Kan nån svara mig på detta!!??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
steeldong
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 11:27

Kan nån svara mig på detta!!??

Inlägg av steeldong »

Har en CTC-vemax + 2 acktankar på 500 liter vardera & har nu tänkt att skaffa mig en Pellex 21 brännare,måste man ha ackumulatorstyrning & i så fall varför,vem innstalerar brännare,förråd & acksturningen? :roll:
Själv är jag helt novis på detta ämne.Hoppas på MÅNGA goda råd & svar!!
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:48

Re: Kan nån svara mig på detta!!??

Inlägg av »

steeldong skrev:Har en CTC-vemax + 2 acktankar på 500 liter vardera & har nu tänkt att skaffa mig en Pellex 21 brännare,måste man ha ackumulatorstyrning & i så fall varför,vem innstalerar brännare,förråd & acksturningen? :roll:
Själv är jag helt novis på detta ämne.Hoppas på MÅNGA goda råd & svar!!
Hej "Steeldong".
Lustig signatur, men nu över till frågan.

För min del är jag rätt säker på att du inte behöver någon speciell styrning, förutsatt att din panna redan har en panntermostat, eller ett dykrör där du kan montera en sådan. Justera sedan panntermostaten så att dess tillslagstemperatur ligger över laddomatens temperatur. Temperaturen i både panna och acktank kommer i förlängningen att stabiliseras till panntermostatens inställda värde.

Om detta innebär en för hög temp. i din smak, får du sänka laddomatens temp. tillslag. T. ex. om laddomaten öppnar vid 80°C och du tycker det är otrevligt att hålla 85° i hela systemet, kan du byta bimetallen i laddomaten till ex. 60° (om det finns så lågt) och ställa panntermostaten på 70°C.

Jag antar av frågan att du har en laddomat, men annars är det ännu lättare då du bara ställer in panntermostaten på önskad temperatur och lutar dig tillbaka.

Nackdelarna med ovanstående som jag kommer på, är att du tvingas värma hela ack-tanken till full temp och att du får kortare gångtider - beror på hur smart den externa kännaren skulle ha varit. Med en extern kännare kopplad till brännaren kan du placera den på mitten, eller valfritt ställe, på tanken och endast ha drifttemperatur till den nivån. Om den är av den smartare typen har den delad avkänning på tanken, vilket förlänger gång- och stilleståndstiden.

Ett annat alternativ är om du har ett dykrör i acktanken för termostatmontage som du kan placera panntermostaten i. Brännaren kopplas då till denna och du har i princip gått runt ett av problemen och fått din externa kännare. Glöm dock ej att överhettningsskyddet fortfarande bör vara placerat i pannan, vilket det förövrigt bör vara i samtliga fall.

Om du är riktigt snittsig kan du ev separera till- och frånslagsavkänningen med två termostater placerade på olika höjd i tanken, men det kanske är lite överkurs.

Lycka till!
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
Skriv svar