problem med pellex px21 20kw

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej, jag har aldrig haft med pellets att göra innan, men nu hyr jag hus där det sitter en px 21 20kw tror jag. han som äger huset säger att den är korekt installerad och så, (kan tilllägga att det är ett gammalt kallt och dragit hus) jag startar brännaren på kvällen vid 19 tiden och stänger av den på morgonen vid 5 tiden, då har den slukat ca 3-3,5 säckar. villket känns mycket. då har det varit runt 20+ inne och några minus ute. men ibland går bara pannan upp till 45, sen stängs bränaren av, och ibland funkar den som den ska halva natten, men på morgonen så har den stannat. jag tror att den brukar gå upp till 80-90 grader i normala fall och starta om vid 25-30 grader.
som jag sa är jag totalt ny på detta, men 3 frågor har jag.

1.slukar den inte onödigt mycket pellets?
2. varför stannar den ibland vid 45 exempelvis när jag startat den?
3. varför kan den fungera halva natten utan problem och sen larma?

jag har rengjort den från sot och dam, samt putsat upp fotocellen eller vad den heter.
pelletskvallitén är bra enligt dom som vet.
brännaren har en av och på knapp, samt tre lysdioder, larm, drift och lågfart eller vad den heter (gul) dock har jag aldrig sett den gula lysa. det finns även en liten justerskruv som man ställer nån temp med tror jag, den står på max. tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte har lust eller råd att lägga ut för mycket pengar på nåt som inte är mitt, och det är lite jobbigt att stiga upp ibland när det är 14-15 grader inne.

mvh Karlsson :shock:
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Eldvin »

Varför stänger du av pannan??? Och va e det för panna??
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

jag stänger av pannan för att jag inte har råd att den ska sluka ytterligare ett par säckar pellets, jag kommer ju att ha den på helatiden i vinter..... pannan, hmmmm det får jag återkomma till när jag kommer hem, kommer inte på vad det var för en,hmmmmm vet bara just nu att den är orange, och grå, byggd för ved 50cm, och elpatroner, men ombyggd till pellets och ved nu då. hmmm ja, jag får kolla det när jag kommer hem sen.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Eldvin »

Skaffa en rökgastermometer om du inte redan har en.Skulle va intressant å veta va den står på.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av psau »

Min panna är blå!

Fråga kan du bifoga en bild på din panna så kan vi kanske hjälpas åt att identifiera den.

Sen som sagt skulle det behövas lite mer kring fakta matning, rökgastemp när den är nysotad.

Utifrån din beskrivning so far skulle jag tro att det är en KMP PX21 du har installerad i pannan.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej, pannan är en PARCA NORRHAMMAR, norah 3000 från 1982.
igår startade jag brännaren som vanligt, den fungerade fin fin hela natten. på morgonen så vred jag ner shunten till 3,an från 4.an och tänkte ha den igång hela dagen. eftersom det går åt mycket pellets för att värma upp ett kallt hus, jag kom hem sent ikväll, pannan funkade och det var 21 grader, inne, när jag gick ut på tomten ikväll så rök det gigantiskt mycket från skorstenen, jag gick in i pannrummet och det var rökigt även där. då var pannan på 70 grader, och jag stängde av den och röken försvann, vad kan ha hänt??? hur som helst så ska jag strata om den senare när den gått ner till 40 kanske. hmmm. nån rök... mätarae har jag inte, och jag väntar på att sotaren ska höra av sig om sotnings tid.
ja det var lite info igen. kan tilllägga att den lilla,lilla skruven som styr tempen tror jag, den vred jag ner nu ikväll, från max till... nja, hur säger man 5minuter om ni förstår. tack alla som ger mig kloka råd:) :D
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av bergatorparen »

Ryker det som värsta krematoriet, så kan det vara en av två orsaker: Antingen får brännaren för mycket pellets, eller så får den för lite luft. Kolla i första hand fläkten. Den skall gå tyst och stilla - om den väsnas mer än normalt, så är det på tiden att ge lagret en droppe - inte mer, symaskinolja. Om fläktlagret börjar bli torrt, så hindrar det fläkten i att nå upp i rätt varv.

Om detta inte hjälper, får vi kontrollera matningen. Men det första man gör är alltid att kontrollera fläkten eftersom den spelar en mycket viktig roll och ofta är den del vi tar för givet att funkar som den skall. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Eldvin »

Jaha sig Goddag då!! Samma skit som CTC Total.Sitter brännaren på vedsidan så får pannan nöja sig med lite av spillvärmen ,där av den stora förbrukningen.Sitter brännaren på oljesidan så ska brännaren ligga på runt 12 kw. Ta bort halvfarten om det inte e gjort ,Å ha ca 2 sek matning i drift ungefär.EJ högre!
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

okej, tackarm hmmm nu ska vi se, jag startade pannan vid 50 grader och den tog in jätte mycket mer pellets i starten än den brukar tror jag, jag fick stänga av skruven manuellt tills fläkten hade startat.
fläkten går tyst och fint, MEN jag kom på en sak, tätningslisten runt lukan på pannan är lite dålig och sitter lite löst, jag har försökt att ha den liggandes rätt när jag stänger den, men kan det vara så att det inte är tätt så det påverkar brännaren???? föresten skruvade jag ner den lilla lilla skruven ännu mer nyss.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

kollade pannan nyss, då hade den stannat vid 73 grader, och stod i standbay läge, men när jag gick in där igen så matade den in ny pellets ny start, den matade in mycket, och den startade igen vid 60 grader.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av bergatorparen »

Om den matar in jättemycket, och det ryker som värsta krematoriet, så kan det tänkas att startdosen är för stor. Jag bifogar en länk till det jag räknar med är rätta manualen till denna brännare. Läs på lite där, och återkom om du har frågor så skall vi försöka lösa detta på bästa sätt :wink:

http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_%20060801.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Eldvin »

Väg startdosen.Det räcker med 200 gram!! Det har jag Testat.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej, jaghar skruvat och ställt in pannan så det är mycket bättre. men i förgår så stannade den hela tiden under hela dagen, och i går verkade det funka, men under natten hade den stannat igen, jag har dock märkt att den vita kontakten som går till nån temp i pannan. att om man "ruckar" på den så blinkar bränarens standby lampa i annan takt. så här alltså: när brännaren har nåt sin temp och går ner i standby så blinkar den typ, blink blink blink blink, men ruckar jag på den vita kontakten så börja den blinka fortare, blink blink blink blink. kan det vara nåt där som ställer till oreda så han larmar ibland??? förövrigt, sotade jag ur den i dag och passade på att spruta elektronik cleaner på allt jag kunde eftersom det finns lite sot och dam överallt.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Taxen »

Min blinkar var 3:e sekund vid standby och snabbare vid uppstartsfasen.
Den kontakten och givaren styr start och stopp av brännaren.
Hur ofta brännaren skall starta beror på vilken hysteres processorn har inbyggt.
En del har kanske mellan 75-85,andra 65-85.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej, brännaren fungerade felfritt hela dagen igår, men den larmar på natten igen. så på morgonen stänger jag av den, väntar några sekunder och sen starta den, och den fungerar hela dagen, men det verkar som att den inte vill på natten, då har jag tre frågor om detta.
1. kan det vara för att det är kallare på natten så den behöver mer av nåt för att komma igång?
2. det finns en liten läcka på ett värmerör till elementen kan det har med nånting att göra, då jag får fylla på expansionkärlet, dock är det aldrig tomt.
3. kan det vara glapp nånstans ex i tempkontakten?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Skriv svar