Skola i dragbegränsning varför behövs en dragbegränsare ?

johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re:

Inlägg av johan6611 »

mikaelbe skrev: tis 11 nov, 2008 22:51 Jag har satt in en dragbegränsare efter att ha läst om fördelar med en sådan.

Tidigare så hade vi en sotningslucka lite på glänt för att få lämpligt drag. Detta var något som killen som installerade pelletsbrännaren fixade till.

Nu har jag satt in en dragbegränsare som är satt på ca 11 Pa. Det eventuella problemet nu är att jag tycker att det blir mer stilleståndsförluster. Ganska snabbt sjunker panntemperaturen ner till 30-40 grader. Kan det vara så att nu när dragbegränsaren för det mesta är stängd, utom när det blåser ordentligt och när brännaren går, så drar det luft via brännaren in förbi VVB i pannan och därmed kyler denna? Tidigare när vi hade luckan på glänt hela tiden, så gick draget genom luckan och VVB blev opåverkad? Jag har ca 200 liter vatten i VVB + ack-tankar på 1000 liter. Det vore trevligt om inte allt varmvatten i pannan kallnar innan nästa eldning.

Kanske man kan sätta dragbegränsaren något på glänt som det var med sotningsluckan i så fall?
Mycket intressant vid nuvarande kall väderlek. Bumpar tråden och hoppas att någon säger "öppna drsgluckan fullt så sparar du pellets"
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Skola i dragbegränsning varför behövs en dragbegränsare ?

Inlägg av Stego385 »

Vv beredare? Är drt pannans vattenvolym du menar? Utan att vara expert på något vis tycker jag det låter mycket med 200 liter i pannan när du kör mot acktank, med tanke på förlusterna.
Laddpannor för acktankar brukar ju bara ha lite vatten, typ 50- 60 liter. Min panna rymmer 145 liter och går utan acktank. Jag har fått rådet att strunta i ack pga överföringsförlusterna. Mitt system drar nu med 4-5 minus på dagarna och 15-20 på nätterna 1,7-1,8 säckar (16 kg) per dygn.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Skriv svar