Trimma in pellx

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GorCl
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 04 nov, 2005 19:23

Trimma in pellx

Inlägg av GorCl »

3.5 Första start/Testsekvenser/Justering under drift
Brännaren är inte inställd vid leverans. Innan man startar brännaren första gången måste den grovinställas. Inställningen underlättas om man tar hjälp av brännarens inbyggda testsekvenser. Därefter startar man brännaren och finjusterar den med hjälp av ett rökgasanalysinstrument. Man bör också göra en justering efter någon veckas drift då eventuella tjärbeläggningar från vedeldning bränts bort ur pannan.
Observera att inställningarna ändras när man vrider på justerrattarna även om man inte befinner sig i en testsekvens. Man kan alltså ändra inställningarna under drift.
Brännarens testsekvenser / grundinställning första start
För att komma in i en testsekvens måste manöverbrytaren slås av och funktionsomkopplaren ställas i det läge som skall testas (4 – 9).
Om brännaren är i drift när manöverbrytaren slås av så låter man den stänga ner, se sid. 14.
Grön ”On” lampa blinkar när manöverbrytaren slås på. Testsekvensen startar när tryckknappen ”test” trycks in. Röd ”Larm/Test” lampa lyser så länge testet pågår.
För att komma ur testsekvenserna, och återgå till driftläge, slå av manöverbrytaren och sätt funktionsomkopplaren i något av driftlägena (0-3). När manöverbrytaren åter slås till är brännaren i drift (och kommer att starta när panntemperaturen är under starttemperatur).
Läge 9: Test startdos.
Före test skall skruvtransportören fyllas med pellets enligt instruktion sid.10.
Lyft ur pelletslangen ur fallröret och placera en hink under den. Starta test-sekvensen (9). Skruven matar en sammanhängande dos pellets. Displayen visar justerrattens läge (1 – 10 lampor). När testet löpt ut släcks larm/test- lampan (trycks testknapp igen så körs en ny startdos). Väg eller mät upp den uppsamlade dosen pellets.
Vi föreslår 3 - 3.5 dl eller 200 – 250 gram. Pellets skall täcka tändhålet i brännarrörets gavel. En för liten startdos kan hinna brinna ut så pass mycket att flamvakten inte ser flamman, då brännaren går över i driftsläge, med driftstopp och larm som följd. Undvik doser över 300 gram pga. risken för ”pannpuffar”.
Alla inställningar i samband med installation ska göras av en auktoriserad PellX-Installatör! Mer detaljerad information finns i PellX-utbildningsmaterial för installatörer.

Läge 8: Test driftdos
Lyft ur pelletslangen ur fallröret och placera en hink under den. Starta test-sekvensen (8). Skruven matar flera små doser pellets under 6 minuter på samma sätt som under drift. Displayen visar justerrattens läge (1 – 10 lampor).
När testet löpt ut efter 6 min. släcks larm/test- lampan (trycks testknapp igen så körs en ny driftsdos-test). Väg upp den uppsamlade dosen pellets.
Driftdoser beräknade på pellets med energiinnehåll 4.8 [kWh/kg]. illförd effekt (kW)1015202530200250300350400450500550600650Testdos g / 6 minuter T
Tillförd
Effekt [kW] Testdos [gram] (12,5) 260 15 310 17,5 370 20 420 22,5 470 25 520 27,5 570 (30) 625
Vilken effekt man ska välja beror på vilken panna som brännaren monteras i och fastighetens effektbehov. Rådgör med din PellX-återförsäljare. Under 20 kW tillförd effekt skall lågeffektbyglingen tas bort.
Läge 7: Test förbränningsfläkt högeffekt
När testsekvensen startats går fläkten i inställt högeffektläge.
Displayen visar justerrattens läge (1 – 10 lampor).
Testet körs i 6 min eller tills manöverbrytaren slås av.
Upp till 20 kW tillförd effekt föreslår vi grundinställningen minst 3 tända lampor i displayen. Vid högre effekter kan man grundinställa med max. fläkt (10 lampor i displayen).
Läge 6: Test förbränningsfläkt lågeffekt
Fläkten går i lågeffektläge, i övrigt funktion som testläge 7
Upp till 20 kW, tillfört på högeffektläget, föreslår vi grundinställningen 5 tända lampor i displayen. Vid högre effekter kan man grundinställa med max. fläkt (10 lampor i displayen).
Driftdosen bör kontrolleras några gånger om året och alltid i samband med byte av pelletskvalitet. Om avvikelsen är mer än
0,5 kg/h (testdos avviker mer än 50 g/6 min) från uppgiften i ”Garanti- och Installationsbeviset” bör driftdosen justeras.
i


