Överhettningsskyddet i elpatronen (om den finns) kan ha löst ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

JOKER är normalt utrustad med 2 elpatroner á 4,5 kW = 9 kW totalt.

Hur stor huvudsäkring har ni?
Är den på 16A så sitter det med stor sannolikhet belastningsvakter monterade. Finns det andra, stora strömförbrukare (som ex. spis eller motorvärmare) inkopplade så leder detta till att ett eller båda effektstegen (om 4,5 kW) kopplas bort.

Vi har 16A huvudsäkring, och jag upptäckte en kall morgon när sotaren skulle komma på besök, och brännaren var avslagen för avsvalning, att bara ett effektsteg på elen gick in. Och då var motorvärmaren inkopplad.

En annan tänkbar orsak skulle ju kunna vara termostaten. Men den är ju mekanisk och du hör hur den slår (klickar) till.

Att säkringar och liknande i elcentralen är hela antar jag att du kollat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Anders p
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 feb, 2010 19:00
Ort: Lysekil

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av Anders p »

Har liknande problem med min jokerpanna , när jag har fått misslyckad start går den ej över på eldrift som den har gjort förut , står på auto men elen startar ej någon som vet som kan vara fel, eller har en instruktions bok som visar hur den ska vara inställd?
Värmebaronen Joker 2006
Brännare Viking bio 2006
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av GoForIt Pellets »

Min står med bägge brytarna neråt, d v s så som pannan anger OLJA + EL. Inte AUTO.

Annars får man ju misstänka att termostaten kanske gett upp, såvida det nu finns effekt tillgänglig.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Anders p
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 feb, 2010 19:00
Ort: Lysekil

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av Anders p »

Tackar , ska testa detta men den borde väl stå på auto , är det någon som har instruktionsboken får han/hon gärna hjälpa mig , men tack så länge. :D
Värmebaronen Joker 2006
Brännare Viking bio 2006
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu har jag varit efter manualen..

AUTO-funktionen används när man har dubbla eltariffer och kräver anslutning av ett externt tariffur.
Har du inte det finns det ingen funktion.

Jag kan scanna in manualen (00-06-21 utgåva 2) åt dig så fort jag får tillfälle..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Anders p
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 feb, 2010 19:00
Ort: Lysekil

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av Anders p »

Ok Tack så mycket jag tar gärna emot manualen från dig , Jag bugar o bockar för din hjälp.
Min mail är perssa@telia.com om du vill skicka manualen , TACK åter igen.
Värmebaronen Joker 2006
Brännare Viking bio 2006
dissconfused
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 13 okt, 2010 20:11

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av dissconfused »

Jag har samma problem. Ställer båda brytarna på AUTO och elen slår inte på när det blir misslyckad start på brännaren. Har ni kommit fram till hur de ska stå? Ska de stå på brännare + el?? Skulle gärna ta emot den där manualen jag med om du lyckats scanna in den. henkesandin@hotmail.com är mailadressen.
Har haft 3-4 misslyckade starter senaste månaden och kan inte komma på vad detta kan bero på. Det började efter sotaren var här i våras. Då sög han in läppen i sotsugen och jag trodde att det berodde på det. Har nu haft brännaren avstängd hela sommaren och satte på den för en månad sedan med ny läpp, men felstarterna fortsätter komma ca 1 gång var 10e dag. Beror inte på sotningen, tändelementet är det heller inget fel på. Någon som har ytterligare något förslag?

Om jag bara får det att fungera så att den slår över på el så fort det blir felstart är det ju dock inga problem att det blir felstart någon gång då och då.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av Stegatorparn »

Som det framgår tidigare i tråden skall brytarna stå i läge brännare + el.
Auto används bara vid tariffstyrning, vilket knappast är aktuellt.

Misslyckad start beror oftast på att brännaren behöver askas ur.
Vid hög effekt en gång per vecka och vid låg effekt två gånger per vecka.
Kan också bero på att dragbegränsare saknas eller är feljusterad,eller för liten startdos.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av stereotypen »

Ställ brännaren för högt drag.
Det gjorde att mina misslyckade starter försvann.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
dissconfused
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 13 okt, 2010 20:11

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av dissconfused »

Men, om man har den inställd på brännare+el, går inte elen igång också då så fort brännaren sätter igång för att det ska värmas upp fortare? Eller tänker jag fel då?
Vi har ju ratten på elen inställd på 50 grader och ratten på brännaren inställd på 70 grader. Funktionen jag vill åt är att elen bara går igång ifall brännaren skulle misslyckas och värmen därför sjunker ner till under 50 grader.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av danei »

Då ska både el och brännare vara tillslagna och termostaterna som du föreslår på 50°C respektive 70°.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Värmebaronen Joker, Eldrift som ej tar över vid misslyck

Inlägg av GoForIt Pellets »

dissconfused skrev:Jag har samma problem. Ställer båda brytarna på AUTO och elen slår inte på när det blir misslyckad start på brännaren. Har ni kommit fram till hur de ska stå? Ska de stå på brännare + el?? Skulle gärna ta emot den där manualen jag med om du lyckats scanna in den. henkesandin@hotmail.com är mailadressen.
Har haft 3-4 misslyckade starter senaste månaden och kan inte komma på vad detta kan bero på. Det började efter sotaren var här i våras. Då sög han in läppen i sotsugen och jag trodde att det berodde på det. Har nu haft brännaren avstängd hela sommaren och satte på den för en månad sedan med ny läpp, men felstarterna fortsätter komma ca 1 gång var 10e dag. Beror inte på sotningen, tändelementet är det heller inget fel på. Någon som har ytterligare något förslag?

Om jag bara får det att fungera så att den slår över på el så fort det blir felstart är det ju dock inga problem att det blir felstart någon gång då och då.
Manual skickad via e-post!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar