Brännaren död efter sotning!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
zocke
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 21:59

Brännaren död efter sotning!

Inlägg av zocke »

Hej!

Jag har ett jätteproblem, som jag inte vet hur jag skall lösa.

Jag har en pellx från 2000, som jag har uppdaterat med det senaste bling, blinget. Den har fungerat perfekt fram till igår.

I stället för att göra en normal "liten" veckosotning så plockade jag isär den för att göra en grundlig höststädning. Efteråt så startar inte brännaren!!
Ingenting händer överhuvuvtaget!! Ingen lampa lyser och inte ett livstecken!! Jag har inte tappat den eller knäckt något, säkringen som sitter på kretskortet ser hel ut.

Jag vet inte ens var jag skall börja att felsöka :cry:


Någon som har några förslag på vad det kan bero på ??

Mycket tacksam för hjälp
Mvh // Zocke
Bor i funkishus från 1942 på 2*60 Kvm, som värms upp av en Nibe City från -98 med en beg. pellex från ca -00 med nytt brännarrör, ombyggd till tändelement och processor 7.3D20. allt för 5000kr. Efter att jag har tagit mej ur Biona träsket.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Följ strömmen och se hur "långt" in i brännaren som strömmen går. Börja med väggutaget och mät sedan i varje "skarv" så borde du kunna se vart det krånglar någonstans.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Får du inga lampor att lysa när du slår på huvudbrytaren?Om du har ett modernare chip så skall grön - gul och röd blinka nån sekund om du t.ex drar ur stickproppen och i igen.Var väl någon här som hade fel på strömbrytaren och då får du ingen reaktion.
Kolla om termostaten som sitter uppe på fallröret har löst ut.Skall vara en knapp att återställa.Om det skulle bli för varm i röret så löser den ut strömmen.Nu har inte du vad jag förstår råkat ut för detta,men värt att kolla ändå :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
hakjar
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 jun, 2005 09:42

Inlägg av hakjar »

Ja kolla absolut thermosäkringen på fallröret. Jag har råkat ut för att den har "löst" ut av ngn anledning vid stor rengöring ett antal ggr.

// Håkan
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
zocke
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 21:59

Inlägg av zocke »

Tack för hjälpen !!
Det var säkringen på fallröret som hade löst ut.
Återställde och nu funkar det igen :P

Vilket suveränt forum det här är, med snabba hjälpsamma medlemmar
Tack än en gång
// Zocke
Bor i funkishus från 1942 på 2*60 Kvm, som värms upp av en Nibe City från -98 med en beg. pellex från ca -00 med nytt brännarrör, ombyggd till tändelement och processor 7.3D20. allt för 5000kr. Efter att jag har tagit mej ur Biona träsket.
Skriv svar