Går i start fas men skruven går ej....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sebson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 feb, 2013 12:00

Går i start fas men skruven går ej....

Inlägg av sebson »

Har ett ny problem på min fars PX21 års mob 2004 med separtat styrmodul.

Brännaren startar som vanligt i "start fas"
Men skruven går inte med i den fas.
Fuktionstestat skruv med ihopkoppling med stöm kabel till brännare och då går skruven.

Styr fel från kort eller kabel fel mellan styrkort/triacstyrning???

INGA FEL ELLER DRIFTSTOPP LYSER PÅ ENHET.

/sebbe
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Går i start fas men skruven går ej....

Inlägg av bergatorparen »

Jag har tyvärr inte hittat något diagram som visar hur triaclådan ser ut inuti, men det skall finnas ett relä som styr pelletsskruven, och om detta relä har tackat av, så kommer ingen el till uttaget för skruven. Sitter reläet i en sockel, är det bara att ta loss det och kolla med en el firma om de har ett likadant, annars är det till att byta triaclåda för 2700 pengar *urk*

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Det är en vacker slant, så kolla först allt som kan kollas. Det att man inte får något felmeddelande tyder på att allt fungerar bortsett från reläet som styr skruven. Kan du få testat reläet (det finns alltid ett kopplingsdiagram på höljet på reläer) och konstaterat huruvida det fungerar eller inte, så kanske går det att spara lejonparten av den summa en ny triaclåda kostar. 9 år är läng tid för ett relä, men ingen tid alls för övriga elektroniken, så det är min gissning. Reläet tror jag sitter nere till höger på bilden av triaclådan från Eldkraft.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Går i start fas men skruven går ej....

Inlägg av rod02 »

Invecklingen går tydligen inte bara framåt. På min gamling styr triacmodulen tändelementet. En liten blå sak som är aningen billigare än ovan. Ovan triaclåda verkar vara intressant för ett reparations försök. Det svåra är att hitta rätt reparatör. Proffs, gds eller bekant. Men det kostar. Typ felsökning 1500Kr, delar 5Kr och upp.... Slitdelar inbyggda i plåtlåda med kontakter m.m. Då tänker man inte på kunden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Går i start fas men skruven går ej....

Inlägg av bergatorparen »

Kan inte annat än hålla med. PellX är i och för sig en fin brännare, men när saker går fel, blir det riktigt dyrt. Men kan man själv, så borde det vara möjligt att laga felet for en hundralapp eller två. Det är ju synd om man behöver byta hela triaclådan om det skulle visa sig endast vara ett relä som det är fel på.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Går i start fas men skruven går ej....

Inlägg av Taxen »

Här finns ett elschema på sid 36.Är på danska men går att läsa :wink:

http://fyrteknik.dk/Dansk%20manual%20Pe ... 0%20kW.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar