Ny variant av KMP ?!?!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Ny variant av KMP ?!?!

Inlägg av belzebub »

Hej på er allihopa.
Som ni vet så finns det ju två "varianter" av pellx.
Den som Gordic säljer (den jag har) och den som KMP säljer (många hävdar att detta är originalet.

Min installatör var hemma härom dagen och satte in en dragbegränsare och då diskuterade vi lite om KMP vs Gordic.

Han sa då att KMP kommer att ändra sin princip så att den går mot samma som Gordic, dvs att ha styrlådan utanför brännarenheten. Det var visst krav från något håll.

Tänkte bara meddela er andra om detta.
Ha ett gott nytt år !!!

// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Mailade KMP och frågade om det ..få se vad dom säger :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Svar från KMP ...

"Ska hälsa från från Ulf Wikström på utvecklingsavdelningen att styrkortet inte kommer att sitta på väggen. Nytt styrkort är på gång men kommer sitta på sitt vanliga ställe."

Mvh & god fortsättning
Anders Waernqvist
KMP

Tyckte väl att det verkade konstigt att gå bakåt genom att sätta styrbox vid sidan om ..tror att det är bäst både för tillverkaren och användaren om allt är intergrerat
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Tyckte väl att det verkade konstigt att gå bakåt genom att sätta styrbox vid sidan om ..tror att det är bäst både för tillverkaren och användaren om allt är intergrerat
Kan du utveckla detta lite mer varför du tycker så.

För och nackdelar med att stykortet sitter på brännaren.
Tyckte väl att det verkade konstigt att gå bakåt
Vad är det för riktning du tycker att utvecklingen skall gå när du säger att denna riktning är att gå bakåt.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

MP skrev:
Tyckte väl att det verkade konstigt att gå bakåt genom att sätta styrbox vid sidan om ..tror att det är bäst både för tillverkaren och användaren om allt är intergrerat
Kan du utveckla detta lite mer varför du tycker så.

För och nackdelar med att stykortet sitter på brännaren.
Tyckte väl att det verkade konstigt att gå bakåt
Vad är det för riktning du tycker att utvecklingen skall gå när du säger att denna riktning är att gå bakåt.
Kort bara ..om allt intergrerat så har tillverkaren lättare att hjälpa kunden i och med ev problem så åker allt till service enklare i och med allt sitter på en enhet ..man behöver inge större kunskap i meckande och behöver inte skruva loss något vid sidan om ...
och för oss konsumenter är detta med kablar ett helxxxe ..vi har kabel överallt redan ..och om ingen kabel så kan inte vi konsumenter ha sönder kabeln :wink: ..och om vi nu tittar på allt annat runt om oss så är det ju så att vi konsumenter vill järna ha allt i ett ..ja se ex mobil telefoner ..dom har ju både det ena och andra inbyggt ..se bara hur det är på väg att bli med vår TV tittande ..där vill konsumenter ha allt i ett oxå ..video, DVD, tuner, dator, multimedia, mm ..nää allt i ett är enklare för oss konsumenter :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Jag tycker att notti har fel. Faktumet att styrboxen INTE är integrerad med brännaren var ett (av flera) skäl till att jag har valt att beställa en PellX P21. Elektronik tillsammans med värme och damm från pellets tycker inte jag låter som en bra kombination. Min gissning är snarare att många tillverkare kommer att gå över till extern styrbox.

Vi får väl låta tiden utvisa om jag eller notti får rätt.
Gustf
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 28 dec, 2005 03:25

Inlägg av Gustf »

Bäst att lägga sig i debatten lite :D

Jag är elektroingenjör och känner att det finns fördelar och nackdelar med båda systemen.

Fördelar med integrerat:

Inga långa kablar som kan bli skadade.
Kablarna kan ge upphov till störningar.

Fördelar med externt:

Enklare att göra inställningar och se driftinformation med en enhet i ögonnivå.

Enklare för en tekniker att felsöka när man enkelt kan byta styrenhet och på så vis enklare ringa in om det är fel på själva brännaren eller styrboxen.

Temperaturen blir förhoppningsvis lägre i en box utanför brännaren där miljövariablerna är tämligen enklare att kontrollera.


Jag anser för övrigt att elektronikenheterna till brännarna håller en relativt låg teknikhöjd och borde gå att göra bättre och framförallt till ett mycket mer fördelaktigt pris.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

HET skrev:Jag tycker att notti har fel. Faktumet att styrboxen INTE är integrerad med brännaren var ett (av flera) skäl till att jag har valt att beställa en PellX P21. Elektronik tillsammans med värme och damm från pellets tycker inte jag låter som en bra kombination. Min gissning är snarare att många tillverkare kommer att gå över till extern styrbox.

Vi får väl låta tiden utvisa om jag eller notti får rätt.
Den dagen då min PX20 blir sååå varm där elekroniken sitter att det skulle ta skada av värmen är det helt sannolikt stora fel på förbränningen med tanke på att dessa prylar som sitter i elekroniken klarar lätt + 100 grader ..och varifrån skulle dammet komma in i elekroniken ? ..min px21 är inne på fjärde året och inte finns det någon damm på styrkortet ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har tidigare förgäves försökt få någon att klargöra skillnaden mellan Gordics P21 och KMP:s PX21.
Om KMP forfarande kommunicerar med användaren med hjälp av en grön, en gul och en röd lysdiod (OK - plus en grön för nätanslutning), som de gör på min gamla, så tycker jag nog att Gordic verkar ha gått ett steg längre! De har t. ex. en separat styrlåda, som man kan ha i ögonhöjd.

Gordic har även en testfunktion, beskriven av en herre med signaturen GorCl, om jag minns rätt. Har nog en nära relation till Gordic. Kolla här, om ni orkar läsa allt.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 83c3caf999

Försök göra detta med en grön, en gul och en röd lysdiod!

Sedan är det ju inte alla, som har samma kontrollbehov! Då kan det vara skönt att slippa alla dessa avläsningsmöjligheter!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Allan skrev:Har tidigare förgäves försökt få någon att klargöra skillnaden mellan Gordics P21 och KMP:s PX21.
Om KMP forfarande kommunicerar med användaren med hjälp av en grön, en gul och en röd lysdiod (OK - plus en grön för nätanslutning), som de gör på min gamla, så tycker jag nog att Gordic verkar ha gått ett steg längre! De har t. ex. en separat styrlåda, som man kan ha i ögonhöjd.

Gordic har även en testfunktion, beskriven av en herre med signaturen GorCl, om jag minns rätt. Har nog en nära relation till Gordic. Kolla här, om ni orkar läsa allt.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 83c3caf999

Försök göra detta med en grön, en gul och en röd lysdiod!

Sedan är det ju inte alla, som har samma kontrollbehov! Då kan det vara skönt att slippa alla dessa avläsningsmöjligheter!
Ja du nytt kort på G ..

"Svar från KMP ...

"Ska hälsa från från Ulf Wikström på utvecklingsavdelningen att styrkortet inte kommer att sitta på väggen. Nytt styrkort är på gång men kommer sitta på sitt vanliga ställe."

Mvh & god fortsättning
Anders Waernqvist
KMP "
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Ja, hoppas kan man ju alltid...
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det är inte jag som säger "Nytt styrkort är på gång men kommer sitta på sitt vanliga ställe" ...det är Anders Waernqvist på KMP som säger det ..så varför hoppas när det tydligen är så att ett nytt kort är på väg :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vi talar om något, som vi inte har en aning om vad det är. Vi kan ju bara hoppas att det blir bättre än innan.
T. ex. fler avläsningsmöjligheter. ( = Bättre för mig.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Allan skrev:Vi talar om något, som vi inte har en aning om vad det är. Vi kan ju bara hoppas att det blir bättre än innan.
T. ex. fler avläsningsmöjligheter. ( = Bättre för mig.)
Vad är det du vill läsa av ..det enda som är av intresse är för dyrt för alla brännartillverkare ..ja jag menar en inbyggd rökgasanalys ..något annat saknar inte jag ..jag behöver ingen dispay för att se om det brinner i pannan :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nu vet jag ju inte vad olika brännare kan, så jag får väl knåpa ihop en önskelista, där en del önskningar förstås är helt orealistiska.

En digital display, som visar text och siffror

Visning av förinställda värden i text och siffror

Möjlighet att korrigera inställda värden, som t. ex. matning och fläkthastighet, genom att man matar in nya värden, med siffror

Visning av pelletsförbrukning per tidsenhet, med valbar enhet

Avd. för önsketänkande:

Steglös modulerande drift, dvs effekt efter behov
Lambdasondstyrd förbränning
Kabellös förbindelse mellan brännare och styrlåda, så att notti inte snubblar på sladden.

Har en känsla av att det finns en del brännare som redan har det jag önskar, och mer till!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar