PellX 20 Kw -00 Reservdelar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

PellX 20 Kw -00 Reservdelar?

Inlägg av erdhage »

Hej köpte en Pellx 20 Kw -00 och såg att ägaren innan skurit sönder kåpan på brännaren finns det nya sådanana att köpa eller nån som har nått begagnat.

och finns det någon där ute som kan bistå med lite bilder hur ni har kopplat allt på denna brännaren

min skall in i en Ctc 1200 family-04

tacksam för svar mvh johan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Jag kopplade in min brännare själv i en ctc1100. Inte så svårt. Fanns beskrivet massor av gånger så det var bara att använda Sök menyn.
Med en effekt på 11 kW kan man ha alla turbulatorer i pannan kvar så verknigsgraden blir bra.

Men fundera på hur mycket påkostningarna går på totalt innan du börjar köpa reservdelar. Är det inte uppgraderat redan så måste du skaffa varmluftständning och uppgraderat chip. Går det att få in varmluftständning i en så gammal brännare?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har du några bilder på den uppsågade kåpan?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Bild
så här såg det ut
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag skulle gärna hatt en lucka, så man kan justera med kåpan på. Men vill ha en orörd. Min brännare ser inte riktigt lika ut på ovandelen. Men kanske sugen på din uppsågade i alla fall.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Troligtvis så har brännaren varit utsatt för "bakbrand" eller för dåligt drag så att värmen har gått bakåt,och därmed har plasten deformerats.Har ju ingen praktisk funktion att den ser ut så där.Jag brukar känna med handen på fallröret där nere och brukar bara ha handvarmt där.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

ja som det är nu så har jag lite varmare än handvarmt detta uppkom after att jag satt i en turbulator till i pannan så att jag har 4/6 st i nu.

Dock får jag bara upp pannan i 50 grader, har snart försökt med allt men lyckas inte pressa ur den något mer.

50 grader i pannan och 40 ut på radiatorerna.

Tog ca en vecka att trimma in brännaren men antar att den måste trimmas ännu mer.
Givaren som går ifrån min brännare har jag lagt upp inne i pannan på toppen av tanken är det ett bra ställe att ha den?? för jag får aldrig brännaren att stanna den går på högfart tills den går ner på lågfart men stannar aldrig upp merän om det blir ett driftstopp.

Nån som har nått tips gällande detta??
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Stanna upp och tänk efter. Måste ju bli billigare på alla sätt att sälja brännaren och köpa någon begagnad som fungerar och bara är att stoppa in. Det är stor brännarrea på blocket och fina fynd går för några tusen.
Bara det du lägger ned på pelletsförbrukning om brännaren går hela tiden är ju en massa pengar varje dag.

Varför måste just Du ha en brännare som är 10 år gammal och har varit med om en bakbrand. Tänk på alla reservdelar och uppgraderingar du kommer att få köpa till för att få bra funktion. Inte billigt det heller.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det finns lite att göra.
Jag har också min temp.sensor ovanpå pannan innanför locket.Det gäller att det är kontakt med panntoppen så den får den värme den skall ha.För att testa om sensorn är hel,kan du när brännaren gått ett tag hålla sensorn med en tång och värma den med tändare eller värmepistol.Om den är just,så bör brännaren stanna.Det är klart att brännaren går hela tiden om pannan ligger på 50 grader och din temp.inställning på brännaren,är inställd på ca 80 grader.Du kör på för liten effekt så du får ingen fjutt på pannan.
Berätta mer om din brännare och hur du har ställt in den.
Har du läst om tipsen på doseringar?
3 dl startdos.Ca 435 gr matning på 10 min=12kW.
Har du manualen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar