Upprepade driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
e2k
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 14:22
Ort: Gotland
Kontakt:

Upprepade driftstopp

Inlägg av e2k »

Hej, jag köpte ett hus för lite mer än ett år sedan i vilket det redan fanns en pellx-brännare kopplad till en NIBE city panna. Jag har problem med upprepade driftstopp men kan inte riktigt begripa varför.

Ibland verkar den slå av vid uppstart men ibland när den slår av är det under drift och man kan höra hur det fortfarande brinner. Jag hade ett tag problem med att den small igång. Dvs vid start så blev det som en dov smäll och ett rökmoln. Jag fick då tips av min pelletsleverantör om att sänka startdosen lite.

Har ni bra råd och tips om hur man felsöker? Har läst igenom forumet och där står mkt om tändanordning och olika processorer. Kan någon förklara dessa två?
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Fanns problemet även hos förre husägaren?
Nibe city är ju en ganska trång panna, avsedd för oljebrännare - har du askat ur utrymmet och tuberna ordentligt? Det låter som överhettningsskyddet eller fotocellen slår av din brännare, ganska typiskt om det är dåligt drag i pannan.

Tändanordningen på de tidigaste PellX (2001?) hade ett glödstift som tändare, och det kunde ge gengasknallar, dessutom höll de inte så länge. De flesta brännarna är konverterade till tändning med elspiral och varmluft, vilket är effektivare och mer hållbart.
Processorerna har uppgraderats med ny mjukvara ett antal gånger, mest för att ge ett stabilare startförlopp. Jag tror de senaste processorerna är version 5.2 och 5.3.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Pelletsgubben
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 okt, 2005 12:54

Inlägg av Pelletsgubben »

Det är mycket troligt att puffarna har smutsat ner flamvakten, gör rent den. Prova sedan att mäta över flamvakten (de vita kablarna). Det måste komma under 4,5 V för att gå in i drift och inte vara över 4,5 V driftsläget (under 5 min)
e2k
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 14:22
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av e2k »

OK, stort tack för svar. Det är nog troligt att den förre ägaren också hade problem, tyvärr har jag svårt att prata med honom då han har flyttat utomlands. Han var dock pensionär och hade nog mer passtid än vad jag har, så han skulle nog inte tycka själv att det var något problem.

Jag brukar aska ut pannan 1-2 ggr per vecka. Det är när den inte är askad på länge som jag upplevde att man fick puffarna. Om överhettningsskyddet skulle stänga av pannan, måste man inte återställa det manuellt i så fall? Flamvakten brukar jag ha som rutin att putsa av var annan gång jag askar pannan.

Jag läste om ny processor att man kan med hjälp av dioderna se när pannan stannat. Det vore ju ganska bra för felsökning. Får man inga gengasknallar om man byter från glödstift till elspiral? Kan man göra båda sakerna själv och var beställer man delar? Någon som vet om det finns en howto man kan läsa?

Jag förstår inte vad det betyder "att mäta över flamvakten" vad gör man då och hur gör man?

Det känns som att driftstoppen inte kommer lika ofta så länge pannan/skorstenen är varm. Vad kan det betyda?
e2k
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 14:22
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av e2k »

En korkad fråga till. Fläkten gick sönder i brännaren förra hösten. Jag pratade då men installatören som sa att en ny fläkt kostar 800 kr. Jag fick istället hjälp av en kompis att laga den trasiga fläkten. Kostade ca 50 kr för en reservdel. Jag har också sett att det är sprickor i innerröret, leverantören sa att detta är vanligt och att man itne åtgärdar en så liten spricka som det är i min.

Läste på forumet att man har 4 års garanti. Min brännare är installerad 2002. Borde då inte garantin ha täckt både röret och fläkten även om det inte är jag som köpt brännaren?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Tror att du har dåligt drag vid start och då fylls pannan med kraftig rök och då ser inte fotocellen lågan ..och under drift så kanske överhettningsskyddet löser ut ..kolla om du har någon baffel eller turbolator du kan plocka ut ..och jag tror att oxå at din startdos är för stor därav puffarna och vid för stor startdos så får man en väldig rökutvekling som kanske stör brännaren /fotocellen /överhetningsskyddet
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
svajen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 17:36

Inlägg av svajen »

Jag vet en som hade problem med att pellx brännaren stannade under drift i hans nibe city. Då var det så att installatören hade dragit ur nån tempmätare till reglaget på pannan och satt pellx givaren istället. Sen hade han dragit ner reglaget till min. Men när pannan gick så blev luften runt den urtagna givaren varmare än det pannan stog på och den slog av. Det var bara att höja reglaget lite och så gick det bra igen.
e2k
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 14:22
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av e2k »

OK, tack för alla tips.

notti: vad är en baffel/turbolator. I själva pannan har jag som 6 hål/rör i vilka det suttit långa platta järn som är liksom veckade. Är detta bafflar? Ja har plockat ut 3 av 6 efter råd från min pelletsleveratör. Om det är överhettningsskyddet som slår ut. Måste man inte i så fall återställa det manuellt? Det sitter väl på matarröret, detta känns heller aldrig varmt.

svajen: jag skall spara ditt inlägg och fråga installatören om detta. Hoppas att han kan svara hur det är kopplat. Tempmätaren på pannan verkar förbikopplad, det spelar ingen roll vad jag sätter den på. Brännaren kör alltid upp till 80 och sedan stannar den för att dra igång igen vid 65-70.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jo dom där veckade plattjärnen är turbolatorer och du kanske ska plocka ur en eller två kanske alla för att testa om den tjuv stannar då med ..men du ..hur stor är din startdos i deciliter ? och hur mycket går din skruvmotor vid drift ? som sagt normal startdos är 3 deciliter och skruvgång vid drift ca tre fjärdedels varv och full fart på fläkt och dessa inställningar brukar funka rätt bra som referens
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
svajen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 17:36

Inlägg av svajen »

e2k skrev:OK, tack för alla tips.

notti: vad är en baffel/turbolator. I själva pannan har jag som 6 hål/rör i vilka det suttit långa platta järn som är liksom veckade. Är detta bafflar? Ja har plockat ut 3 av 6 efter råd från min pelletsleveratör. Om det är överhettningsskyddet som slår ut. Måste man inte i så fall återställa det manuellt? Det sitter väl på matarröret, detta känns heller aldrig varmt.

svajen: jag skall spara ditt inlägg och fråga installatören om detta. Hoppas att han kan svara hur det är kopplat. Tempmätaren på pannan verkar förbikopplad, det spelar ingen roll vad jag sätter den på. Brännaren kör alltid upp till 80 och sedan stannar den för att dra igång igen vid 65-70.
Panntemperaturen styrs av pellxen men pannan bryter fortfarande om det blir för varmt runt pannans givare. Testa å ställ upp reglaget på pannan till 60C och se vad som händer.
e2k
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 14:22
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av e2k »

Panntemperaturen styrs av pellxen men pannan bryter fortfarande om det blir för varmt runt pannans givare. Testa å ställ upp reglaget på pannan till 60C och se vad som händer.
Reglaget (temp) står på max på pannan. Jag trodde inte denna hade någon inverkan.
Jo dom där veckade plattjärnen är turbolatorer och du kanske ska plocka ur en eller två kanske alla för att testa om den tjuv stannar då med ..men du ..hur stor är din startdos i deciliter ? och hur mycket går din skruvmotor vid drift ? som sagt normal startdos är 3 deciliter och skruvgång vid drift ca tre fjärdedels varv och full fart på fläkt och dessa inställningar brukar funka rätt bra som referens
OK, du menar att jag skulle ta bort alla sex turbolatorer då? Idag är 3 av 6 bortagna. Hur gör man enklast för att mäta startdos, skruvgång? Fläktfart på max, skall man pilla på ställskruven för lufttillförsel i drift då. Hur vet jag att det är max?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

e2k skrev:
Panntemperaturen styrs av pellxen men pannan bryter fortfarande om det blir för varmt runt pannans givare. Testa å ställ upp reglaget på pannan till 60C och se vad som händer.
Reglaget (temp) står på max på pannan. Jag trodde inte denna hade någon inverkan.
Jo dom där veckade plattjärnen är turbolatorer och du kanske ska plocka ur en eller två kanske alla för att testa om den tjuv stannar då med ..men du ..hur stor är din startdos i deciliter ? och hur mycket går din skruvmotor vid drift ? som sagt normal startdos är 3 deciliter och skruvgång vid drift ca tre fjärdedels varv och full fart på fläkt och dessa inställningar brukar funka rätt bra som referens
OK, du menar att jag skulle ta bort alla sex turbolatorer då? Idag är 3 av 6 bortagna. Hur gör man enklast för att mäta startdos, skruvgång? Fläktfart på max, skall man pilla på ställskruven för lufttillförsel i drift då. Hur vet jag att det är max?
Ja det kan ju vara värt att prova med att ta bort alla turbolatorer ..man kan ju återmontera dom en i taget och se vad som händer ..jag mäter upp startdos så här ..när brännaren ska starta så tar jag loss pellets slangen från brännaren och låter hela startdosen hamna i en plastkasse och när skruven har stannat så stänger jag av brännaren med strömbrytaren ..jag mäter upp pelletsen som jag har i påsen med en decilitergraderad tillbringare ..om jag nu har mer än ex 3 deciliter i tillbringaren så ändrar jag på stardosen med potentiometer 2 och dessa är rätt kännsliga ..fläkt farten ställer du med potentiometer 3 för högeffektsläge och potentiometer 4 för lågeffekt ..vid inställning av brännare brukar jag plocka bort bygling som finns på styrkortet så att brännaren endast går på högeffekt ..sedan när jag fått högeffekten att funka så fortsätter jag att ställa lågeffekten ..för övrigt så finns ju det mesta i manualen och den finns här oxå .. http://www.kmp-ab.se/Instanvisning%20PX ... 1-9www.pdf
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Någon som har likndånt problem som min brosan har en PX21.
Varje gång när den brännare har precis färdig med svalning så slår det direkt alarm och stopp hela. Så är bara stäng av brytare och slå på igen så funger utmärk för nästa start.

Varför just där dykar upp alltid alarm varje gång när svalning har prcis färdig. Kanske har med vakt att göra fel kännadom för lågor?

Men ständig. Någon måste finnas felaktig.
Skruv ok, dosar ok, fyr mycket bra, tändelement funger bra starta utan problem, fläkten ok och med har förskte justera olika. Hjälp inte.

Annars vad tror ni så ge tips hit. Så ska vi testa och kanske byta någon delar.

Hans brännare är ett år gamla. Och haft isällan driftstopp under dess ett år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar