Rökgasexplosioner - pang!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Endy
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 10 jul, 2007 23:36
Ort: Smedjebacken

Rökgasexplosioner - pang!

Inlägg av Endy »

Tjo,

flyttat till ny kåk där det sitter en Pellx-brännare från 98, den är dock uppdaterad så den går på tändelement istället för glödstift och den ser i allmänhet ut som min KMP PX21 från 08 som jag hade i mitt gamla hus.

Första som hände när jag flyttade in för ett par veckor sedan var att tändelementet gick åt skogen, så det bytte jag utan problem. Men nu har jag börjat få explosioner, rätt regelbundet verkar det som (hör inte från övervåningen men börjar lukta och osar i källaren när jag går ner :)

Iallafall, vad brukar det bero på? För hög startdos? har fått öka den eftersom brännaren ofta stannade i startfasen innan.

Och till sist, hur illa är det med explosionerna? Farliga ur brandrisksynpunkt eller hälsan för pannan?

Pannan är för övrigt en CTC Total från, hmm.. -85 tror jag den är. De gångerna jag har rengjort har jag skrapat ur all aska från nedre hålet där brännaren sitter, samt skruvat av ventilen och skrapat ur det "röret", har jag missat nåt viktigt ställe?
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Smällar är aldrig bra..även om de 'brukar' vara små, så kan det ju bli en stor en vacker dag.

Jag vet inte hur total ser ut men själv märker jag att små puffar börjar komma ifall jag slarvat med sotning invändigt av pannan, det blir för trångt i rökgasvägarna typ och då stannar ju för mycket gas kvar och antänder när pelletsen väl tar fyr.
Den vanligaste orsaken är för stor startdos, du borde ju veta hur man mäter upp det om du haft en tidigare? :) Det skulle kunna vara flamvakten som är smutsig också, pga smällarna som blåser aska åt alla möjliga håll.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dessa explosioner ÄR farliga just för att de enkelt kan bli mycket våldsamma och skrota brännare, panna och hus.

Vad jag har förstådd är det för stor startdos som orsaker detta, på brännare som kan göra fler startförsök utan att rensa sig emellan kan det även vara orsakat av för liten startdos.

Då kommer den lilla startdos inte att tända, en ny startdos petas i och blir för stor och då bildas det för mycket gaser som sedan tar fyr på ett abrupt sätt (= *poooofff*)

Så egentligen ska du kontrollera vad som händer vid att sitta i pannrummet under en start, du måste veta om det är på 1'sta första start den knallar eller på 2'dra försök (om brännaren kan det).

Är det på 1'sta ska du minska startdosen, är det på 2'dra ska du öka den.

Har för mig att det finns ett visst mått pellets som startdos och att den kan kontrolleras vid att ta loss slangen och leda den ned i ett mått.
Senast redigerad av Icecap den lör 19 dec, 2009 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

3-3,5dl ska startdosen vara till min observera min brännare är nyare med annan processor så bekräfta helst med manual till din först Endy..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Endy
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 10 jul, 2007 23:36
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Endy »

Ok, tack för svaren. Jo jag vet hur man mäter upp startdosen och vet att den ska vara runt 3-4dl, lite konstigt dock att det funkat bra under senaste veckan och sen när jag väl sotar/askar ur så börjar det smälla så in i norden.

Så fort jag får möjlighet ska jag sitta och vakta pannan och anteckna vad som försigår vid uppstart, är för tillfället ensam hemma med ungarna så det funkar inte just nu :). Tack o lov har pannan elpatron så kör på den för tillfället (hade jag inte i mitt gamla hus, då blev man rätt snabbt svettig när det började krångla vid -20 som det är nu, haha).

Men men, måste få igång så att den startar på första försöket, för det är väl mest troligt att den misslyckas en gång men fortfarande glöder och sedan smäller under nästa startförsök.

Ska försöka hitta flamvakten också, den verkar inte sitta där den gjorde på min nyare KMP jag hade i gamla huset, är väl risk att den inte är helt ren nu efter alla dessa smällar.

Återkommer med resultat, om det är någon som har några supertips under tiden får ni gärna dela med er.
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

Och du har inte råkat ställa spjället fel efter uraskningen?

Är det inte Totalen som har tvärtimot alla andra CTC?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja,här står det längst ner i tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... aff0318673
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar