Kör jag min brännare för fett?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Kör jag min brännare för fett?

Inlägg av Denno »

Hade ju tidigare lite problem med avbrott och ökade då dosen till ca 20KwH.

Men nu när jag gör rent brännaren ca varje vecka så tycker jag det ligger mycket obränt pellets kvar i röret. Alltså högar med pellets som inte fläkten blåst ur.

Brukar ni ha detta problemet? Skall jag försöka dra ner mängden pellets lite? Eller är detta helt normalt?

Förlåt om det verkar som en nybörjar fråga men vill ju inte köra ner mer pellets än man behöver. :)
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Gits
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 17:45
Ort: Skåne

Inlägg av Gits »

Ligger det oförbränd pellets i brännarröret? Det låter ju ganska omöjligt. Om man stöter till skruven kan det ramla ner lite pellets, du har kanske gjort det när glöden slocknat och du ska ta bort askan.
Pellx-01
TMV-87
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nej den är inte obränd, men är typ massa aska av pelletsformade bitar. :)

Vet fan inte hur jag skall förklara. Jag skall ta ett kort på det när jag rensar brännaren. Det skulle kunna vara slagg kanske, men det känns som väl mycket slagg.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Känner igen detta från min PX20. Trodde att det var pellets som inte hunnit brinna upp när fläkten stannar, och därför slocknat. I så fall brinner de väl upp nästa gång brännaren startar?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar