Driftstopp helatiden!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
LL
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 13:01
Ort: värmland

Inlägg av LL »

Hej

Du har nog samma problem som en granne har med sin pellex.
Ojämn pelletsmatning på grund av lång skruv, svårt att ställa in med långa längder. Ett problem som många får med brännare utan internskruv.

Har själv en skruv som är kapad till 1,4 m. Inga problem alls här.
Grannen har 7m med två 90 graders böjar.
Stannar då o då,bara att starta om så går den.

Det är borde installatörer känna till o rekomendera brännare med internskruv,typ janfire,ecotec eller liknande.
panna autoterm ev-100 från 1986
brännare pellex från 2001
veckoförråd i plåt, rymd 130kg
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Men min skruv är ju inte alls lång...kan vara typ 1.70 på sin höjd.
Så inga vinklar eller liknande på den.

Jag tror att min magasinknut skulle må bra av att tömmas. Synd bara att jag har fullt förråd nu. :(

Så får väl jobba med detta i 3 veckor till. :(
LL
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 13:01
Ort: värmland

Inlägg av LL »

Hej igen

Kolla kabeln till tempgivaren som går till pannan.
Min var det klappkontakt i kontaken som går i brännaren.
Så ibland stanna min innan den kom upp i temp.
Vibrationer från fläkten gjorde att den glappa.
Mitt eget misstag att det blev så,kom åt den en gång när jag stängde pannluckan.
panna autoterm ev-100 från 1986
brännare pellex från 2001
veckoförråd i plåt, rymd 130kg
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jag har nu lokaliserat felet.
Pelletsen stryper sig själva i knuten på magasinet. Så det ramlar inte ner pellets med samma tryck helatiden mot skruven.

Då blir det luftfickor i skruven och brännaren slocknar.

Tyvärr så har jag ju nåstan fullt magasin nu så jag får kämpa på tills det är tomt.

Tycker det är märkligt ändå.
jgr
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 05 dec, 2005 20:53
Ort: Landskrona

Upprepade driftstopp!

Inlägg av jgr »

HEJ!
Min brännare är en Pellx år2001 (alltså KMP).
Jag installerade min brännare hösten 2004. (Köpt begagnad av släkting)
Brännaren har klabbat en del eftersom installatören inte skötte installationen ordentligt. (Justeringen)
När det nu började bli kallt i november och då bara de dagar det var högtryck, så stannade brännaren minst en gång om dagen.
Brännaren bara stannade under drift och bara grön lampa lyste med fast sken. Man kunde höra att det fortsatte att brinna i brännaren en liten stund efter.
Efter mycket funderande och lite läsning i detta forumet så kom jag fram till att jag skulle justera upp driftsmatningen lite grann.
Sedan dess har det fungerat.

Skönt att slippa ett hus med 14grader i november.
jgr
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag har också haft drifstopp stup i kvarten sen installationen den 16/11 och har kommit fram till att det är motorn till matarskruven som är kass.

Jag gav mig helt enkelt f*n på att hitta felet och ställde mig därför och övervakade den hela tiden ända från uppstart (vilken jag tycker tar ganska lång tid). Efter ett tag slutade det helt enkelt att komma några pellets och jag kunde bara höra ett (väldigt) svagt klickande från motorn. När jag försökte tvångsköra den så gick inte det heller. Ibland klickade det och ibland surrade det svagt i den.

Nu funkar den lite till och från, men sen jag höjde driftdosen till den nivå de rekommenderar i manualen så går den bättre eftersom (antar jag) elden då inte hinner slockna mellan de lyckade matningsförsöken.

Denno: Var köper du dina norska pellets nånstans?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Fick förresten ett tips för att förhindra stopp i matningen nere i behållaren. Skär bort en bit (ca 2 decimeter) av plaströret i ett diagonalt snitt så får man en större yta där pelletsen ligger an emot skruven (skär bort på den sida som pekar uppåt...). Jag har än så länge inte fått nåt stopp där nere :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Fick ett hett tips angående matarskruvsmotorn:

I änden på motorn sitter det ett runt täcklock fäst med två stjärnskruvar. Under locket sitter det fyra fjädrar. Dessa sitter där, enligt uppgift, för att förhindra att skruven ska kunna gå baklänges om nåt skulle gå snett.

Lossa luckan (och håll emot den lite så att inte fjädrarna hoppar ur).
Plocka bort två av fjädrarna (diagonalt) så att trycket på bromsen blir lägre.

Detta är tydligen ett förhållandevis vanligt fel. I alla fall på nyare PellX.

Jag plockade bort mina för en stund sen så vi får se hur det går :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

hmm
Frisse:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med din beskrivning.
Kan du inte vänligen lägga in ett par bilder ang detta.
Det skulle uppskattas grymt mycket.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

belzebub skrev:hmm
Frisse:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med din beskrivning.
Kan du inte vänligen lägga in ett par bilder ang detta.
Det skulle uppskattas grymt mycket.

Ungefär så här menar jag. Man blottar alltså själva skruven.
Har funkat klockrent än så länge :)

Bild

Skulle den här tråden kanske klistras?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

hehe
Den förklaringen förstod jag, men inte den andra Alltså den med fjädern uppe vid skruvmotorn.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

belzebub skrev:hehe
Den förklaringen förstod jag, men inte den andra Alltså den med fjädern uppe vid skruvmotorn.
Glöm inte att hålla emot plattan lite när du lossar skruvarna så att inte fjädrarna hoppar ut.

Bild



På nedanstående illustration symboliserar de färgade prickarna de fjädrar som sitter under locket på bilden ovan. Lossa antingen motsvarande de röda eller de gröna.
Bild

Nu har brännaren gått felfritt i ett dygn sen jag gjorde ovanstående lilla modifikation :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Frisse Frisén skrev:
Denno: Var köper du dina norska pellets nånstans?
Jag beställer dom av:
PS Mark & Pelletsbrännare.
Ligger i Olofstorp.
Tel: 031-7020110

Har funkat bra. Har iofs inget att jämföra med eftersom jag bara kört dessa. Men fick 2 påsar med "vanlig" pellets och dessa är klart mycket hårdare och dammar mindre vad jag kan se.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Denno skrev:
Frisse Frisén skrev:
Denno: Var köper du dina norska pellets nånstans?
Jag beställer dom av:
PS Mark & Pelletsbrännare.
Ligger i Olofstorp.
Tel: 031-7020110

Har funkat bra. Har iofs inget att jämföra med eftersom jag bara kört dessa. Men fick 2 påsar med "vanlig" pellets och dessa är klart mycket hårdare och dammar mindre vad jag kan se.
Toppen :D De får bli min nästa pelletsleverantör.
Kör med SydPellets nu och är inte speciellt nöjd. Jag får ganska mycket slaggbildning. En ganska fet kaka i botten på brännarröret :evil:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Nu har jag också testat med att ta bort två fjädrar vid skruv-motorn. Under en vecka fick jag hela tre stopp p.g.a att inga pellets kom, alltså luftfickor. Det gjorde alltså ingen skillnad och jag börjar bli riktigt förbannad på skräpet nu. Av installatören får jag inga direkta tips. Nu får jag kräva att han kommer hem och tittar på det. Jag börjar ångra valet av PellX och att jag inte installerade Janfire eller Thermia istället. :evil:

Finns det någon som har den nyare typen av skruv med den lilla motorn som inte haft några som helst problem??

Min jobbarkompis har kört med pellets (Janfire) sedan -96 och han har haft ett enda stopp i skruven under alla dessa år! Jag har redan hunnit tappa räkningen under de 2,5 månader jag haft pellets.
Skriv svar