Pelletsfrågor!! (Pellex brännare)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
karlskronapellets
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 18:39
Ort: Karlskrona

Pelletsfrågor!! (Pellex brännare)

Inlägg av karlskronapellets »

Hallå!!
Jag har ett par frågor ang pellets..
Har precis installerat en Pellex brännare i min panna en duplomat-73.

Jag upplever det som om vårt varmvatten inte är lika varmt längre.. Vad kan det bero på??

Innan de installerade pelletsbrännaren var min panntemperatur 70-90 grader.. Nu är den 60-80. Ska det vara så??

Mitt "spjäll" uppe på pannan står i fullt öppet läge?? Är det rätt??

Tacksam för svar/hjälp??
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är termostaten som styr panntemperaturen, den anger när brännaren skall slå ifrån, vet inte om Pellxen använder pannans egen termostat eller sin egen, om den har en egen termostat så måste du ställa om den i brännarens inställningar, du anger när brännaren ska slå ifrån, annars så har du en ratt på pannan avsedd för att ställa frånslagstempen på oljebrännaren, ibland använder man samma termostat för pelletsbrännaren.

Om du inte har några acc. tankar eller liknande så bör det vara det som är problemet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Re: Pelletsfrågor!! (Pellex brännare)

Inlägg av Frisse Frisén »

karlskronapellets skrev:Hallå!!
Jag har ett par frågor ang pellets..
Har precis installerat en Pellex brännare i min panna en duplomat-73.

Jag upplever det som om vårt varmvatten inte är lika varmt längre.. Vad kan det bero på??

Innan de installerade pelletsbrännaren var min panntemperatur 70-90 grader.. Nu är den 60-80. Ska det vara så??

Mitt "spjäll" uppe på pannan står i fullt öppet läge?? Är det rätt??

Tacksam för svar/hjälp??
På min brännare är det PellX's egen givare som styr frånslagstemperaturen. Har du manualen till den så kan du kolla hur man ställer in den, annars kan jag kolla åt dig (min är från 2005). Du kan ställa in både frånslagstemperatur och intervall 10, 15, 20 eller 25 grader.

Spjället ska stå helt öppet.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Skriv svar