problem med pellex px21 20kw

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av jteg68 »

Hej,

du konstaterade tidigare att det är glapp i kontakten för tempgivaren. När kontakten bryts tolkar brännaren det som att temperaturen är hög och avbryter, alternativt startar den inte.
Rengör kontakten från oxider och se till att sladdarna inte är skadade.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej. det är så att jag har en vattenläcka nånstans i värmesystemet, så tills den är hittad och lagad, måste jag fylla upp expansionskärlet varannan timma, men några nätter har jag missat att göra det och då har brännaren stannat, är det normalt att den gör det när vattentrycket sjunker?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av psau »

Mängden vatten i systemet har inte någon bäring till om brännaren stannar eller ej, såvida inte överhettningsskyddet löser ut eller dylikt.
Men tappa motsvarande ett expkärl per dygn tyder på en relativt stor läcka, minsta expkärlet man kan ha är väl kring 5 liter men mer vanligt är väl 18liter och uppåt....
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

kärlet är på 25 liter, jag fyller på till 1,4 bar, men efter ca 2 timmar är den på 0,5 bara, det har varit så i 6 dagar nu, och jag kan ta mig tusan inte hitta nån läcka, det är som du skriver ganska mycket som rinner rakt ut, så det går ju åt en massa extra pellets med, och värmen är inte hög i huset alls. ska bli riktigt intressant och få reda på var det tar vägen. pannan läcker inte, och kärlet trycker inte heller ut nåt...
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av psau »

Du har tre problem med att det läcker vatten;
1. Det blir blött någonstans.... Kan bli dyrt!
2. Du trycker in friskt syresattvatten i värmesystemet, ger rostproblem i rör och element!
3. Du får problem med cirkulationen i systemet, det blir kallt!


Om du testar att låta det läcka kan du avgöra på vilken nivå läckan är begränsar lite!

Men jag skulle leta livet ur mig efter läckan följa vart enda rör där det är möjligt och kartlägga de dolda ställena du har i fastigheten.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av psau »

Tillägg har du ett kärl på 25liter är det troligtvis ett tryckkärl med en gummibälg innuti, det betyder att du har ca 12,5l som kan rinna ut.
Om den går från 1,4 bar till 0,5 bar på 2timmar har du tryckt ut några liter på denna tid. Jag orkar inte räkna volymen just nu men det är ändå inte så hejans många liter då jag gör ett överslag säg 2-4liter på 2 timmar...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

okej, tack för informationen, jag har letat livet ur mig flera gånger, fastighetsägaren med, vi har uteslutit några dålda rör, men vi har planerat några uppföljningar vi ska göra, det är meningen att dra nya synliga rör i hela huset när pengar till detta finns.
och vi är 99,9% säkra att vattnet inte läcker ut i själva huset, utan någonstans under grunden, villket är svårt att komma åt överallt.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Taxen »

Vad har du för förtryck i kärlet när pannan är kall?
Skall vara 0,6-0,7 bar.
När är det visaren visar 0.5 kg?Är det när pannan är kall eller varm?
Har du kollat inne i pannan,så det inte läcker där?
Jag hade punka på mitt kärl så jag kom inte upp i något bra tryck även fast pannan var uppe i 85 grader.
Gick upp till knappt 1 bar varm och sjönk snabbt till nästan 0 vid 60 grader.
Bytte kärl och nu funkar det.Har bara självcirkulation.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

ja, vi har öppnat och kollat tanken i pannan, men den är hel. pannan ligger mellan 75-85 grader, men trycket sjunker ner till 0,5 ganska fort. och till noll med om jag inte fyller på trots att pannan är uppe i över 70 grader
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Taxen »

Om du har ett rött tryckkärl bredvid pannan,så har du en mätare på säk.ventilen.
Sen har du väl en stor mätare på pannan?
Låt pannan gå ner till kall ca 20-40 grader.Sen tar du en lufttrycksmätare (bil) och kollar vad du har för tryck.Där skall trycket vara ca.0,7kg(förtrycket)Fattas det så får du pumpa upp till det trycket.
Om det kommer ut vatten ur ventilen så har du troligtvis punka på blåsan och då är det byte som gäller.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej hej, är 97% säker på att det är en läcka under huset, givetvis på ett av dom ställen man inte kommer in under, eftersom det är ett senare tillbygge,
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej, jag tömde systemet på vatten, kapade ett par rör, pluggade dom, kollade trycket i kärlet, 0,5 bar. sen fyllde jag på vatten, luftade, och fylde på, luftade, så höll jag på ett tag, sen startade jag pumparna och pannan. men trycket sjunker lite i alla fall :(
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av psau »

När du startar pannan ska trycket i det snaraste öka när temperaturen stiger, i mitt system varierar trycket nästan 0,4bar mellan kallt ca 20grader och varmt 80grader.
Det är bara att fortsätta leta efter alla små läckor, tyvärr!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av karlsson »

hej hej, läckan är hittad och fixad, dock undrar jag lite om det är normalt att brännaren stannar ett par gånger per dygn i två dagar efter man har sotat ur den???
dessutom har den stannat nån gång på natten med. kan det bero på att det blåser ute??
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: problem med pellex px21 20kw

Inlägg av Taxen »

Hellst skall du skriva in i din signatur,vad du har för utrustning i pannrummet så vi kan se vad du har.
Då slipper dom frågorna komma tillbaka.Kolla hur psau och jag har t.ex.
Har du dragbegränsare?
Du får börja från början och ställa in grund för fläkt,startdos och driftdos.Annars får du ingen ordning på brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar