Dränerar ni bort smulor/finfraktion?

Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Dränerar ni bort smulor/finfraktion?

Inlägg av Vednisse »

Undrar om någon praktiserar detta med hål i skruvröret eller på något annat ställe?

Har inga problem, men ser att det är mycket mera smuler i dom understa säckarna. Dessa säckar blev tyvärr inte snällt behandlade när dock "kastades" ner i källaren, inget som är Vidas fel utan mitt eget. Hade extremt bråttom att få bort pelletsen pga. inflyttning mm.

Är det någon mening att borra hål?
Har ett Mafa mini, vart är lämpligast att borra? och hur stora/många hål?


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har aldrig dränerat spån eller rensat förråd, har t.o.m. testat att mata brännaren "direkt" med 2 kraftigt vattenskadade säckar, fungerade helt utan problem.

Sedan har jag också en K-Silo + en 1,5m Janfire skruv så det är inte helt likvärd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag har borrat ett tiotal hål längst ned där skruven slutar och det blir en rätt bra hög spån från Vida efter ett par veckor. Man måste vara noga med att försänka hålen inifrån annars blir det rivjärn. Jag tog också och knackade upp hålen lite koniska inifrån mha. en körnare och mothåll av trä. Slutresultatet blev hål på ca. 5 mm efter koningen.
Jag har en enklare typ av förråd än Mafa.

Borra i skruven kan man men hur ska man då försänka hålen? Jag tror det gör mer skada än nytta då de skarpa kanterna i hålen kommer att mala på pelletsen.

Även om Vida är bra pellets så kan man ruska säckarna innan man häller i så blir det några deciliter spån i botten som man kan slänga.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Nej.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag använder en regnvattentunna på 200 liter och har aldrig brytt mig spån, efter två år körde jag slut på pellets för att se hur det såg ut och det samlas mycket spån i botten men det verkar inte påverka någonting alls.

Grannen har ett mafa mini och en Eurofire och han har problem med att det samlas mycket spån längst ner i "tratten" och måste göra rent den någon gång om året eller så annars börjar skruven funka dåligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Installatören hade aldrig haft några problem med sina anläggningar så han tyckte det var onödigt.
Tänkte det kunde vara enkelt att fixa det innan grejerna var ihopsatta. Han sa att kör tomt en gång om året och ta bort "pluggen" i bakändan och dammsug.

Nu var ju tanken att jag skulle bygga ett större föråd i rummet bakom pannan. Behöver en längre skruv då att dra igenom väggen, nu vet jag inte..dom längre skruvarna ska tydligen vara lite struliga. Tycker inte det är något större jobb med veckoförådet heller, bara att det står lite dumt mitt på golvet i mitt ganska lilla pannrum.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, jag dränerar vår bulkpellets.
Det krävs cirka 25 meter slang vid påfyllning, så vi får en hel del finfraktioner. Vi har fyllt bulk fem gånger nu sedan jag byggde förrådet. 2 x Neova, 2 x VIDA (med olika bulkbil) och nu senast Agrol. Mycket spån varje gång, fast senaste leveransen (från Agrol) var nog värst. Så nu får brännaren mycket spån trots dräneringen. För tillfället ger dräneringen cirka 20 liter spån per MAFA minisilo (cirka 300 liter).

Jag har borrat cirka 80 st 6 mm hål i underkant på plaströret.
Spånet faller ner i en ränna, och rinner ner i en hink/låda på golvet.

Vår brännare är inte alls glad i spån, som bara ger upphov till driftsstörningar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Dränera bort spån ? ..är inte det likamed att dränera bort Kw ?.

Nä jag har aldrig haft problem med spån och visst har det varit mycke spån en del gånger när man fått bulk och värst var det när jag tog pellets från Statoil ..statoil själv uppskattade spånmängden till så stor att dom prutade priset med 60%
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Har aldrig haft problem med spån.
Har blåst in flera gånger i mitt förråd och kvaliten
är lika bra varje gång.
Skulle det vara mycket spån så tar janfire det utan problem.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag rensade min mafa mini för första gången alldeles nyligen efter tre års drift. Jag blev förvånad över den lilla mångd spån som fanns, kanske 2 liter.
Jag kör på säck och det är säkert lite mildare behandling än bulk.
Skruven är en standard v-baron plast med ca 42-43 graders lutning.
Anledningen till att jag rensade var de problem jag läst om här, brännaren eller skruven har dock aldrig varit här och läst verkar det som.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

notti skrev:Dränera bort spån ? ..är inte det likamed att dränera bort Kw ?.
Du menar väl kWh... :wink: :wink: kW=effekt och kWh=energi.

Vanlig pellets innehåller ca. 4,6-4,8 kWh/kg i energi.

Vad Kw skulle kunna betyda vet jag inte.... K=Kelvin vad w skulle betyda i detta sammanhang vet jag inte :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Förlåt jag skrev fel :( ..men jag är säker på att du vet vad jag menar utan att behöva hålla föredrag i energi och effekt

Edit: Direktcitering borttaget. / Roli moderator
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jo jag vet vad du menar, även jag skriver fel ibland. Men det finns andra som inte vet/kan. Det är därför viktigt att vi försöker hålla oss till rätt beteckningar i så stor utsträckning som möjligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Skulle nästan behövas ett klistrat inlägg(tråd) med den infon.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men on topic igen. Man behöver väl inte ha problem med spån bara för att man försöker sila bort spånen.
Om man nu får problem med finfraktion i skruven eller brännaren är det bara att köra förrådet rätt tomt och slå på gammal motorolja, gräsklipparolja eller vad man nu har, på pelletsen, så följer finfraktionen med pelletsen och brinner upp.
Rapsolja ska också gå bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar