Pellx 20kW vs 35kW

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

Hej
Ny på Forumet!

Har en liten undran vad som skiljer dessa båda brännare åt förutom effekten!
Som jag har det inställt nu så är fläkten på max, medans jag har mer att ge då det gäller matning pellets på potentiometern! Vad skulle hända om jag istället monterade en fläkt från en 35kW för att få mer flås i brännaren?
Varför jag har brännaren monterad är för att jag fick brännaren med skruv o allt.....dessutom rätt trött på allt vad ved heter....så man kan ju testa ivarjefall!
Varför jag vill ha upp effekten är pga att jag eldar mot en Viadrus 40kW panna, och laddar mot tank på 1800L via Laddomat 21. Jag har labbat med det mesta för att få ut max temp på både vatten och röktemp! Nu är det 80° max pannan släpper ifrån sej, och röktempen ligger mellan 120-140° Har även dragbegränsare modell lite större monterad. I pannan har jag labbat med att isolera pannväggarna runt brännaren med eldfast tegel. Även plåtarna har testats med och utan o med olika kombinationer för att få ut max! Även dom eldfasta stenarna som ligger placerade över brännarröret är provat med olika antal för att få ut mer effekt!
Kan tillägga att jag nu gör åt med 24kg pellets för att ladda tanken från 50-80° och detta tar 12 timmar! Då är ej heller golvvärmen påslagen! Huset är på ca: 160kvm boyta med 2 plan och byggt 1846. Huset är tillägsisolerat med 45mm på insidan och lika mycket på utsidan. På vinden är bara hälften utbytt mot 300mm isolering ännu!
Mvh Henrik
Senast redigerad av Henke69 den mån 17 sep, 2012 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av danei »

Med den förbrukningen ligger du snarare runt 10kW. Inte 20.

Vilken temperatur du får ut beror helt på termostaten i laddomaten, det påverkas inte mycket av effekten på brännaren. Om inte laddomaten är underdimensionerad.

Varför vill du ha hög rökgastemperatur? Det är ett tecken på låg verkningsgrad. Jag tycker din temperatur ligger rätt.

Frågan är nog snarare om du har rätt förbränning. Är den injusterad mot någon mätning? Hur ser askan ut?
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

Hej

Askan är ljusbrun! Mätte upp doseringen under ca10 min och fick
allt mellan 7-13g. Med den inställningen har lågan en bra ljusgul färg och
brännaren stannar aldrig numera pga för liten dos mot vad den gjorde i början
när man försökte snåla;)
Problemet som jag tror är att eldstaden är för stor, då pannan är
till för 70cm ved!
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av danei »

Hur vet du lågans färg? Har du fönster i pannan?
Varför skulle pannans storlek vara ett problem? Rökgaserna verkar ju inte vara farligt kalla.
Ska man elda snålt gäller det att förhållandet mellan luft och bränsle är rätt. Det ger minsta möjliga pellets förbrukning och sliter mindre på brännaren. Att elda med bränsle underskott finns det ingen vinst med alls. En variant är att stoppa in en spik i rökröret och kolla hur sotet ser ut. Jag har dock inte testat den varianten själv.
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

Anledningen till att jag kan se lågan är för att Viadrus har en liten kikhål på den övre vedluckan.
Eftersom jag plockat bort 3st av dom eldfasta stenarna som förlänger vägen för rökgaserna så
kan jag se lite av toppen på lågan. Anledningen att jag plockade ur dessa stenarna var för att
pannvattnets temp gick upp från 70-80°.
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

Även rökgastermometern som sitter i rökröret är ljust brun...så förbränningen är det
nog inget fel på?!

Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om man använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av danei »

Det tyder på att du har fullständig förbränning. Men det är inte samma sak som att det är rätt blandning, du kan fortfarande ha för mycket luft. Man bör ligga på gränsen där det börjar bli svart sot på termometern.
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

...hmmm vid närmare titt i rätt ljus så är askan nog mer choklad färgad (ej vit choklad:,)

Men hur som helst, om det nu är så att brännaren är för liten för min panna och jag behöver
gå upp ett snäpp i storlek på brännare?!...kan då en Pellx35kW få plats i redan befintligt hål.
Kan inte hitta någon info om just diameter på röret? Eller som jag tidigare undrar är om man kan
få mer sprutt genom att byta fläkten till 35kW brännarens!....alltid kul o experimentera:)

Det jag är mest orolig för är att pannan inte kommer att orka ladda över till tanken när golvvärmen är igång!
Då jag eldar med ved så har jag ändå 90° värme från pannan så att tanken ändå blir fulladdad samtidigt som
golvvärmen tar sitt! Tar normalt vid -10° ca: 5tim att ladda den full.

