Liten Pellx-historik

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Liten Pellx-historik

Inlägg av Allan »

I ett av mina första inlägg i november -05, efterlyste jag en Pellx-historik, som kunde belysa hur ett fabrikat blev två, fast snarlika. Responsen blev inte överväldigande - det var ingen som ville! I ett svagt ögoblick åtog jag mig att göra en historik själv. Därav blev naturligtvis intet.

Men så häromdagen uppstod ett utmärkt tillfälle att inhämta information: Min pelletsleverantör infann sig (en timme försenad, förstås), för att göra en rökgasmätning. Med sig hade han 8 säckar pellets, eftersom jag höll på att köra slut.
Det visade sig att han varit återförsäljare för ScandPellets ett antal år. ScandPellets AB var säljbolaget som sålde Pellx-brännaren, som tillverkades av KMP. Samarbetet inleddes på 90-talet, tror jag. Denna period är höljd i dunkel. (Ska fråga mannen när vi ses härnäst.)

Brännaren som tillverkades vid denna tid hette Pellx PX20. I början av 2003 lanserades PX21, som saknade excenterlås till öppningen och har ett fallrör som är böjt, till skillnad mot PX20, där röret är svetsat i vinkel. Möjligen kom plåtkåpan här också. (Tidigare av plast.)
Tydligen samlade ScandPellets återförsäljarna varje höst för genomgång av nästa års verksamhet. Den tjugonde augusti år 2003 var det dags igen. Stämningen var tryckt, berättar min sagesman, han upptäckte plötsligt att de bänkar där killarna från KMP brukade sitta, gapade tomma!

Jag tror att ScandPellets här hade sålt sin andel till ett annat företag, nämligen Gordic i Vittsjö. De hade både en mekanisk verkstad och en säljorganisation, och fortsatte tillverkningen i egen regi. Namnet Pellx tillföll Gordic. De kallade sin brännare för Pellx P21. Som ett kuriosum kan nämnas att excenterlåsen som försvann på KMP:s 21:a, behölls av Gordic.
KMP behöll emellertid patentet, enligt sagesmannen. Vad detta innebär, vet jag inte. De byggde nu upp en egen säljorganisation och sysselsätter i dagsläget 20-22 man, enligt uppgift.
Scandpellets gjorde konkurs i juli 2004. Några i personalen jobbar nu på Gordic.

En egen kommentar: När man tittar på KMP:s panna UNO, skulle man kunna misstänka att de passar på att byta sin gula look, för att profilera sig bort från Gordic. Det är verkligen hög tid! (Är inte UNO litet av Darth Vader?)

När min leverantör berättat detta, och försökt sälja en ny pelletsanläggning till mig, började han söka efter sin rökgasmätare. Det visade sig att han glömt den hemma! Suck! Han bor fyra mil härifrån.
Ny tid avtalades till den nionde februari, ska då se om jag kan få några detaljer till. När KMP startade t.ex.

Jag fick förresten pelletsen igår (1 feb.), som jag beställde 5 jan.!
Denna historik finns också under KMP:s rubrik.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
rutis
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 00:44

Inlägg av rutis »

Det stämmer i storadelar men på ett par punkter skiljer sig uppgifterna från vad jag fått höra från KMP´s Ulf Wikström som varit med sedan det begav sig och har konstruerat alla KMP-brännare.
Enligt Ulf vad det som nämnt ScandPellets som skötte försäljningen av KMP´s brännare och det kom sig därav att de registrerade varunamnet Pellx. Under en tid gick det av kända orsaker lite trögt för pelletsbranchen och ScandPellets gick omkull. Den/de förra ägarna av ScandPellets räddade namnet Pellx ur askan av det forna ScandPellets och började att kopiera den tidigare från KMP köpta brännaren .
Man kan säga att Pellx, värmebaronen och alla de andra liknande brännarna är ett plagiat av den ursprungliga Pellx, uppfunnen och tillverkad av KMP.
Skriv svar