Bra att veta vid justering av en PX20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nesnah
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:52
Ort: Motala

Bra att veta vid justering av en PX20

Inlägg av nesnah »

Hej (?)

Jag är en nybliven pellets-eldare som köpt en beg. px 20 med 5.3 som funkat kanonbra i dryga året nu... fick däremot bakflamma strax innan jul, och beställde då ny fallslang. Samtidigt tänkte jag beställa nytt tändelement för att ha i reserv eftersom jag fått veta att dessa pajjar nån gång varje år. (cirka). Det var då erbjudande på uppgradering av mjukvara/chip så jag slog till.
Bytte allt, och slappnade av.. misstag. :) nu började problemen.. hade beställt med hysteres? 20, men fick 10.. (process pågår att få denna bytt, men verkar hopplöst) nåja, accepterar väl detta så länge eftersom 7.5 ska vara så mycket bättre, men det som man själv får ta reda på är att alla inställningar nu måste göras om eftersom vridpotarna inte läses av på samma sätt.. 4 dagars läsande på detta underbara forum leder mig lite rätt till bl a manualer, tips, inställningar för doser osv...
För att nu komma till poängen: Det som inte nämns någonstans mer än som en liten notering i originalmanualen, är att vid ändring av startodos _måste_ man bryta strömmen till brännaren för att nya inställningen ska tas i drift. Driftdos samt luftflöde kan justeras under drift, men inte startdos. Har nu ikväll ökat min efter chipningen underdimensionerade startdos till ca 3,5 dl.. (från knappa 2dl)
driftdosen ligger konstigt nog kvar på samma som innan chipning, och lågan/röken verkar oförändrad.
Själv har jag ingen aning om rökgastemp, kondens eller allt annat som tydligen är bra att veta, men jag håller på att lära mig, och ska i dagarna beställa lite termometrar, givare o lite annat skoj så man kan ha koll på sedelbrännaren.. oj, pelletsbrännaren. :)
Tack alla entusiaster på detta forum som leder mig rätt i denna djungel..

ps. Tror jag snart har koll på vad jag har..
en ctc1100 med en pellx px20, konverterad till varmluftständning.
CTC1100 - PellX 20 (KMP) - Hafa 300 veckoförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du är på god väg att få trim på grejerna :lol:
Det som fattas är en pinnstol och några öl bredvid,så du kan hålla koll på allt :lol:
Har du läst lite trådar om inställningar här,så skall du säkert få ordning på brännare och panna.
Du får ta det steg för steg.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nesnah
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:52
Ort: Motala

Inlägg av nesnah »

hehe.. ja, det verkar så. pinnstolen står på plats. :) ingen stor öldrickare, men jag lär väl bli..
nu har brännaren funkat felfritt i 12 timmar.. skönt.
CTC1100 - PellX 20 (KMP) - Hafa 300 veckoförråd
nesnah
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:52
Ort: Motala

Inlägg av nesnah »

liten uppdatering..
har haft hembesök av MSI som justerat in brännaren samt bytt mjukvara till nyaste. (samma som jag fick från pelletsbilen)
nu har det rullat felfritt i snart 2 månader. äntligen! :)
CTC1100 - PellX 20 (KMP) - Hafa 300 veckoförråd
Skriv svar