Har även provat med att sänka hastigheten på Laddomaten vid pelletseldning utan resultat!
Kör vanligtvis på högsta (3) vid vedeldning, får då en fin skiktning i tanken.
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av danei »

Man har inte samma effekt på pellets som med ved, det är fullt normalt och ingen nackdel.
Varför skulle du behöva en större brännare? Pannan verkar ju inte vara så effektiv att den tar ner rökgastempen för långt. Om du får din brännare att brinna rätt och liten närmare 20kW så tror jag att det funkar bra. 10kW och fel bandning är kanske i lägsta laget.
Vill du ha högre temperatur ut ska du byta termostaten i laddomaten.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Vednisse »

Jag är inte helt hemma på PellX/KMP PX21 klonblandningen, men gissar att du har en separat låda till styrningen. Hur pass lik den är PX21 i justersmån vågar jag inte gissa, men jag klämde upp en PX21 runt 22-23kW. Den har gått två säsonger nu utan att röret (rostfria modellen) gått åt h*lvete, detta injusterat med rökgasinstrument till rätt blandning.

En annan fläkt vinner du inget på...du borde klara dig enkelt på 18-19kW med den fakta som finns att utläsa här. Det ska inte vara några problem att uppnå med en brännare märkt 20kW.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

ooops...såg att jag postat tråden på fel brännarmärke!
Ska ju vara på KMP såklart!!
Tack för alla tips!...ska trimma lite till, så får vi se vad det kan bli i slutänden?!
Provade förövrigt med att sänka varvtalet på fläkten i små steg under en timmes tid,
men resulterade bara i att vattentempen gick ner och att lågan blev mer orange i färgen!
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Vednisse »

Börja med att väga upp rätt/lämplig inmatad effekt, ca:380gr/6min för 18kW, justera sedan fläkten efter det.
Förstår inte varför du kör fläkten på max, måste bli ett rejält luftöverskott.

EDIT:Lågan ska vara åt det oranga hållet....ljus kort orolig låga=för mycket luft, åt det röda hållet och lång flämtande låga=för lite luft. Instrument är enda sättet att få det riktigt bra...om skruven matar jämnt nog.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

.....håller som bäst på med att öka mängden pellets;).....får se hur det går!
En liten fråga.....är det fasta steg på fläktens hastighet?

Lite status:
Röktempen har gått upp!....ligger konstant på 150° nu mot 130° innan!
Vattentempen i pannan fortfarande 80°....funderar på att lägga in ett par stenar igen,
för att kanske ta vara på värmen bättre?
Har mätt pelletsen under 6min ett par ggr, ligger på ca: 300-330g
kanske lite i underkant ännu?...om jag ska upp till runt 380g!
.....men lågan upplevs som lite "maffigare" mot förut:) tackar för tipset!
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Vednisse »

Då matar du in 14-15kW nu (hade nog ökat lite till), se om det räcker och inte blir kondens i skorsten om du har en murad pipa.

Panntemperaturen avgörs av laddomatens öppningstemostat, självklart påverkar flöde och effekt också lite.
Varför vill du ha högre laddtemp? du får mindre energi i tanken med 80gr, men den går fortare att ladda.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Henke69
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 16:45
Ort: Vårgårda

Re: Pellx 20kW vs 35kW

Inlägg av Henke69 »

Ääääntligen fredag!
Har pillat lite med att få upp doseringen till runt 380g! problemet är att brännarlågan
nästan kvävs?? Har gått upp på max på fläkten för att förhindra detta, men ändå
lite på gränsen att lågan vill dö ut?

.............oj, upptäckte att jag fått lite luftfickor i matarskruven!......nu verkar den funka bättre;)
Viadrus U22 (70cm ved)/Laddomat 21
ThermOmatic CBJ/Acc tank 1800L
Brännarstyrning Laddomat 33P
KMP Pellx 20kW eller Ved
Murad skorsten 6,5m/Dragbegränsare (egen design)
Golvvärme ThermoTech 100m2
Boyta 2plan 160m2
Skriv svar