Pellx - begreppsförvirring?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Pellx - begreppsförvirring?

Inlägg av Allan »

Hej!
Har en Pellxbrännare sedan -01. Blev medlem häromdagen och har läst många inlägg. Blev litet förvirrad över de olika varianter av Pellxbrännare som finns. Kan inte någon ge en kort historik över vad som hänt under deras levnadstid? Det tycks ju tillverkas två varianter idag.

MVH Allan
Senast redigerad av Allan den mån 12 dec, 2005 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
vms7
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:41

Re: Pellex - begreppsförvirring?

Inlägg av vms7 »

Allan skrev:Hej!
Har en Pellxbrännare sedan -01. Blev medlem häromdagen och har läst många inlägg. Blev litet förvirrad över de olika varianter av Pellxbrännare som finns. Kan inte någon ge en kort historik över vad som hänt under deras levnadstid? Det tycks ju tillverkas två varianter idag.

MVH Allan
Det finns två "varianter" av PellX, den ena tillveraks av PellX och den andra av KMP. Jag tycker någon moderator borde skapa ett nytt forum under "FABRIKAT" - KMP. Då kan vi slippa ihopblandningen av P21 och PX21.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
LordPellets
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 13:21

PellX eller KMP?

Inlägg av LordPellets »

Ja, detta är ju trots allt en seriös sida. De som har möjligheten borde ta och markera skillnaden mellan dessa produkter. Ringer man PellX så blir man omdirigerad till KMP (ifall det gäller gamla PellX-brännaren)! De som äger en gammal PellX-brännare äger därmed en KMP-brännare. Dags att lägga upp KMP som ett fabrikat kanske? Det är förmodligen väldigt irriterande för (inte bara mig) förmodligen alla medlemmar att behöva läsa en massa om fel man inte fattar någonting av eftersom man inte har samma produkt! Kanske en Länk som heter KMP (Gamla PellX)? Se hit moderatorer ;)
Syren1
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 04 dec, 2005 17:12
Ort: Per skåne

Inlägg av Syren1 »

Jag håller med det är stor skillnad på pellx och kmp idag,På kmp idag jobbar konstruktören till gamla pellx och förbättrade kmp så det är helt skilda brännare och därför så bör dem ha skilda spalter, för kmp e faktiskt stor idag genom avtal med OKQ8 och bra produkter o service
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Hallå Micke ..blir det nått :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
svajen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 17:36

Inlägg av svajen »

Lägg till en sticky med bilder och info så folk vet vilken brännare de har. Det är ganska svårt när man är ny.
Att ha två forum tror jag bara kommer vara ännu mera förvirrande eftersom många inte vet om de har en kmp eller gordic.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Verkar vara så att vi med PX20-21 och P21 är minoritet :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

notti skrev:Verkar vara så att vi med PX20-21 och P21 är minoritet :lol:
Ta inte illa upp, men någon måste ju vara det också... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Roli skrev:
notti skrev:Verkar vara så att vi med PX20-21 och P21 är minoritet :lol:
Ta inte illa upp, men någon måste ju vara det också... :wink:
Nää då ..jag tar inte illa upp ..men när jag var på Hem och villamässa i Örebro och där var typ alla brännarna för beskådning ..hur jag än minglade mellan dom olika brännarna så fanns det bara 2 som jag föll för ..ja det var nya KMP´s PX21 och Janfire ..dom övriga ja jag vet inte vad jag ska säga ..bäst att vara tyst :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Själv kör jag som synes KMP, men nog verkar den nya brännaren från Gordic mer spännande än KMP:s. Separat panel med många fler inställnings- och avläsningsmöjligheter! Eller har jag missuppfattat det hela?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pellex - begreppsförvirring?

Inlägg av Allan »

Allan skrev:Hej!
Har en Pellxbrännare sedan -01. Blev medlem häromdagen och har läst många inlägg. Blev litet förvirrad över de olika varianter av Pellxbrännare som finns. Kan inte någon ge en kort historik över vad som hänt under deras levnadstid? Det tycks ju tillverkas två varianter idag.

MVH Allan
Här började tråden. Det verkar inte som om någon vill göra en historik, så jag får väl börja samla material själv.
Någon som vet när Pellx första brännare kom ut? På 90-talet någon gång?
Vet ni om det finns bilder eller prospekt? Måste man ju ha med i en historik.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
nitram
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 18:42

Inlägg av nitram »

Hej Allan!

Har en pellex från Gordic de enda som är lätt att läsa av är om det har varitt något fel anars är det nog ingen skillnad.


Martin
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Allan skrev:Själv kör jag som synes KMP, men nog verkar den nya brännaren från Gordic mer spännande än KMP:s. Separat panel med många fler inställnings- och avläsningsmöjligheter! Eller har jag missuppfattat det hela?
Vet inte men min erfarenhet säger att ju mer mojenger och prylar något innehåller dess mer som kan gå sönder ..och det första jag tänker på med lös pannel att jag skulle säkert skada kabeln ..men måste säga att PX21 har brännarrör av gjutjärn och även självuraskande
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

notti skrev:
Allan skrev:Själv kör jag som synes KMP, men nog verkar den nya brännaren från Gordic mer spännande än KMP:s. Separat panel med många fler inställnings- och avläsningsmöjligheter! Eller har jag missuppfattat det hela?
Vet inte men min erfarenhet säger att ju mer mojenger och prylar något innehåller dess mer som kan gå sönder ..och det första jag tänker på med lös pannel att jag skulle säkert skada kabeln ..men måste säga att PX21 har brännarrör av gjutjärn och även självuraskande
Efter att ha läst om Thermias bekymmer är jag böjd att hålla med dig.
Är själv inne på mitt andra brännarrör och det är snart moget för en TIG-svetsning. (När det har spruckit mellan alla de nio lufthålen i cirkel, faller biten mellan dem ned och då kommer det in mycket luft!)
Självuraskande, säger du, hur har de löst det? Mojänger eller tryckluft?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar