Rökgastemp med PellX P21 - Moment 22

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Rökgastemp med PellX P21 - Moment 22

Inlägg av belzebub »

Hej på er allihopa.
Jag har en PellX P21 (inte KMP) som går som tåget, men av ren nyfikenhet köpte jag mig en rökgastermometer för ett par veckor sedan och till min stora förvåning visade denna 300 grader vid full drift. I Manualen till brännaren står det att optimalt är 160-200 grader. Däremot så sitter jag i dilemmat att då jag justerar baffelplåten i pannan för att sänka rökgastempen så stannar brännaren pga att det blir för varmt i matarröret.
Jag verkar ha hittat en balans nu där rökgastempen är runt 250 grader+att tempvakten inte löser ut men jag tycker att detta är onödigt hög temp iaf.
Hur ska man kunna ställa in pannan så att det är "rätt" temp (160-200) samtidigt som inte tempvakten bryter...

Han som installerade pannan sa att det kunde variera mellan 150-250 grader, men det verkar ju dumt att elda för kråkorna (man skaffade ju lixom pellets för att det skulle bli billigare, jmfr med olja). Han sänkte dessutom effekten på brännaren eftersom 20kW är onödigt mycket.

Tacksam för svar.

mvh Jonas (Pannan är en Parca Norah 3000)
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Installera en motdragslucka så får du in luft från ett annat håll än genom brännaren. Detta sänker rökgastempen en del. Min är på 335 grader, så jag väntar med spänning (och värkande plånbok) på min lucka :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Varför inte minska på pelletsmängd vid full drift :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Jag har sänkt effekten till ca 15kW, men jag kommer inte under 230 grader på rökgaserna.
Tror nog att det får vara så iaf. tempen 1 meter ner i skorstenen verkar ligga på ca 80 grader och då är det ju bra iaf.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag har 150 grader vid skorstenens mynning :shock:

Hur mycket sänker en motdragslucka tempen egentligen? Bara på ett ungefär? Är det 10 grader eller 100 grader?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Jag hade först 317 grader vid installationen eftersom installatören tog bort den övre baffeln. När jag tog kontakt med honom efter ett par dagar kom han ut och satte tillbaka baffeln och vips, var vi nere i 270 grader. Samtidigt ställdes effekten på brännaren ned till 15 kW. Nu ska vi sätta dit en draglucka för att försöka få ned rökgastemperaturerna mer.
Nån som vet om detta funkar med den kombinationen som jag kör på?
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

CTC Total -83 skrev:Jag hade först 317 grader vid installationen eftersom installatören tog bort den övre baffeln. När jag tog kontakt med honom efter ett par dagar kom han ut och satte tillbaka baffeln och vips, var vi nere i 270 grader. Samtidigt ställdes effekten på brännaren ned till 15 kW. Nu ska vi sätta dit en draglucka för att försöka få ned rökgastemperaturerna mer.
Nån som vet om detta funkar med den kombinationen som jag kör på?
Min draglucka sänkte tempen med 80 grader, men då har jag också brrrrrrra drag i skorstenen.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
rutis
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 00:44

Inlägg av rutis »

Frisse Frisén skrev:Jag har 150 grader vid skorstenens mynning :shock:

Hur mycket sänker en motdragslucka tempen egentligen? Bara på ett ungefär? Är det 10 grader eller 100 grader?

150grader i toppen av skorsten!
Du eldar verkligen för kråkorna, om någon kråka skulle våga sig över din skorsten får han nog dräkten svedd :wink:

Man brukade säga att när man eldar med olja bör man ha en temperatur på ca. 85 grader en meter ner från skorstenstopp för att undvika kondens i skorstenen. Vid eldning med pellets bildas det inte svavelsyra som det gör vid eldning med olja men det är fortfarande väldigt illa om det kondenserar vatten (bildas vid förbränning av pellets) i skorstenen eftersom teglet absorberar det och det kryper ut påden kalla sidan (vinden) och kan orsaka en massa otyg.

Jag använder en grilltermometer med trådlös display (den finns för 200:- på Jula) då kan jag från pannrummet se vilken temperatur avgaserna egentligen har eftersom en skorsten utan rör kyler avgaserna med 21-35 grader per meter.
En rörfri skorsten är att föredra eftersom man då har en "levande" ventilation i huset, detta därför att varma ventilationskanaler i skorstenen faktiskt har ett egendrag som det var tänkt när man uppförde huset.
De arma stackare som installerat värmepump har bäddat för mögel och annat otyg eftersom huset i stora drag har förlorat sitt "självdrag" med att skorstenen dog (blev kall).
Att sätta in ett rör som man isolerar med värmeculit ger en liknande effekt men där har man åtminstonde en härd som suger till sig en viss luftmängd.
Själv köpte jag i höstas ett gammalt hus och en av de första åtgärderna var att dra ur slangen ur skorstenen och stryka insidan med keramiskt bruk för att täta om den. Numer har jag en fin varm skorstensstock som sprider värme i de omgivande utrymmen som finns. Och jag har definitivt den bästa ventilation som finns.
Frugan uttryckte glatt att "nu torkar tvätten i källarn över natten" och jag ser det som ett gott tecken på ett friskt hus.
Ingen i familjen blir längre så förkylda som tidigare och jag vill gärna tillskriva en god inomhusmiljö förtjänsten.

Innan vi införde värmepumpar och oljepannor i våra hus fanns i vokabuläret "sjuka hus" och för mig betyder det att vi har något att lära av förr.
rutis
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 00:44

Inlägg av rutis »

Jag menade fanns inte vokabuläret "sjuka hus"
Skriv svar