CTC Totaloch PellX

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

CTC Totaloch PellX

Inlägg av CTC Total -83 »

Jag har en CTC Total från 1983 som tidigare främst använts med el, men även olja under 3 år.

Nu tänker jag installera en PellX-brännare i den.

Några frågor:

1
Hur bra funkar detta m.a.p. på pannans ganska dåliga verkningsgrad?

2
Vad kan man räkna med för energpris per kWh?

3
Ska man ha båda bafflarna i när man eldar?

4
Vilka rökgastemperaturer kan man räkna med?

5
Ska man göra brännaren på full effekt eller ska den tas ned? Finns det risk för kondensering i skorsten i så fall?

6
Är 24000 kronor ett bra pris inklusive moms, installation och ett 300 liters förråd?

Tacksam för snabbt svar.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Hej
Jag kan inte ge ett helhetssvar men jag bidrager gärna med mina erfarenheter. Dock så har jag en EcoTec A3 i min CTC Total från -79

1
Hur bra funkar detta m.a.p. på pannans ganska dåliga verkningsgrad?
Svar: Min A3 har gjort mig mycket nöjd under 8½ år nu i CTC:n och jag tycker inte alls att en CTC Total är någon dålig pelletspanna.

2
Vad kan man räkna med för energpris per kWh?
Svar: Jag förbrukade innan 3,5 m3 olja och räknar vi då 35000 kwh ut av detta (andra räknesätt kan väl användas och då kan du justera utifrån detta).
Nu förbrukar jag 7,4 ton pellets per år och med ett dagspris på 1650:- ton ger 12210:- delat med 35000kwh ger ca 35 öre per kwh.

3
Ska man ha båda bafflarna i när man eldar?
Svar: Ja
4
Vilka rökgastemperaturer kan man räkna med?
Svar: jag ligger på 150-160 grader just nu och naturligtvis med båda bafflarna i.

5
Ska man göra brännaren på full effekt eller ska den tas ned? Finns det risk för kondensering i skorsten i så fall?
Svar: kan ej svara här eftersom jag inte kan brännartypen du talar om och min A3 har inga justeringsmöjligheter så.

6
Är 24000 kronor ett bra pris inklusive moms, installation och ett 300 liters förråd?
Svar: Här finns det andra som är bättre på prislägena men det låter inte orimligt i alla fall( eller inte ocker om man så tycker)
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: CTC Totaloch PellX

Inlägg av notti »

CTC Total -83 skrev:Jag har en CTC Total från 1983 som tidigare främst använts med el, men även olja under 3 år.

Nu tänker jag installera en PellX-brännare i den.

Några frågor:

1
Hur bra funkar detta m.a.p. på pannans ganska dåliga verkningsgrad?

2
Vad kan man räkna med för energpris per kWh?

3
Ska man ha båda bafflarna i när man eldar?

4
Vilka rökgastemperaturer kan man räkna med?

5
Ska man göra brännaren på full effekt eller ska den tas ned? Finns det risk för kondensering i skorsten i så fall?

6
Är 24000 kronor ett bra pris inklusive moms, installation och ett 300 liters förråd?

Tacksam för snabbt svar.
1. visst är det rätt dålig verkningsgrad på ctc total men att köpa ny panna bara för det tar en massa år att tjäna in bara på verkningsgraden ..gjorde en uträkning på det förut och jag har för mig att det tar 50-80 år innan du tjänar på investeringen om man räknar på den pelletsmängd man spar med bättre verkningsgrad.

2. vet ej

3. du ska ha båda bafflarna i när du kör pellets

4. jag har 195-200 grader ..kan sänka mer om jag vill.

5. jag kör på full effekt hela tiden ..ser ingen fördel att köra halv ..om du inte har slang i skorsten så är det enda du bör tänka på att du har kring 80 grader 1 meter ner i skorsten och det bestämmer oxå rökgas tempen ..innan jag satt i slang var jag tvungen att ha ca 230-240 grader i rökgaser för att minimera risken för kondens (80 grader i topp /1m).

6. ser ut att var rätt okey pris för dagen ..kolla även här http://www.pelletsbilen.se/
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Även jag har försökt räkna på verkningsgraden...även om den är låg så tror jag inte det finns så mycket pengar att spara för mig.
20% bättre = ~ 1500kr/år
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

lp75 skrev:Även jag har försökt räkna på verkningsgraden...även om den är låg så tror jag inte det finns så mycket pengar att spara för mig.
20% bättre = ~ 1500kr/år
Så tycker jag med ..så länge den funkar får den hänga med
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Toppenfint. Tack för alla svar. Jag kommer definitivt att satsa på en PellX-brännare.

Har tre frågor till:

1
Ni som kör den här kombinationen, hur ofta sotar ni ur pannan? Och hur ofta sotar ni själva rökkanalen (utöver sotarens obligatoriska besök). Jag har ett 100 mm insatsrör av stål.

2
Hur ofta gör ni ren brännaren. Efter vad jag förstått bör man göra ren den minst en gång i veckan.

3
Vinner man nåt med att köra den på lägre effekt?
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

CTC Total -83 skrev:Toppenfint. Tack för alla svar. Jag kommer definitivt att satsa på en PellX-brännare.

Har tre frågor till:

1
Ni som kör den här kombinationen, hur ofta sotar ni ur pannan? Och hur ofta sotar ni själva rökkanalen (utöver sotarens obligatoriska besök). Jag har ett 100 mm insatsrör av stål.

2
Hur ofta gör ni ren brännaren. Efter vad jag förstått bör man göra ren den minst en gång i veckan.

3
Vinner man nåt med att köra den på lägre effekt?
1. Jag har väl inget direkt fastställt sotningsintervall men säg att jag gör det en gång i månaden kanske. Då skrapar jag iofs bara av väggarna...

2. Hur ofta man behöver sota den beror mycket på pelletskvalitén. En gång i veckan räcker gott tycker jag.

3. Enligt manualen ska man inte köra den på lågeffekt om den är ställd på mindre än 20kw så det gör inte jag.

Ang kWh-pris. Min installatör mätte upp en verkningsgrad på 76% vid installationen, men det var utan nedre baffelplåt, så jag vet inte vad det ligger på nu.
De flesta pelletssorterna ligger väl på cirka/drygt 4,5 kW per kilo så jag räknar med ungefär 3,5 kW per kilo nu.

Med effekten ställd på cirka 17 kW så hade jag en rökgastemp på 350 grader med draglucka (utan nedre baffelplåt). Med min hemmagjorda så kröp den ner 100 grader :)
Men jag har iofs ett j*vla drag i skorstenen :lol:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Skriv svar