Hur kollar jag om tändelementet är kass?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Hur kollar jag om tändelementet är kass?

Inlägg av Denno »

Jag misstänker att tändelementet har gått sönder på min brännare. För nu har jag gjort rent den och startat om. Kan man på något sätt kolla om det tänder eller inte? För när jag plockar ur brännaren efter att ha kört en omgång är inte ens den pellets som ramlat ner bränd.

Finns det ett testläge eller något fulknep bara för att se när man har den isärplockad om elementet glöder?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Om du kopplar bort skruven,så inte den matar pellets.Sen låter du starten gå igång.Men då måste du kunna svänga ut brännaren eller på annat sätt få ut den från pannan.Nån har sen lyst in med en ficklampa upp mot fotocellen,för att lura brännaren att det är låga.Då skall elementet slockna om det är helt.
Skall också gå att mäta motståndet på elementet.Hade min multimeter inställd på 200 ohm och fick utslaget 125 ohm på ett nytt element.
Jag bruka ha skyddskåpan borta på brännaren och sen kikar jag in efter nåt litet hål nere vid fläkten.Då brukar jag se om den glöder.
Senast redigerad av Taxen den tis 09 nov, 2010 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har elmätaren i närheten så brukar man kunna se på den när tändelementet slår till eller från.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

I mörkt pannrum borde den synas om man tar bort fallslangen. Eller kör utan kåpan. Det skall även bli lite värme man kan känna med handen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Får varken eller där...helt kallt. Jävligt bra tillfället för den att ge sig. :(
Då får man väl investera i ett nytt då gissar jag.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nu har jag bytt tändelementet, det var kass. Så nu har jag lärt mig hur man gör det. .;D
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det var snabbt.
Har du butik runt hörnet? :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar