strul med tändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Aklaim
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 16:35

strul med tändning

Inlägg av Aklaim »

halloj

har fått lite problem med uppstart av pannan efter tändar byte, satte dit ett sånt där nytt o effektivare (endligt dom säljer det) keramiskt element.
o nu så vägrar brännarn o starta om man inte plockar ut den o puttar tebaks pelletsen mot bak kant i brännarn.

testat o flytta runt på tänd elementet ingen skillnad
kontrollerat start dosen ett flertal ggr ligger på 3-4dl testat lite olika ingen skillnad där heller
gjort rent vecko lagret o skruven var behövligt men det hjälpte inte


det man märkt är att tänd elementet verkar sitta lite högt o att orginal tändarn hade en lite extra kub under sig.

ska uppdatera panna när jag lyckas komma ihåg vad det är för nått när en kommit upp från källarn lite senil är en allt :oops:
pellets brännare pellex px21 Gordic (effecta) 2007
panna ehhh nån kombi panna fån 1991
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

När jag har gjort rent röret,så brukar jag lägga in en näve pellets längst in,så att det finns nåt att tända närmast gaveln.Brukar funka varje gång.Risken är annars att startdosen rullar för långt fram i röret.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Aklaim
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 16:35

Inlägg av Aklaim »

jo vid rengöring brukar det göras här med. men att behöva kasta ner en näve mellan varje uppstart verkar lite jobbit (att behöva matcha in att springa ner o kasta i en näve pellets när den kört klart)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja det verkar lite konstigt.Jag lägger i bara en gång i veckan,när jag sotar.
Hur ser det ut i röret när den har stannat?Ligger det oförbränd pellets där?
Har du stoppbleck?Pelletsbroms i fallröret.
Sitter skruven långt ifrån fallröret,så det det blir för hög fart på pelletsen när det faller ner?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Aklaim
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 16:35

Inlägg av Aklaim »

pelletsen blir o ligga för långt fram i röret. men hittade en lösning tok höjde start dosen så nu har den gått av sig själft i 18 timmar iaf. men att behöva köra med uppemot 6-7dl start dos som jag gissar på att det är kan ju inte vara normalt.

har en stopp plåt längst fram i röret (orginal) pellets skruv o så sitter på samma höjd som alltid o funka bra innan den gamla tändarn sa upp sig, men att vi böt till stora enso pellets i samma veva som tändelementet sa upp sig kan ju säkerligen ha hjälpt till med strulet.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det är också viktigt att tändelement är centrerat i lilla röret som skall styra värmen och att det inte är för långt in så att det hindrar varmluften att komma ut ordentligt.Har du kollat också att mynningen på röret är centrerat mot hålet i gaveln?Det verkar ju som det är nån förändring sen du bytte element.
Har du nån renblåsning?
Askan som blivit efter första körningen,brukar hjälpa till att hindra pelletsen från att rulla för långt fram.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Att köra med 6-7dl startdos kan ju leda till allvarliga gengasexplosioner..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Aklaim
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 16:35

Inlägg av Aklaim »

tja säg den lycka som varar nu vill den inte tända själv med den kraftigt förstorade start dosen. inga smällar i den iaf en fara jag var medveten om när jag ställde upp den dock.

ser ut som att tändelementet sitter ett par 3-4mm för högt för att vara perfekt centrerat men skräpet går inte o sänka.
har ej renblåsning, men det verkar som att pannan startar drift matning under avsvalnings fasen mellan tänd försök, vet inte om den ska göra det eller inte men verkar ju inte troligt. sänkte start dosen lite efter en misslyckad start o då klara den ett par 2-3 starter innan en var tvungen o plocka strömmen till matar skruven o starta om brännarn starta iaf utan att man behövde öppna upp o placera om pelletsen mannuellt nu.

att introducera släggan o pelletsbrännarn för varandra börjar bli väldigt lockande :twisted:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det kan jag mycket väl förstå. Jag sitter med ett intryck av att tändningen är ett jätteproblem på PX2* brännarna. Konstigt att man hos Ariterm inte tagit tag i detta problem. Om du har ekonomisk möjlighet för det så byt brännare till något som fungerar. Baxi Eurofire är en rackare som finns att få tag på över allt och som har rykte om sig att vara tillförlitlig. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Har du Pelletsbroms i fallröret? Som taxen frågade efter.
Jag kör utan, men är nyfiken på att testa.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Aklaim
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 16:35

Inlägg av Aklaim »

har inte satt in nån broms iaf. o har inte kunnat sett nått i fallröret som skulle kunna bromsa pelletsen

har lite funderingar på att byta panna dock då vi upptäckte att våran är en bra rök maskin vid ved eldning men det kommer nog inte bli av innom närmaste tiden vill ju inte behöva ta lån för det utan sparar hellre ihop slantar. fast funderar på om en inte ska ta o köpa en ny värme spiral åt den gammla tändaren o behålla det där keramiska skräpet som reserv/nöd tändare.
Skriv svar