monterat nytt tändelement px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

hejsan, jag har precis fått hem mitt nya element, jag undrar om nån har nån bild på en perfekt montering, jag tycker att mitt ligger mycket nära inderkant i tändröret, samt så var kablarna tjockare, och elementet var mycket "tätare" än det gammla, men jag har iallafall provstartat och det glöder fint, kanske att högeridan glöder lite mer än vänster, men det kanske redar till sig.

vad händer om elemtet anliger något mot tändröret?
hur stort avstånd räcker?

mer tips är välkommet, full montering gör jag på torsdag.
tack så länge...
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av bergatorparen »

Anliggande mot tändröret bör väl undvikas då det sprider värmen = större chans för misslyckad start. Syftet med tändröret är att koncentrera värmen på en så liten area som möjligt så att man uppnår tändning med minsta möjliga el effekt. Här är en länk till manualen för PellX, gå till sidan 24, där är en detaljerad beskrivning av hur man installerar nytt tänelement på rätt sätt: http://www.ved-pellets.se/Arkiv/PELLX/M ... 2020KW.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av rod02 »

I min delar kablarna hus med fläkten :scratch: ,så jag får dra kablarna noga. Annars fräser fläkten sönder dem.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

ojdå. tack för den braiga guiden om brännare.
jo, mina kabblar går med in och vänder i fläkthuset, så jag hoppas dom ligger kvar som jag la dom så inte det blir knas :(
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

hmm, det nya elementet glöder bra, men pelletsen tänds inte, jag har testat att flytta det nämare kammaren och längre ifrån, men det gör ingen skillnad, har även haft det lite högre och lite lägre inne i det lilla röret, men utan resultat, det ända som händer är att några pelletsar är svedda.
det är en modell äldre brännare jag har än den i guiden tyvär,
ja just det, elementet glöder bra, men under startförsöken när fläkten varvar upp på full varv så är jag inte säker på att elementet är glödande längre, för jag ser inte glöd färgen genom fläkten då som jag tror man kunde förut.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av ronald »

Inget fel med en gammal px-21...Vill du ha en ny så byt upp dig till nyaste processorn ser att du har en riktig gammal variant...;) Kostar inte kallingarna heller. :) http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

satt precis och funderade på det med, men den har ju tänt bra förr, iallafall på andra försöket :(
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av ronald »

En helt annan uppstart med dom nyare processorerna...Lugn och harmonisk uppstart och inte så känslig heller på poten... :wink:

Sen så skall det konade röret vara tryckt så långt fram det går... MEN tändelementet skall vara nån millimeter bakåt i konan så luftströmmen kan circulera med marginal förbi...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av Stegatorparn »

Det framgår inte i tråden om du har en dragbegränsare i rökröret.
Det kan ju vara lite för högt drag i startögonblicket om det blåser ute.
En dragbegränsare är nödvändig för att brännaren ska få en chans att arbeta under stabila förhållanden.

Har du kollat startdosen?

Hittade en manual som kanske stämmer med din brännare http://195.67.82.150/ariterm/PX20Anv_SE_%20021001.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av pegez »

om du har nysotad brännare så testa att lägga lite pellets längst in i brännarröret vid första start efter sotning
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

fortfarande ingen start, tänkte på en sak, kan det göra skillnad om man skiftar sladdarna från elentet?

det som händer nu är:
1.jag trycker, start, elementet glöder.
2.startdos matas in
3.fläkt går på lågfart
4.fläkten ökar till max
5. mer pellets matas in med jämna mellanrum
6.element slocknar
7.fläkten går fortf.
8.fläkt stannar
9. paus
10.fläkt börjar igen.... ökande
11.dock glöder inte elementet på det andra försöket.

det hände okså en gång att eft punkt 5. så gick brännaren in på drift (diod lyser)
men ingen glöd i element, eller eld i brännare, ingen tendens till att mata in mer pellets heller.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av Taxen »

Är det ett sådant här du har?

Bild

Som du ser så är det olika stift på kablarna.
Du skall ha ca 3,5dl i startdos.Verkar som din fotocell inte ser elden och då stannar fläkten och den vill göra ett nytt startförsök.Min brännare behöver bara ett försök till start.Inte bra med två försök för då kan det bli för mycket och risk för poff,om inte rökgaserna hinner ut.
Kan du lyfta ur brännaren och kolla in i röret,med borttagen skruvkabel.
Låt den göra ett startmoment och kolla in i röret.Ha en ficklampa beredd.
När den fiktiva startdosen har gått så skall elementet börja glöda och fläkten gå igång.
Lys då in i röret mot fotocellen och då skall elementet slockna och fläkten fortsätta.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

japp, det är ett sådant element, kan du villken av ändarna som ska anslutas till triacstyrningen?
på mitt såg båda ändar lika dant ut.
jag har sett att matning och glödning samt fläkt verkar fungerar i rätt ordning.....

en annan fråga är med, är det lämpligt att starta brännaren efter att man eldat ved och det finns glödbedd kvar i pannan, eller påverkar det starten?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av Taxen »

Kollade mitt reservelement nu och där har jag som du,bara två ändar utan hane.Så jag får sätta en hane
på en av dom så den passar till honan på kabeln som sen går in i ett hål i fläkten och går väl upp till plinten.
Tror inte det har nån betydelse vilken kabel som används,men det visar sig väl.Har du ingen hona som kommer ut från fläkten?Om du följer kablarna på min bild så ser du vilken som har hanen.

På förra stället jag bodde på,så hade jag en dubbelpanna och varvade med pellets och vedeldning.
Eldade ved morgon och kväll och pellets dag och natt.Lät det brinna ut med lite glöd kvar,stängde luftspjället och slog på brännaren.När tempen sjönk så gick brännaren igång.Det gäller bara att se till att rökutgången är fri så att glödbädden inte blockerar den.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: monterat nytt tändelement px21

Inlägg av karlsson »

okej, tack.
när inte den startade sist så ordnade jag en liten brasa i brännaren för hand och drog igång den, då fungerade det naturligtvis och brännaren gick in i drift, gick upp i temp och sen stängdes av, dock så klarade den efter det 2-3 starter själv men under natten så gick det inte, lika dant i dag, jag hjälpte den att starta, men den klarade sig själv bara några timmar innnan den larmade........
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Skriv svar