Läge 5: Test panntemperatur (frånslagstemperatur)
När tryckknappen ”test” trycks in 1:a gången visas brännarens frånslagstemp (börvärde panntemp).
Displayen visar justerrattens läge (2 – 10 lampor).
Om ”test” trycks in en 2: a gång (inom 6 min.) visas aktuell temperatur på tempgivare nr. 1
Displayen indikerar aktuell temperatur (0 – 10 lampor).
Om ”test” trycks in 3: e gång (inom 6 min.) visas aktuell temperatur på tempgivare nr. 2
Displayen indikerar aktuell temperatur (0 – 10 lampor).
Om ”test” trycks in en 4: e gång (inom 6 min.) så går man ur testsekvensen.
Trycks ”test” nu så körs testet om från början
Testet körs i 6 min eller tills manöverbrytaren slås av.
Frånslagstemperaturen är ställbar mellan 50 och 90°C, 2 till 10 lampor i displayen. LED indikering av panntemperatur PellX 405060708090100012345678910Antal tända LED på displayTemp oC
Under ca 45°C är displayen helt släckt och vid ca 90°C är den helt tänd. Upplösningen på displayen är 5°C / lampa.
Ex. om 3 lampor är tända är temperaturen minst 40+3x5=55°C och max 59 °C.
Läge 4: Funktionstest
När testsekvensen startats slås tändelement och fläkt på under max. 5 minuter. (Fläkten går för att inte tändelementet skall överhettas).
När flamvakten belyses (inom 5 min.) så slås tändelement och fläkt av och flamvakten mäter ljusstyrkan. Ljusstyrkan indikeras på displayen (0 – 10 lampor).
En tänd lampa räcker för godkänt flamvaktsvärde under drift.
Om knapp ”test” trycks in nu så körs fläkt och matarmotor i högeffektläget under max 6 min. OBS! matarmotorn går intermittent dvs. inte hela tiden.
Testet körs i 6 min eller tills manöverbrytaren slås av.


Justering under drift / finjustering av luftmängd
För grov inställning och kontroll av brännarens funktion, kan man bedöma förbränningens kvalitet genom att se på lågans storlek och färg. Lågan skall några minuter efter start ha en gul-vit nyans. Är lågan mörkt gul får brännaren för mycket bränsle eller för lite luft, vit låga innebär tvärt om för mycket luft eller för lite bränsle. Lågan kan variera lite i färg mellan vit och gul, detta är helt normalt. Grå eller svart rök från skorstenen indikerar också för lite luft. Vit rök består mest av vattenånga vilket är fullt normalt vid låg utetemperatur. Om pannan tidigare har eldats med ved kan röken vara mörk och starkt luktande p.g.a. att tjära i pann- och skorstensväggar bränns bort. Detta kan pågå under ca en vecka.
Finjusteringen av brännaren ska göras då panna uppnått normal drifttemperatur (minst 60 oC) och brännaren gått i högeffektdriftläge i minst 15 minuter, samt tidigast 5 minuter efter det att brännaren gått ner i lågeffektläge.
Ställ in luftmängden (fläkt). Inställning av rätt luftmängd är viktig för att få en hög totalverkningsgrad och därmed god driftekonomi. För optimal inställning skall ett rökgasinstrument användas.
Rekommenderad CO2-halt är ett medelvärde på 10-13 % på högeffektläget och några procent lägre på lågeffektläget.
CO-halten bör ligga på ett medelvärde under 300 ppm.
Tänk på att även om det går att ställa in brännaren med låg CO vid högre CO2-halt, bör man ha en marginal på några procent för att klara de normala variationer som orsakas av bränsle, dragförhållande och askansamling i brännarröret.
Vänta tills brännaren gått i lågeffektläge i minst 5 minuter (5 segment i displayen lyser), ställ luftmängden på samma sätt som vid inställning av högeffektläget. Lågan skall vara betydligt mindre än i högeffektläget.
Finjustera stopptemperaturen och övervaka brännaren under nästa eldningscykel.
Iakttag stor försiktighet vid öppnande av eldstadslucka eller titthål under drift. Håll ansiktet på behörigt avstånd och var beredd att stänga luckan.
:D
Skriv svar