Panntemperatur givare Pellx 20 kw från 2000 var placera den

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Panntemperatur givare Pellx 20 kw från 2000 var placera den

Inlägg av erdhage »

Var ska jag placera den i min ctc 1200 family
Blir tokig snart pannan når endast upp till 80 grader sjunker sedAn snabbt till 60 då brännaren startar igen borde gå att få upp den lite varmare innan den stannar tycker jag
den har varit placerad under rockwoolen uppepå tryckkärlet i pannan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det har inget med tempgivaren att göra,utan tempen ställer du in med en liten mejsel i hålet på panelen.Tag bort kåpan så du ser in på kortet hur du sätter mejseln på potensiometern.De har ju tagit bort ratten som man kan reglera panntempen med.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Varför högre än 80 C :?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

ronald skrev:Varför högre än 80 C :?
för att den skall göra mindre uppstarter och längre uppehåll innan den värmer igen.

Flyttade ner givaren lite på pannan lite längre ner på tanken då värmer den upp till 95 men igår hände nått knas den värmer upp till 100 grader tills överhettningsskyddetlöser ut.
den gjorde detta 3 gånger och jag flyttade givaren alla gånger utan ett annat resultat.
Vad gör jag för fel??

Mvh johan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Dålig kontakt mot pannkroppen kanske?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Hmm verkar inte så ägnade mig hela gårdagskvällen åt att sitta och övervaka allt.
Den ligger dikt an på alla ställen mot pannkroppen plir tokig på detta.

Kan detta ha något med att jag har tätat all med glasfiberremsor nere vid brännaren och glasfibersnören uppe vid rökstosen. så att pannan är tätare än innan.

Fick sätta tillbaka stiftet för att pannan ska gå ner på lågfart men då kommer pannan högst upp i 65 grader. Kan man återställa brännaren och göra en grundinställning på den tro? Har sökt men inte funnit.

Mvh Johan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

erdhage skrev:
för att den skall göra mindre uppstarter och längre uppehåll innan den värmer igen.
[/quote]

http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... 10cb6.html

Den nedre har du 20 C hysteres ... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Du gör nog inget fel. Felet finns nog hos givaren eller logikkortet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Är det någon som vet vilken typ av givare det är? Manualen var tom ang. detta. Då kan du mäta upp motståndet i givaren.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hmm...Sätt bara tillbaka givaren där den satt från början och gick upp till 80C...Byt processor och kör HELA" 20 C hysteres 60-80C...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

Tack ronald nu är processorn beställd tack så länge för hjälp och tips.

För övrigt så har den gått sen jag skrev sist dock går den ner på lågfart hela tiden. istället får att rusa upp till 100 grader och bryter båda säkerhetsbrytarna.

Är det nån som vet vad det skall vara för resistans på temperatursensorn? eller vad jag skall ha för mätvärden?

Tyckte att 400:- var dyrt för nått som elfa kanske kan ha resten fixar jag på jobbet.

Nån som sitter på info om denna temperatursensor?
Kan detta vara nått föresten? dock är den 4 ledad
[url]http://www.pentronic.se/Default.aspx?tabid=151
ronald skrev:d"]Hmm...Sätt bara tillbaka givaren där den satt från början och gick upp till 80C...Byt processor och kör HELA" 20 C hysteres 60-80C...
]
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

ronald skrev:
erdhage skrev:
för att den skall göra mindre uppstarter och längre uppehåll innan den värmer igen.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... 10cb6.html

Tack Ronald nu är processorn beställd
För övrigt så har den gått sen jag skrev sist dock går den ner på lågfart helatiden istället för att gå upp till närmare 100 grader då allt bryter pga spännings skydden i panna och brännare.

Nån som kan mätvärdena i temeratursensorn?
Finns den att beställa någonstans tro? Där den inte går lös på 500:-
http://www.pentronic.se/Default.aspx?tabid=151 den är en fyrledare men lkan den funka??

mer tips om var jag köper reservdelar billigt emottages tacksamt.
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

ingen som vet nått om vilka värden den skall ha eller går det ta vilken teperatur sensor som helst??

och är det någon av er som har kopplat in brännaren på pannans elektronik? ström och sensorer.
Kan man inte utnyttja pannans sensorer i dykrören?
Mvh johan
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du en brännare med egen termostat ska du väl inte koppla in den på pannans som har för liten hysteres.
Temperatursensorn är en eftermarknadspryl på samma sätt som brännarrören. Effecta köpte säkert Pellx just för att få in pengar på reservdelarna nu när brännaren knappast säljs längre. Har du tur är det ett vanligt NTC motstånd men troligen inte.
Är du säker på att det är temperatursensorn som det är fel på.
Kan ju lika gärna vara något på systemkortet.
Ska du uppgradera allt detta så blir det nästan dyrare än att skaffa en annan brännare som fungerar.

Ta bort temperatursladden från brännaren, koppla den till en multimeter och mät motståndet vid olika temperaturer parallellt med en fungerande termometer, skriv upp värdena så får du veta vilken typ av givare det är.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
erdhage
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 22:29
Ort: TIDAN
Kontakt:

Inlägg av erdhage »

förmodligen kommer jag inte uppgradera mer utan letar efter en ny brännare istället problem redan från starten men denna skitbrännare...
CTC 1200 family, Pellx 20kw KMP brännare, Tigex 25. Mitsubishi Kirigamine luftvärmepump.
Skriv svar