chipp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
klarre
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 07:40

chipp

Inlägg av klarre »

hejsan nu har jag startat upp min pellex20kw som jag köpte beg det sitter ett 5.3 chipp i den vet inte om det är orginal brännaren är från 03 tjänar ja något på ett nyare chipp mvh klarre
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: chipp

Inlägg av Taxen »

Här kan du läsa om olika versioner.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Här det senaste me att få tag i ny processor.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=12730
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: chipp

Inlägg av pegez »

senaste versionen av chipp till gordicvarianten av pellx är väl 2,1 , som relativ nybörjare så tycker jag att det är lite rörigt folk hänvisar till kmp chipp , eller har jag fattat det hela fel
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: chipp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, pegez - du har fattat rätt. Tyvärr klarar inte folk att hålla KMP PX** och Gordic PellX isär. Nu skall sägas att PellX ett tag producerades av KMP, sedan av Effecta och numera av Gordic. Det kan göra någon och envar lite vilsen. Chassit är samma, men det är stor skillnad på styrsystemen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: chipp

Inlägg av pegez »

ok bergatorparen och tack för svaret :)
står inför ett pannbyte och funderar på att samtidigt gradera upp brännaren , men tvekar lite då den har fungerat perfekt sen jag köpte huset 2009. Jag kan ju säga att det är riktigt svårt att välja panna också :-?
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: chipp

Inlägg av ronald »

Jag skulle tro att det är Gulkåpsbrännarna av pellx som har samma chipvariant som Px-21?...

Här min favvopanna" :wink: om du behåller din brännare http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv

Clarre:byt processor till nyaste MYCKET okänsligare pot att ställa in"lugnare uppstart mm 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: chipp

Inlägg av pegez »

ser vintressant ut , men kanske lite för mycket vatten i pannan , jag har en så kallad tekniktank så det är väl någon typ av laddpanna som är aktuell , jag har sneglat på vedpanna också men det är ju en högre investeringskostnad och jag har inte tillgång till billig ved så ...
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: chipp

Inlägg av ronald »

Ajdå!Snabbläste visst ...med med acctankar har jag själv fastnat för denna goding (utan vedeldning alltså!)!! :wink:

http://www.ariterm.fi/78_Ariterm_Bionet
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: chipp

Inlägg av pegez »

vet du någon som har en effecta solid ? eller hört något om den positivt eller negativt
en rörmokare här sa att den skulle vara perfekt , men han är ju också försäljare :?
nej någon vedeldning blir det nog inte
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: chipp

Inlägg av ronald »

Lär nog va en fin panna det med... :)
Vad vill han ha för den?..
Har inte hört nån här som har en faktiskt,men det säger inte såå mycket för här tas ju mest upp dom fel som uppstår... :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: chipp

Inlägg av bergatorparen »

Effecta Solid är samma panna i stort sett som EcoTec MiniQ - fast utan synglas för brännkammaren. Det är en mycket enkel konstruktion där inte mycket kan gå fel. I stället för turbulatorer har den en mängd tunna, stående konvektionsrör där hälften sitter under en deflektor som leder de heta avgaserna neråt i efterbrännkammaren och de övriga leder uppåt till röklådan och seden rökuttaget. Det blir en del tubrör att sota, men det skall åt andra sidan inte behöva göras så himla ofta, så sotaren lär få det nöjet åtminstone varannan gång :lol:

Eftersom du redan har brännare, så lär detta bli en ekonomiskt bra installation. Det ända är att brännaren måste injusteras på nytt eftersom driftsförhållandena är annorlunda i nya pannan. Vill du ha mer kött på benen, så kan du ju söka på EcoTec MiniQ här på forumet eller på byggahus.se - detta få eftersom pannornas innandöme är det samma och de reagerar lika. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: chipp

Inlägg av pegez »

han ville ha 22900:- för pannan det är väl listpris tror jag , men jag ska få offert i veckan så vi får väl se ...
men han trodde väl att hela kalaset skulle hamna på ca 31000 till 32000

ok jag ska kolla på mini q n , tack för informationen
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Skriv svar